دولت سیزدهم: نیازمند تحول و بهبود مسیر با ترمیم نقطه‌ضعف‌ها

به گزارش تجارت نیوز،

با تکمیل لیست وزرای پیشنهادی از سوی دولت آینده و کنار رفتن احتمالات، در آینده‌ای نزدیک شاهد چالش‌های افراد پیشنهاد شده برای کسب رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس خواهند بود. با این حال از بین تمامی گزینه‌های محتمل برای سمت وزارت ارتباطات و فناوری، نام ستار هاشمی باقی مانده و ایشان برای کسب رای نمایندگان و بررسی‌های لازم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند. از این رو در گفتگویی اختصاصی با سهیل یحیی‌‌زاده،  مدیر کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس، به چالش‌های وزیر بعدی ارتباطات و فناوری پرداختیم.

فیبر نوری بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی تاریخ کشور است

در دولت سیزدهم و دوران وزارت عیسی زارع‌پور تلاشی جدی برای توسعه شبکه فیبر نوری به انجام رسید.در پروژه‌ای که خود وزیر آن را بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور نامید، برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی گسترده‌ای برای اجرای هماهنگ و همزمان این پروژه در بسیاری از شهرها صورت گرفت. 

حال با گذر از دولت سیزدهم و رسیدن به مرحله‌ای که اعضای کابینه در حال انتخاب شدن هستند، هر کدام از وزاری احتمالی موظف خواهند بود تا نیازسنجی‌های لازم را از شرایط کنونی داشته باشند و ارزیابی کامل و دقیقی از وضع موجود داشته باشند. 

در دولت سیزدهم تلاشی بی‌سابقه برای هم‌جهت کردن نیروها و استفاده از ظرفیت‌های کشور به جهت بهره‌برداری از شبکه فیبر نوری به انجام رسید. هر چند که به دولت سیزدهم و وزارت عیسی زارع‌پور انتقاداتی وارد است، اما دنبال کردن مسیر توسعه شبکه زیرساخت و فیبر نوری یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست. بدین ترتب فارغ از اینکه چه فردی به این سمت دست یابد یا حتی کارنامه‌ای قدرتمندتری نسبت به دیگران داشته باشد، باید توان مدیریت پروژه‌های پیشران را باشد.

با توجه به مشکلات و معضلاتی که در استفاده از اینترنت برای کاربران پیش می‌آید، شبکه فیبر نوری امکان دسترسی و تجربه بهتری به دست می‌دهد. با این حال این پروژه کلان کشوری به طور کامل اجرایی نگشته و هنوز مناطقی هستند که در کشور از شبکه اینترنت فیبر نوری محروم مانده‌اند.

در این گفتگو اختصاصی با سهیل یحیی زاده،  مدیر کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس به مسائل پیرامون این حوزه پرداختیم. 

چالش‌های وزیر بعدی چه خواهد بود؟

توسعه زیرساخت شبکه اینترنت فیبر نوری 

وقتی در مورد چالش‌های وزیر ارتباطات بعدی پرسیدیم، سهیل یحیی زاده،  مدیر کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس در این مورد گفت: «از توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات فیبر نوری می‌توان به عنوان یک چالش یاد کرد. همان‌طور که مستحضر هستید در بحث شبکه‌های موبایل کشور ما دچار یک نوع عقب‌ماندگی‌ست. پوشش کامل قطعا یک چالش خواهد بود. توسعه چنین پروژه‌هایی انرژی بسیاری می‌طلبد و وزیر محترم بعدی باید تمرکز زیادی بر این مسئله داشته باشد. منابعی هم در این زمینه در اختیارشان قرار دارد؛ مثل صندوق توسعه شبکه فیبر نوری که در برنامه هفتم قید شده که در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته تا از ظرفیت‌های موجود استفاده‌های لازم برده شود.»

هوشمندسازی و دولت الکترونیک

در دوران معاصر با ورود تکنولوژی‌های مدرن به ساختارهای مختلف انسانی، با تغییرات بسیار مواجه هستیم. یکی از این پدیده‌های متحول‌کننده، هوشمندسازی‌ست. حالا هوشمندسازی باعث بهره‌وری بیشتر می‌شود و کمک زیادی به زندگی انسان‌ها می‌کند. دولت‌ها موظف‌اند علاوه بر تشکیل چشم‌اندازی روشن و دقیق، برنامه‌ای متناسب در زمینه هوشمندسازی طراحی و ارائه دهند. مجزا از این مسئله، دولت هوشمند یکی دیگر از وظایف دولت‌ها است. دولت هوشمند ارائه خدمات به شهروندان را تسهیل می‌کند و شهروندان بهتر و بیشتر توان تعامل با دولت را پیدا می‌کنند و با آگاهی یا شناخت موثری درخواست‌های خود را مطرح می‌کنند. 

سهیل یحیی زاده،  مدیر کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس پیرامون مسائل هوشمندسازی مطرح کرد: «تعامل بین‌دستگاهی در این مورد بسیار مورد اهمیت است. ظرفیت‌های تعامل در این حوزه و موارد مشابه در برنامه توسعه هفتم تعریف شده است. وزیر بعدی باید توانایی ارائه برنامه‌هایی را داشته باشد که در ابعاد کلان قابل اجرا باشد و به طور موازات به فضای مجازی و تعاملات لازم با شورای عالی فضای مجازی دقتی متناسب داشته باشد.»

وی افزود: «از طرف دیگر اجرای این سیاست‌ها و وزن مقرراتی که موجب تنظیم‌گری و رگولاتوری می‌شود هم باید مورد توجه قرار گیرند. ما امیدواریم فردی که در نهایت به عنوان وزیر انتخاب می‌شود سیاست‌های کلی را اجرا کند و توسعه‌گری کند.»

آیا ستار هاشمی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای وزارت ارتباطات و فناوری باشد؟

با تقدیم لیست کابینه پیشنهادی به مجلس از سوی رئیس جمهور دولت چهاردهم یعنی دکتر مسعود پزشکیان، برای وزارت ارتباطات و فناوری آقای ستار هاشمی به عنوان گزینه پیشنهادی معرفی شد. سهیل یحیی زاده، مدیر کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس در مورد ستار هاشمی گفت: «چالش‌ها و مسائلی که تا به الان طرح شد همه و همه وجود دارد. وزارت ارتباطات هم در دولت سیزدهم ضعف‌هایی داشت. باید اشکالات را شناخت و به ضعف‌ها مرتفع شد. کارنامه آقای ستار هاشمی بیان‌گر عملکرد ایشان است. سابقه ایشان در دستگاه‌های مختلف حوزه فناوری اطلاعات و مدارک و تحصیلات ایشان، باعث می‌شود که به نظر برسد ایشان قابلیت‌های لازم را دارند.»

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

مطالب مفید