بهترین ترکیب خاک و کود برای داشتن گیاهانی سرحال و شاداب! + مردمک

0

[ad_1]

بهترین ترکیب خاک و کود برای داشتن گیاهانی سرحال و شاداب! + مردمک

بیشتر ما برای رسیدگی به گل‌ها و گیاهان آپارتمانی تنها به میزان نور و دما و آبدهی آن‌ها توجه می‌کنیم، غافل از اینکه برای حفظ و نگهداری گل‌های آپارتمانی باید بهترین بستر را برای آن‌ها فراهم کنید؛ بله منظور همان خاک گلدان و کود دهی مناسب است! نگران نباشید، تا انتهای این مقاله قدم به قدم با فراهم آوردن بهترین خاک و کود برای گیاهان آپارتمانی آشنا خواهید شد.

 

 

بهترین خاک و کود برای گیاهان

بیشتر افراد به کسانی که توانایی نگهداری از گل و گیاه را دارند و در خانه‌ای سبز و باصفا زندگی می‌کنند غبطه می‌خورند! اما شما هم می‌توانید با یادگیری چند نکته‌ی ساده و تمرین مراحل، زیباترین گل‌های آپارتمانی را پرورش دهید.

۱. آماده کردن خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی

  •  اول از همه هنگام کاشت گیاهان آپارتمانی در گلدان، باید خاکی مناسب که از ترکیب چند عامل مختلف به دست می‌آید را تهیه کنیم. بهترین نوع خاک گلدان، نوعی است که بتواند آب و رطوبت را به راحتی از خود عبور دهد و به کمک آن مواد مغذی را به ریشه‌های گیاه برساند. به علاوه، این ویژگی سبب عبور آب اضافی و عدم نگهداری آن در گلدان می‌شود.
  • برای بدست آوردن این خاک می‌توانید نصف ترکیب را از شن و ماسه‌ی شکسته شده تشکیل دهید. و باقی آن را به نسبت های مساوی از رس، کمپوست، کوکوپیت و مواد مکمل بسازید.

 

 

  • مواد مکمل شامل کود، خاک‌برگ یا موارد دیگر بسته به نوع گیاه است. تمام موارد ذکر شده را می‌توان از بازارگل یا فروشگاه‌های اینترنتی گل و گیاه تهیه نمود.
  • توجه کنید که پس از تشکیل خاک مناسب و مرطوب کردن آن، وقتی مشتی از آن را برمی‌دارید و فشار می‌دهید، باید اجزای خاک به هم نچسبند و به راحتی جدا و پخش شوند. در این صورت شما ترکیبی مناسب و سالم برای بستر گیاه خود ساخته‌اید. 

 

 

۲. بهترین کودهای موجود برای گیاهان آپارتمانی

کودهای مخصوص گیاهان گلدانی آپارتمانی حاوی ترکیبی از عنصر ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تغذیه‌ی گیاه هستند. سه ماده معدنی ضروری و اصلی عبارتند از نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K). اما بهترین کودهای گیاهان آپارتمانی حاوی مواد مغذی دیگری همچون کلسیم، آهن، منیزیم، روی، مس و بور نیز هستند.

۱.کودهای شیمیایی NPK

  • بهترین نوع کود گیاهان خانگی به نوع گیاه وابسته است. با توجه به این که N,P,K سه عنصر اصلی سازنده‌ی بیشتر کودهای شیمیایی هستند، نام اکثر این کودها با سه عدد مشخص می‌شود که به میزان نسبت این عناصر اشاره می‌کنند.
  • به طور کلی، گیاهان گل‌دار به نسبت فسفر بیشتری نیاز دارند.
  • گیاهان آپارتمانی بدون گل نیاز به نیتروژن بیشتری برای رشد سالم برگ‌ها دارند.
  • برای پاجوش زدن و رشد گیاه باید از کود فسفر بالا استفاده کرد.
  •  یکی از رایج ترین غذاهای گیاهی همه منظوره، کود۲۰-۲۰-۲۰ است که می‌توان آن را برای همه‌ی گل و گیاه های آپارتمانی به کاربرد. اما توجه کنید که کود سه بیست را به گیاهان ابلق خود ندهید. زیرا برگ گیاهان را سبز می‌کند و ابلق بودن گیاه از بین می‌رود.

 

 

۲. کود حیوانی

کودهای حیوانی از فضولات حیواناتی مانند گاو، اسب، گوسفند یا مرغ تشکیل شده است. این کود ها منبعی سرشار از پتاسیم و نیتروژن هستند. برای گل و گیاه های آپارتمانی بهتر است از کود مرغی استفاده کنید، زیرا با درصد نیتروژن بالا به برگ‌دهی و سرحال شدن گیاهان کمک شایانی می‌کند.

۳. هیومیک اسید

هیومیک اسید نوعی کود آلی است که از تجزیه‌ی بقایای اجساد موجودات زنده در طی سالهای طولانی در لایه‌های زمین به وجود می‌آید. این کود با مولکول‌های پیچیده‌ی ارگانیک می‌تواند به محصول‌دهی بیشتر خاک‌های زراعی و به رشد سالم گیاهان آپارتمانی در گلدان کمک کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کود مقرون به صرفه بودن آن است، چرا که با حل کردن میزان کمی از آن در آب فراوان می‌توان حجم زیادی از گیاهان را کود دهی کرد.

 

 

۴. کود ورمی کمپوست

اگر از بوی کودهای مختلف متنفر هستید، به شما کود ورمی کمپوست را پیشنهاد می‌کنیم. این نوع کود بدون هیچ‌گونه بوی نامطبوعی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌هاست و استفاده از آن بسیار راحت است.

ورمی کمپوست حاصل تبدیل بیولوژیکی مواد آلی موجود در پسماندهای گیاهی به مواد مغذی مورد نیاز گیاه توسط نوعی کرم خاکی است. استفاده از نوع مرغوب این کود می‌تواند به تقویت ریشه و رشد بهتر گیاهان شود.

توجه کنید که به هیچ عنوان از کودهای خانگی مانند پوست موز، پوست تخم مرغ و تفاله چایی و … استفاده نکنید همه این موارد باعث قارچی شدن گیاه و ازبین رفتن آن خواهد شد.

 

 

۳. چگونه و چه زمانی به خاک گیاهان خود کود اضافه کنیم؟

  • برای کوددهی مناسب به گیاهان آپارتمانی بایستی برنامه‌ای منظم تنظیم کنید.
  • گیاهان مختلف نیازهای مختلفی نیز دارند و قاعدتا میزان و دفعات کود دهی گیاهان حساس با بقیه متفاوت است. اما برای اکثر گل‌های آپارتمانی می‌توان برنامه‌ی کوددهی یکسانی را در نظر گرفت تا نیازهای غذایی خود را تامین کنند.
  • بدین منظور ابتدا کود مورد نظر خود را انتخاب کنید و در طول فصل رشد (یعنی بهار و تابستان) به طور منظم به گیاهان داخلی کود دهید، برخی از گیاهان به سرعت رشد می کنند و هر دو هفته یکبار نیاز به کوددهی دارند. گیاهانی با سرعت رشد آهسته‌تر هر سه یا چهار ماه یکبار نیاز به تغذیه توسط کود دارند.
  • در نهایت فراموش نکنید که از کود دهی زیاد گیاهان آپارتمانی خودداری کنید، زیرا استفاده از کود با غلظت زیاد یا تغذیه‌ی مکرر می تواند با تجمع نمک های معدنی باعث سوختگی ریشه و پژمردگی برگ‌ها شود.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


بر اساس رای ۱ نفر از بازدید کنندگان

[ad_2]

Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.