ده روز در سرزمین سینمایی “ماه عسل”؛ بازتابی از استقبال همیشگی ما به نقدها – تازههای دنیای سینما در ایران و جهان
سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی در دیدار با همکاران مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، توجه به تولید آثار مطالبهگر و انتقادی را از امتیازهای دولت سیزدهم دانست.
به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آیین دیدار با همکاران مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: خوشحالم که خداوند فرصتی فراهم کرد در روزهای پایانی دولت سیزدهم، در کنار شما دوستان باشم و مراتب تشکر و قدردانیام را به عنوان عضوی از خانواده دولت، به شما ابلاغ کنم. در این سه سال، در حوزه سینمای مستند و پویانمایی در مرکز، اتفاقهای خوبی افتاد. همان طور که آقای دکتر اسماعیلی در برنامه «هفت» اشاره کردند، آقای حمیدی مقدم مدیری متخصص و باپشتکار هستند و همراه تیم حرفهایشان شبانه روز برای ارتقای سینمای مستند و انیمیشن زحمت کشیدند.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: از منظری و به اذعان بسیاری از نویسندگان، منتقدان و کارشناسان سینما، دورانی پر از بحران را پشت سر گذاشتیم. خدا را شکر وقتی به پشت سر نگاه می کنم، با وجود همه مشکلات، خروجی آنچه به دست آمد قابل توجه است. در تمام مراکز زیر مجموعه سازمان سینمایی، برای سینمای ایران اتفاقهای خوبی رقم خورد. این به معنای بی اشتباه بودن یا نبود کمبود نیست، نسبت به شرایطی که داشتیم، عملکرد ما قابل دفاع است.
خزاعی افزود: من در بدو ورودم دو برنامه تدوین کردم، برنامه چهار ساله و برنامه هشت ساله. سعی داشتم در این برنامهها افق و نگاهم به سینمای ایران و توسعه آن، شفاف و روشن بیان شود. برنامه چهار ساله تقریبا نزدیک به ۸۰ درصد، محقق شد. در حوزه توسعه زیرساخت، افزایش سالن ها مد نظر بود، که بخش اعظم آن عینیت یافت. در بخش افزایش مخاطب، راهکار و برنامه داشتیم، امکان و شرایط را فراهم می کردیم. این هم تا اندازه ای محقق شده است. در بخش بین الملل، نگاهمان به جشنواره های جدید، بازارهای جدید و امکان های تازه برای نمایش و عرضه آثار ایرانی بود. یکی از ایده هایمان با کشورهای منطقه، برگزاری اسکار ایرانی بود. مقدمات این کار طی شده، تا آکادمی در آسیا شکل بگیرد و دبیرخانه آن در ایران باشد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این دوره، امکان اکران آثار ایرانی در جهان به وجود آمد، هم اکنون ۵ کشور جهان فیلم های ایرانی را در سینماهایشان نمایش می دهند، این موضوع قبلا وجود نداشت. سینماهایی اجاره می شد و به شکل محدود و مناسبتی نمایش هایی وجود داشت اما امروز، در لبنان، روسیه، ترکیه، عمان و دبی، نمایش آثار ایرانی منظم و مستمر وجود دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در سه سال گذشته خانه مستندسازان از همه طیفها بوده است، همه خانواده سینمای مستند فرصت حضور در مرکز، و فیلمسازی را داشتند. این ارتباط بسیار با ارزش است، آقای حمیدی مقدم برای حل مشکل بسیاری از مستندسازان، پیشگام بود و تلاش میکرد. حتی ایشان یک بار تماس گرفت برای یکی از مستندسازانی که مواضع انتقادی تندی در این سالها داشته، اما مشکل مالی پیدا کرده بود. به آقای حمیدی مقدم گفتم که برای ما حل مسئله معیشت و دغدغه امنیت شغلی افراد فارغ از گرایش سیاسی آنها مهم است.
خزاعی در ادامه با اشاره به روند تولیدات در دولت سیزدهم گفت: تولید ۲۲۰ فیلم در این دوره، قابل توجه است. قدیمیهای مرکز مطلع هستند که در گذشته آمار تولیدات چقدر بود. تنوع مضامین و گستردگی ژانرها در این تولیدات، امتیاز است. در حوزه پویانمایی، هم شاهد رونق و تنوع هستیم. تعلق خاطر خانواده پویانمایی به مرکز، نشان دهنده موفقیت مرکز در این سه سال است. ۵۵ انیمیشن کوتاه در این دوره ساخته شده، که اغلب آنها در جشنواره های داخلی و بینالمللی بارها جوایزی دریافت کردهاند.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به فعالیت دور تازه «هنر و تجربه» در دولت سیزدهم گفت: «هنر و تجربه» با چالشهای جدی روبرو بود. «هنر و تجربه» باید تقویت می شد، این ماموریت را به مرکز سپردیم و «هنر و تجربه» نه تنها ضعیف نشد، بلکه با قدرت و با افزایش سالن های سینما، تعداد مخاطبان و تنوع آثاری که روی پرده رفت، جریانی تازه در این بخش شکل گرفت. ما امسال، مصوبه بازگشت فیلم های تجربی به مرکز را هم تصویب کردیم تا در این بخش هم، شاهد تولید آثار باکیفیت باشیم.
