نسخه جدید نوار وظیفه اندروید ۱۵: نگاهی جذاب به طراحی کوچک‌تر برای گوشی‌های هوشمند!

گوگل در حال آزمایش نوار وظیفه تبلت در گوشی‌های اندروید 15 است. این نسخه کوچک‌تر می‌تواند چندوظیفگی را در گوشی‌ها بسیار آسان‌تر کند.

گوگل در تلاش است نوار وظیفه تبلت را به گوشی‌های دارای اندروید 15 بیاورد. نوار وظیفه اندروید که هم‌اکنون تنها در دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ مانند تبلت‌ها و تاشوهای کتابی موجود است، به زودی ممکن است در گوشی‌ها نیز ظاهر شود. این نوار وظیفه کوچک‌تر به شکلی طراحی شده که روی صفحه‌نمایش گوشی‌ها جا بگیرد.

با افزایش محبوبیت گوشی‌های تاشو و بازگشت تبلت‌های اندرویدی، گوگل سخت در حال بهینه‌سازی رابط کاربری اندروید برای دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ است. در این مسیر، گوگل چندین ویژگی جدید و هیجان‌انگیز را معرفی کرده است. یکی از این ویژگی‌ها، نوار وظیفه اندروید است که به کاربران امکان می‌دهد به سرعت بین برنامه‌ها جابجا شوند. طراحی و عملکرد نوار وظیفه از زمان معرفی اولیه آن به طور قابل توجهی تغییر کرده است، اما تنها در دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ در دسترس بوده است. اما این موضوع ممکن است با انتشار اندروید 15 تغییر کند، زیرا گوگل قصد دارد نوار وظیفه را به گوشی‌ها بیاورد.

نوار وظیفه ابتدا در اندروید 12L در سال 2022 معرفی شد، نسخه‌ای ویژه از اندروید که برای دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ طراحی شده بود. در نسخه اولیه، نوار وظیفه در پایین صفحه قرار می‌گرفت و نمادهای برنامه‌ها از داک صفحه اصلی کاربر برداشته می‌شد. این نوار به صورت مداوم در صفحه نمایش داده می‌شد و به طور کامل عرض صفحه را پوشش می‌داد، مشابه نوار وظیفه در سیستم‌های عامل دسکتاپ. با انتشار اندروید 13، گوگل امکان پنهان‌کردن نوار وظیفه با فشار دادن طولانی بر روی فضای خالی را فراهم کرد.

اکثر تبلت‌های اندرویدی دارای صفحه‌نمایش کافی برای نمایش مداوم نوار وظیفه هستند، اما این امر برای گوشی‌های تاشوی کتابی کمتر ممکن است. به همین دلیل، گوگل با انتشار دومین به‌روزرسانی سه‌ماهه (QPR) اندروید 13، نوار وظیفه را به صورت گذرا درآورد؛ یعنی تنها برای مدت کوتاهی روی صفحه نمایش داده می‌شود. این نوار وظیفه گذرا زمانی که کاربر روی دسته ناوبری به سمت بالا می‌کشد به طور مختصر نمایش داده می‌شود و اگر کاربر با آن تعاملی نداشته باشد، پس از چند ثانیه ناپدید می‌شود. این تغییر فضای کمتری را اشغال می‌کند، اما چندوظیفگی را سخت‌تر می‌کند. به همین دلیل گوگل در اندروید 15 دکمه‌ای را برای بازگرداندن سبک نوار وظیفه قدیمی اضافه می‌کند.

با به‌روزرسانی آینده اندروید 15، کاربران گوشی‌های تاشوی کتابی و تبلتی به هر دو نسخه نوار وظیفه دسترسی خواهند داشت.

هنوز نوار وظیفه اندروید در دستگاه‌های کوچک‌تر مانند گوشی‌های هوشمند در دسترس نیست، مگر اینکه مقیاس صفحه‌نمایش را به صورت دستی تغییر دهید، که این کار باعث می‌شود تعامل با اکثر برنامه‌ها سخت‌تر شود. به همین دلیل گوگل در حال بهینه‌سازی نوار وظیفه برای نمایشگرهای کوچک‌تر است تا کاربران بدون نیاز به تغییر مقیاس صفحه‌نمایش از مزایای چندوظیفگی بهره‌مند شوند.

در بررسی اندروید 15 بتا 4 به ویژگی جدید نوار وظیفه “کوچک” پی بردم. پس از کمی بررسی و فعال‌کردن این ویژگی، می‌توانید در این ویدیو ببینید که تجربه آن چگونه است.

ما را دنبال کنید

مطالب مفید