آیا تا به حال به خطرناک بودن خوردن گیلاس کرم دار فکر کرده اید؟

گیلاس از آن میوه‌هایی است که به شدت در معرض کرم خوردگی قرار دارد و اگر بدون توجه به این مساله از این میوه استفاده کنید، احتمال این که گیلاس‌ها را با کرم بخورید، خیلی زیاد است. اما با خوردن کرم گیلاس چه بلایی سرمای می‌آید؟ در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که خوردن گیلاس کرم دار خطرناک است یا نه.

اگر کرم داخل گیلاس را بخوریم چه می‌شود؟

اگر به کرم‌های داخل گیلاس توجه کرده باشید، معمولا اندازه کوچک و رنگ سفیدی دارند و در واقع این کرم‌ها نوزادان مگس‌هایی هستند که زیر پوست گیلاس تخم گذاری می‌کنند. به طور معمول این مگس‌ها در هر گیلاس یک عدد تخم می‌گذارند و این تخم بین ۵ تا ۸ روز به لارو یا کرم تبدیل می‌شود. کرم‌ها بعد از تشکیل به مدت ۱۰ روز به سمت هسته میوه حرکت می‌کنند.

اما در پاسخ به این سوال که آیا کرم‌های داخل گیلاس سمی هستند یا نه باید بگوییم که این کرم‌ها به هیچ عنوان سمی و کشنده نیستند و به سرعت در بدن انسان نابود می‌شوند. از همین رو اگر به صورت اتفاقی یک گیلاس را همراه با کرم آن مصرف کردید، به هیچ عنوان نگران سلامتی‌تان نباشید.

بیشتر بخوانید: روش‌های نگهداری طولانی مدت گیلاس!

ترفند جالب تشخیص گیلاس کرم دار

یک روش ساده برای تشخیص گیلاس‌های کرم دار قبل از مصرف وجود دارد.

در این روش باید در زمان شستن گیلاس‌ها، آن‌ها را در یک ظرف بزرگ آب بریزید. سپس گیلاس‌هایی را که رو آب می‌مانند جدا کنید. معمولا گیلاس‌های آلوده به آفت و کرم روی آب شناور می‌شوند.

راهکار بعدی این است که در زمان شستن یا مصرف گیلاس‌ها به سطح میوه به دقت نگاه کنید.

گیلاس‌هایی که روی آن‌ها سوراخ یا نقاط سیاه وجود دارد یا گیلاس‌هایی که بافت نرم و آسیب دیده دارند، معمولا مشکوک به کرمو بودن هستند و باید در زمان مصرف به دقت بررسی شوند. برای تشخیص کرم گیلاس بهتر است میوه را از وسط نصف کنید و داخل آن را نگاه کنید و در صورتی که کرم سفید کوچکی در آن می‌بینید، گیلاس را دور بریزید.

با این راهکارهای ساده می‌توانید گیلاس‌های مشکوک به کرم و آفت را جدا کنید و بقیه گیلاس‌ها را با خیال راحت بخورید.

بیشتر بخوانید: روش‌های تشخیص گیلاس خوب و تازه هنگام خرید!

کرم داخل گیلاس در بدن انسان زنده می‌ماند؟

همانطور که گفته شد کرم گیلاس در بدن انسان زنده نمی‌ماند و بعد از این که وارد معده شود، به سرعت در معده هضم شده و از بین می‌رود. بنابراین مصرف کرم داخل گیلاس هیچ خطری برای سلامتی ندارد و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند. آمارها نشان می‌دهد که اگر در باغ‌ها سم پاشی مناسب و انواع حشره‌کش‌ها استفاده نشود، بیشتر از ۷۰ درصد گیلاس‌ها حاوی کرم هستند.

در این مقاله به این سوال که آیا خوردن گیلاس کرم دار خطرناک است یا نه پاسخ دادیم. همانطور که گفته شد کرم‌های گیلاس در بدن انسان زنده نمی‌مانند و مصرف آن‌ها هیچ مشکل جدی برای سلامت ایجاد نمی‌کند. اما به هر حال خوردن این کرم‌ها برای هیچ یک از ما جالب نیست و از همین رو بهتر است قبل از مصرف به دقت گیلاس‌ها را بررسی کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید