آشنایی با علل کلیدی یائسگی زودرس: آنچه باید بدانید • مجله تصویر زندگی

یائسگی به مرحله‌ای از زندگی بانوان گفته می‌شود که در آن، قاعدگی به طور کامل متوقف شده و قدرت باروری خانم‌ها پایان خواهد یافت. مسلماً هرچه سن یائسگی به تاخیر بیفتد، سن پیری بانوان نیز دیرتر خواهد بود چرا که با یائسگی و توقف هورمون‌های زنانه، چهره بانوان زودتر شکسته می‌شود. اما چه عواملی باعث ابتلا به یائسگی زودتر می‌شود؟ این مطلب قرار است به نقل از آزمایشگاه نارون، برای شما توضیح دهد که چه عواملی در ابتلا به یائسگی زودرس دخیل هستند. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

علائم ابتلا به یائسگی زودرس

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه مطمئن شویم سن یائسگی ما زودتر از سن طبیعی در حال رخ دادن است؟ در حالت عادی بانوان باید از سن ۵۱ سال به بعد شاهد یائسگی باشند. اما اگر شما زودتر از سن ۵۱ سال علائم زیر را مشاهده کردید، این علائم نشان می‌دهد که شما در آستانه ورود به یائسگی یا همان پیش یائسگی هستید:

بدن شما دچار گرگرفتگی می‌شود.نظم پریود یا قاعدگی شما بهم می‌خورد و هیچ برنامه مشخصی برای شروع و پایان قاعدگی وجود ندارد.احساس خشکی و سوزش در دهانه واژن دارید.تغییرات شدیدی در خلق و خوی خود مشاهده می‌کنید.دردهای عضلانی و مفصلی به سراغ شما می‌آید.میل جنسی شما به شدت تغییر پیدا می‌کند.سینه‌ها بسیار حساس می‌شوند.دچار تکرر ادرار می‌شوید.ضربان قلب تند می‌شود.سردرد‌های شدید به سراغ شما می‌آید.عرق شبانه واقعاً شما را اذیت می‌کند.ریزش مو و شکننده شدن موها نیز از دیگر علائم یائسگی زودرس به حساب می‌آیند.در ناحیه شکم چربی‌ها تجمع پیدا کرده و باعث افزایش وزن شما می‌شود.

بنا به چه دلایلی دچار یائسگی زودرس می‌شویم؟

از جمله مهم ترین دلایل ابتدا به یائسگی زودرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       سن یائسگی یک عامل ژنتیکی است بنابراین اگر در خانواده شما بانوان زودتر از سن عادی دچار یائسگی شده‌اند، احتمال اینکه شما نیز دچار یائسگی زودرس شوید، بسیار زیاد است.

·       افرادی که اولین قاعدگی آن‌ها قبل از ۱۱ سالگی بوده است، زودتر دچار یائسگی می‌شوند.

·       افرادی که به دلیل ابتلا به سرطان، شیمی درمانی و یا پرتو درمانی انجام داده‌اند نیز دچار یائسگی زودرس خواهند شد.

·       ناهنجاری‌های کروموزومی مانند x شکننده یا سندروم ترنر نیز شرایط را برای یائسگی زودتر از موعد فراهم می‌کند.

·       ابتلا به بیماری‌های خودایمنی، انجام جراحی رحم، ابتلا به ایدز، ابتلا به بیماری‌های عفونی، مصرف دخانیات و برداشتن تخمدان از دیگر عواملی هستند که زمینه را برای ابتلا به یائسگی زودرس فراهم می‌کنند.

