7 نگرانی که به اشتباه بزرگشان کرده‌ایم: چیزهایی که ارزش استرس ندارند

همه انسانها در بیشتر روزهای زندگی، دغدغه‌هایی دارند که گاهی باعث نگرانی آنها می‌شود. نگرانی حالتی از اضطراب است که بی‌قراری، احساس تنش درونی، نداشتن تمرکز، فکر وسواس‌گونه به موضوع خاص و … را شامل می‌شود. احساس نگرانی در بسیار از اوقات طبیعی است. اما آیا همه چیز ارزش نگرانی دارد؟

در این مقاله از اُکالا بلاگ می‌خواهیم به ۷ موردی بپردازیم که در زندگی ما مهم هستند اما نباید بخاطرشان احساس نگرانی کنیم. با ما همراه باشید.

اشتباه کردن

اشتباه کردن قسمتی طبیعی از فرایند یادگیری است. حقیقت این است که همه انسانها در طول زندگی اشتباه می‌کنند. این یک امر طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. از طرفی همین اشتباهات به ما کمک می‌کنند تا بیشار از قبل بیاموزیم و رشد کنیم. ترس از اشتباه مانع پیشرفت می‌شود.

در واقع اگر همیشه نگران اشتباه کردن باشیم، نمی‌توانیم ریسک‌پذیر باشیم و از امتحان کردن چیزهای جدید اجتناب می‌کنیم. در نتیجه، فرصت‌ رشد و پیشرفت را از دست می‌دهیم. باید بدانید که اشتباه کردن به ما کمک می‌کند در آینده بهتر عمل کنیم و موفق‌تر باشیم.

از یاد نبرید که همه افراد موفق در گذشته با اشتباهات و چالش‌هایی روبرو بوده‌اند. اما آنها نگذاشتند که ترس از اشتباه مانع پیشرفتشان شود. بنابراین، بهتر است که به جای نگرانی برای اشتباه کردن، بر یادگیری و رشد تمرکز کنیم. چنین رویکردی به ما کمک می‌کند تا از اشتباهات درس بگیریم و به سمت بهتر شدن پیش برویم.

بهترین بودن

نگرانی برای بهترین بودن یا اول شدن، اشتباه است. این نگرانی باعث فشار و استرس بیش از حد می‌شود. در واقع تلاش بیش از حد برای همیشه بهترین بودن، فشار زیادی را به ما وارد می‌کند. که باعث اضطراب، افسردگی و کاهش انگیزه می‌شود.

از طرفی اگر همیشه به دنبال بهترین بودن باشیم، فرصت‌های دیگری را که برای ما مناسب‌تر هستند را از دست می‌دهیم. لازم است که به دنبال رشد و بهبود شرایط کنونی خود باشیم، نه لزوماً اول شدن.

تلاش برای بهترین بودن، باعث می‌شود که همیشه به مقایسه خود با دیگران بپردازیم که باعث احساس حسادت، ناامیدی و کم‌ارزشی می‌شود. موفقیت به معنای بهترین بودن نیست. بلکه می‌تواند به معنای رسیدن به اهداف شخصی، بهبود مهارت‌ها و داشتن زندگی معنادار باشد. بنابراین نگرانی برای اول شدن، یا بهترین بودن، نه تنها بیهوده، بلکه آسیب‌رسان است.

راضی کردن دیگران

اگر همیشه به دنبال راضی نگه داشتن دیگران باشیم، ممکن است خواسته‌ها و نیازهای خود را نادیده بگیریم. در نتیجه، هویت و استقلال خود را فراموش می‌کنیم. تلاش همیشگی برای راضی نگه داشتن دیگران، فشار زیادی را به ما وارد می‌کند که می‌تواند باعث اضطراب، افسردگی و کاهش انگیزه شود.

راضی نگه داشتن دیگران ممکن است باعث از دست دادن آزادی عمل و استقلال شود. در عوض، ما باید بر روی خودمان و آنچه که برای ما مهم است تمرکز کنیم. از طرفی دیگر، اگر همیشه به دنبال راضی نگه داشتن دیگران باشیم، ممکن است روابط ما با آنها ناسالم و وابسته شود.

بهتر است که به جای تمرکز بر راضی نگه داشتن دیگران، بر خودمان و آنچه که برای ما مهم است تمرکز کنیم. این رویکرد به ما کمک می‌کند تا هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و روابط سالم‌تری داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: چه زمانی باید از تلاش برای راضی کردن دیگران دست برداریم؟

تغییر کردن

تغییر بخشی طبیعی از زندگی است. در واقع زندگی همواره در حال تغییر و این امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. اگر بخواهیم زندگی را ثابت نگه داریم، این تلاش بیهوده، باعث رکود و عدم پیشرفت خواهد شد. تغییر می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای رشد و پیشرفت به ما ارائه دهند.

اگر ذهن خود را به روی تغییرات باز نگه داریم و آماده و مشتاق تغییرات باشیم، می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. نگرانی از تغییرات ما را از امتحان کردن چیزهای جدید محروم می‌کند.