خزاعی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها گفت: کرونا به تعطیلی سالن های سینما و سردی بازار تولید و نمایش انجامیده بود، سینماداران بسیار منتقد و گرفتار بودند و سینماها در خطر تعطیلی بود. بسیاری باور داشتند سینمای ایران دیگر امکان احیا ندارد، علاوه بر کرونا بعضی مسائل اجتماعی و سیاسی پدید آمده هم این وضعیت را تشدید می کرد. اما ما توانستیم با کمک خانواده سینما، بر این موقعیت چیره شویم. گروهی معتقدند فیلم های کمدی در اکران با استقبال مواجه می شوند، باید به این دوستان گفت همین آثار در کنار تعداد زیادی از فیلمهای تاریخی، اجتماعی و به ویژه فیلم های کودکان و نوجوانان باعث رونق اقتصاد سینما در شرایط سخت شدهاند و همین آثار پرمخاطب، سینما را از خطر نابودی نجات دادند و با ایجاد ظرفیتهای جذب مخاطب، دستاوردهای بزرگی را در حوزه رونق سالن های سینما رقم زدند.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اگر امروز دوباره توجه به سالن سازی، بیشتر شده به خاطر رونقیست که به وجود آمد. بخشی از دغدغه معیشت خانواده سینما حل شد و تولید آهنگ تندتری به خود گرفت. انشالله با بهتر شدن وضعیت اقتصادی و امنیت شغلی می توان به تولید آثار فرهنگی تر فکر کرد.
خزاعی در بخشی از سخنانش به راه اندازی «مدرسه مستند حقیقت» اشاره کرده و آن را اقدامی مثبت در جهت توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از جدی ترین اهداف دولت سیزدهم دانست. من به استان های مختلف در این دوره، سفر کردم. دغدغه بسیاری از مردم به ویژه در مناطق محروم آموزش بود. اهتمام ما به آموزش آنلاین رایگان برای بخشهای مختلف کشور، پاسخی به این دغدغه و نیاز بود.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تولید مستندهایی با موضوع مقاومت در این سه سال، رویکرد تازه و نگاه جدی به این موضوع استراتژیک و مهم را قابل توجه دانست و افزود: توجه به تولید آثار مرتبط با غزه و فلسطین در حوزه پویانمایی و مستند از امتیازهای دوره مدیریت آقای حمیدی مقدم است. طراحی فاند غزه هم یکی از مهمترین اقدامات برای جلب توجه سینماگران بینالمللی به موضوع مقاومت است.
او در ادامه با اشاره به ارتباط صنوف با مرکز گسترش در این سه سال گفت: یکی از مهمترین رویکردهای آقای حمیدی مقدم تقویت رابطه سازمان سینمایی با صنوف سینما بود. در مرکز خانواده سینمای مستند حضوری پررنگ و موثر دارند، این ارتباط پررنگ را نباید از یاد برد.
محمد خزاعی با اشاره به آنچه پشت سر گذاشته گفت: من ۱۰ روز در سازمان سینمایی ماه عسل داشتم، از روز یازدهم مشکلات صنفی شروع شد، اکران نشدن بعضی فیلمها، اعتراض کارگردان ها، حاشیه های جشنوارههای فجر برای یک فیلمنامه نویس، اکران نوروزی فیلم آقای مهرجویی و مسائل مختلف اجتماعی، جنبش می تو و … همه سلسله وار پدید آمدند و ما همه تلاشمان را کردیم که خانواده سینما کمترین آسیب را ببیند.
رئیس سازمان سینمایی کشور خاطر نشان کرد: حق هنرمند است که مطالبه گری کند و نگاه انتقادی داشته باشد. ساخت آثار منتقدانه و مطالبه جو در ذات سینماگران و هنرمندان است. مهم، منظرنگاه و دیدگاه هنرمند نسبت به صیانت از عزت، هویت فرهنگی و منافع ملی است. معتقدم نقد و تحلیل اجتماعی مبتنی بر مبانی کارشناسی باعث رشد و نمو یک جامعه میشود.
وی اضافه کرد: همواره از نقدها استقبال کردیم. بسیاری از نقدها نشان داد که بنده و همکارانم مسیر درستی را طی کردیم و چرخ سینما پس از وقفهای طولانی، دوباره به حرکت در آمد. همیشه از انتقادات سازنده بهره بردهایم.