اهمیت انجام آزمایش یائسگی برای بررسی روند آن

به محض اینکه علائم یائسگی زودرس را مشاهده کردید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که سریعاً آزمایش یائسگی را انجام دهید. البته به خانم‌ها توصیه می‌کنیم با نزدیک شدن به سن طبیعی یائسگی، حتما آزمایشات مربوطه را انجام دهند. اگر شما ساکن تهران هستید، جهت انجام آزمایش چکاپ در منزل می‌توانید با آزمایشگاه نارون در ارتباط باشید. این آزمایشگاه که به عنوان بهترین و مجهزترین آزمایشگاه در تهران نیز شناخته شده است، خدمات نمونه گیری در منزل را ارائه می‌کند. با توجه به اینکه برای بررسی روند یائسگی باید سطح هورمون‌های زنانه اندازه‌گیری شود، بنابراین امکان انجام آزمایش خون و نمونه گیری در منزل وجود دارد. آزمایشگاه نارون کارشناسان خود را به منزل شما اعزام می‌کند و تست مربوط برای شما انجام خواهد شد. براساس روند تغییرات هورمون‌‌های زنانه، مشخص می‌شود آیا شما در آستانه ورود به یائسگی هستید یا خیر.

بهترین زمان انجام آزمایش هورمونی زنانه

همانگونه که پیش از این نیز اشاره شد در زمان یائسگی، اختلالات هورمونی در بدن اتفاق می‌افتد و براساس همین اختلالات، می‌توان متوجه شد که آیا فرد در معرض یائسگی زودرس قرار دارد یا خیر. اما چه زمانی برای نمونه گیری و انجام آزمایش اقدام کنیم؟ طبق تحقیقات انجام شده، بهترین زمان انجام آزمایش هورمونی زنان، زمانی است که هورمون‌ها در اوج تغییرات خود قرار دارند. یعنی بهتر است زمانی که شما در دوران قاعدگی هستید، برای انجام این آزمایش‌ها اقدام کنید. کارشناسان در آزمایشگاه نارون از متقاضیان انجام آزمایش هورمونی زنانه می‌خواهند که روز سوم پریودی را برای انجام این آزمایشات انتخاب نمایند چون اوج تغییرات، در روز سوم اتفاق می‌افتد.

آیا امکان درمان یائسگی زودرس وجود دارد؟

در ابتدای مطلب بیان شد که یائسگی زودرس باعث بروز علائم پیری در سن پایین در چهره بانوان می‌گردد و این موضوع اصلاً خوشایند نیست. به همین دلیل اغلب کسانی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند به این فکر هستند که یک راهکار درمانی برای یائسگی زودرس خود پیدا کنند. برای این منظور، متخصص باید بررسی نماید که علت یائسگی زودرس چیست. برای مثال اگر مشخص شود که شما سابقه خانوادگی دارید، مسلماً راهی برای درمانی یائسگی زودرس وجود نخواهد داشت چون بدن شما طبق توارث عمل می‌کند. اما در سایر موارد متخصص می‌تواند از هورمون درمانی استفاده کند. هورمون درمانی به روشی گفته می‌شود که متخصص هورمون‌های از دست رفته را با هورمون‌های جدید، جایگزین می‌کند تا علائم و عوارض جانبی یائسگی زودرس برطرف شده و بدن دیرتر دچار یائسگی گردد.

در پایان

انجام آزمایش هورمونی زنانه نیاز به دقت بسیار بالایی دارد چون نتیجه این آزمایش تعیین می‌کند که آیا شما دچار یائسگی زودرس شده‌اید یا خیر و آیا می‌توان درمان را انجام داد؟ اگر می‌خواهید این آزمایشات را در منزل انجام دهید، پیشنهاد ما این است که با آزمایشگاه نارون تماس بگیرید. شما در هر کجای تهران که باشید، برای آزمایش یائسگی در تهران می‌توانید بر روی خدمات آزمایشگاه نارون حساب کنید. از آنجایی که این آزمایشات براساس تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتند، بنابراین با نمونه‌ گیری در منزل و سنجش فاکتورهای خونی، به راحتی می‌توان نظر قطعی درمورد ابتلا به یائسگی زودرس را ارائه کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص تنها کافیست به وب سایت نارون به نشانی اینترنتی www.naroonlab.com مراجعه نمایید.

مطالب مفید