بخاطر داشته باشید که تغییرات در زندگی می‌توانند به ما کمک کنند تا بهتر شویم و به سمت بلوغ و تکامل حرکت کنیم. پس بهتر است که به جای نگرانی از تغییرات، با باز بودن و انعطاف‌پذیری به آنها نگاه کنیم تا از فرصت‌های جدید استفاده کرده و به سمت رشد و تکامل حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه تغییر کنیم؟ بهترین راه‌های تغییر کردن

شکست خوردن

شکست نیز بخشی طبیعی از فرایند یادگیری و رشد و پیشرفت است. همه ما در زندگی با شکست و موانع دست و پنجه نرم می‌کنیم. پس اگر از شکست بترسیم، دیگر جرات امتحان کردن و در نتیجه رشد کردن نخواهیم داشت. شکست ما را قوی تر می‌کند. چرا که هر بار از طریق شکست‌ها می‌آموزیم که چگونه بهتر عمل کنیم و موفق‌تر باشیم.

از طرفی نگرانی بابت شکست، مانع پیشرفت می‌شود. این نگرانی باعث می‌شود که ریسک‌پذیر نباشیم و از امتحان کردن چیزهای جدید را فراموش کنیم. شکست بخشی از مسیر موفقیت است. همه افراد موفق نیز با موانع مختلفی رو به رو بوده‌اند و بارها و بارها شکست خورده‌اند.

تفاوت آنها با سایرین این بوده، که بعد از هر شکست نا امید نشده و به راه خودت ادامه داده‌اند. پس نگرانی را کنار بگذارید و آماده باشید تا هر چند بار که لازم است شکست بخورید. پست هر شکست، موفقیت‌های بزرگتری نهفته است.

مادیات

اگر همیشه به دنبال کسب مادیات و ثروت بیشتر باشیم، باعث محدود شدن و از دست دادن چیزهای مهم‌تر در زندگیمان می‌شود. داشتن مادیات تا حد معقولی خوب است، تا حدی که نیازهای واقعی ما را برطرف می‌کند. اما وابستگی به مادیات موجب ایجاد نگرانی و استرس می‌شود و البته نگران بودن در مورد مادیات و ثروت، فشار زیادی را به ما وارد می‌کند. مادیات موجب ایجاد احساس خالی بودن و نارضایتی در ما می‌شود.

لازم است که در مقابل مادیات، به دنبال چیزهای معنادار و ارزشمند در زندگی باشیم. زندگی معنادار بسیار بهتر از زندگی با پول زیاد است. به اندازه کار کنید و به اندازه به مادیات اهمیت دهید. نگرانی برای داشتن بیشتر، و حفظ و افزایش مادیات، تنها موجب بیماری ما می‌شود.

رنج‌های زندگی

زندگی پر از ناکامی‌ها و رنج‌هایی است که ما به واسطه انسان بودن، آنها را درک می‌کنیم. تجربه رنج و غم بخشی جدایی‌ناپذیر از فرایند رشد و تکامل انسان‌ها هستند. وجود رنج‌های زندگی و پذیرش آنها، می‌تواند نگرانی از بابت رسیدن رنجی به ما را کم کند. مرگ و از دست دادن عزیزان همواره یکی از بزرگ‌ترین منابع رنج و غم برای انسان‌ها است اما همه می‌دانیم که غیرقابل اجتناب است.

بیشتر بخوانید: چگونه اعصاب آرام‌تری داشته باشیم؟

ما به جای نگرانی برای رسیدن آن روز، باید که بر امروز تمرکز کنیم و از هر آنچه امروز هست لذت ببریم. نگرانی برای فردا، لذت امروز را از بین می‌برد. بیماری‌ها و مشکلات سلامتی همیشه تهدیدی برای همه انسان‌ها هستند و باعث ایجاد رنج می‌شوند.

روابط انسانی نیز، چه در خانواده، چه بین دوستان و چه همکاران، همیشه با چالش‌ها و رنج‌هایی همراه هستند. پس نگران بودن برای آنها بیهوده است. تنها باید توان روبه رویی خود با این چالش‌ها را بالا ببریم و در زمان‌ رسیدن رنج، مسئولانه و درست واکنش نشان دهیم.

 

آنچه گفته شد در مورد مواردی بود که عموم ما در طول زندگی نگرانی‌های زیادی بخاطر آنها تجربه می‌کنیم، در صورتی که این نگرانی‌ها در برخی مواقع بی‌اهمیت و در برخی دیگر آسیب‌رسان هستند. به خاطر داشته باشید که همه چیز در زندگی در کنترل ما نیست و به دلخواه ما و در بهترین حالت، پیش نمی‌رود.

باید که از مزیت‌های رهایی بیشتر استفاده کنید و آرامش را به جای نگرانی، مهمان قلب خود کنید. آیا تا به حال برای چیزی نگران بوده‌اید که پس از آن متوجه شوید که آن نگرانی بیهوده بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

من هستی دفتری هستم، دانش آموخته روزنامه‌نگاری، روانشناسی و علوم اعصاب شناختی. بزرگترین دغدغه من در حوزه کاری، شناخت انسان‌ها و کمک بهشون برای داشتن ذهن و روانی سالم و تواناست. در مسیرم چیزهای زیادی هم از کتاب‌ها و نظریه‌ها و هم از تجربه‌های دیگران یاد گرفتم و اینجا سعی دارم دریافت خودم از بعضی مسائل رو به زبان ساده برای شما بنویسم. امیدوارم که نوشته‌هام بتونه اندکی راهنما و کارگشا باشه.

مطالب مفید