شعله‌های خشم در ارتفاعات ماغر بهمئی: طغیان آتش در دل کوهستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد از وقوع آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات زیبای ماغر این شهرستان خبر داد و اظهارداشت: شعله های آتش بسیاری از درختان جنگلی و مرتعی این ارتفاعات را در هم نوردید.

به گزارش سلام نو “بهروز جومردیانی” در گفت و گو با ایلنا از کهگیلویه بزرگ گفت: آتش‌سوزی گسترده‌ای از نیمه شب گذشته در محدوده “تنگ نایاب” واقع در بخش” کَت” از توابع شهرستان بهمئی شروع و شعله‌های آن به دامنه‌های جنگلی و پُرپُشت ارتفاعات ماغر رسید.

وی، حجم شعله‌های آتش را بحدی دانست که از کنترل امدادگران خارج‌ شده بود.

جومردیانی اظهار امیدواری کرد: با تلاش نیروهای ادارات حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، نیروهای مردمی و بسیج، شعله‌های آتش هر چه زودتر مهار تا خسارت کمتری به محیط‌زیست شهرستان وارد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان خسارت وارده شده به جنگل های تنگ نایاب و ارتفاعات ماغر بعد از بررسی کارشناسی اعلام می‌شود.

به گزارش ایلنا، درحالیکه گونه‌های متعدد گیاهی وحشی و دارویی در شهرستان بهمئی وجود دارد و گونه‌های ارزشمندی از آنها همچون آویشن کوهی، لیزک، بومادران، لاله واژگون، موسیر، تَره کوهی، کَنگر و قارچ‌های نادر کوهی این شهرستان بخاطر برداشت‌های بی رویه و غیر اصولی در معرض انقراض کامل هستند.

شهرستانی که در دهه‌های نچندان دور پناهگاه گونه‌های متنوع حیوانی نظیر بز و میش کوهی، پلنگ، یوز پلنگ، خرس سیاه و قهوه ای، گُراز، گرگ و دیگر حیوانات وحشی بومی رشته کوه زاگرس بود و مردم بومی این منطقه روزانه براحتی این حیوانات را مشاهده و شکار می کردند، امروزه بخاطر همان شکار بی رویه، تغیرات آب و هوایی و نبود نظارت و کنترل، انگشت شمار شده و در معرض انقراض هستند.

حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی به خصوص جنگل‌های زیبای بلوط شهرستان بهمئی، تنها محدود به ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری نمی شود بلکه تمامی مردم در قبال مراقبت از این نعمت بزرگ الهی مسئولند.

شیوع گسترده شعله‌های آتش در مناطق جنگلی و مرتعی این شهرستان، بطورحتم نابودی و انقراض تمامی گونه های گیاهی و جانوری را بدنبال خواهد داشت که این اتفاق نامیمون در شهرستان بهمیی درحال رخ دادن است.

شهرستان بهمئی از شهرستان‌های ششگانه گرمسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با یاسوج مرکز استان حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

برای ورود به این شهرستان می بایست از شهرستان بهبهان در استان خوزستان عبور کرد.

گرمای تابستانی در برخی ساعات روز در شهرستان بهمیی به مرز ۶۰ درجه هم می رسد و مهار آتش سوزی ها در چنین شرایطی، بسیار سخت و طاقت فرساست.

انتهای پیام/

مطالب مفید