پاسخ دادن به سوالات کنجکاوانه بچه‌ها درباره چگونگی به دنیا آمدن نوزادها: چطور به طور هوشمندانه و صادقانه پاسخ دهیم؟

کودکان به پرسیدن سوالات خنده‌دار و گاهی نامناسب بدنام هستند. با این حال، اگر کودک شما می‌پرسد که بچه‌ها از کجا آمده‌اند یا چگونه ساخته شده‌اند، باید سعی کنید پاسخ صادقانه‌ای به آنها بدهید که قابل درک باشد. این کار کمک می‌کند تا آنها خود را برای آینده آماده کنند، زیرا آنها در حال رشد و تجربه جهان هستند. هنگامی که آنها می‌پرسند، مطمئن شوید که وضعیت را ارزیابی کرده و پاسخ خود را متناسب با سن خود تنظیم کنید. در این مقاله از اُکالا بلاگ می‌خواهیم به نحوه پاسخ دادن به کودکان، درباره فرایند بچه دار شدن صحبت کنیم.

مراحل پاسخ دادن به سوال کودکان درباره چگونگی به دنیا آمدن بچه‌ها

مراحل پاسخ دادن به سوال کودکان درباره چگونگی به دنیا آمدن بچه‌ها به شرح زیر است:

۱- ارزیابی وضعیت

وقتی موضوع مطرح می‌شود، آرام باشید. برای بچه‌ها در هر سنی طبیعی است که در مورد نوزادان بپرسند. باید برای گفتگو آماده باشید، سعی کنید آرام بمانید و عجولانه نتیجه‌گیری نکنید. نفس عمیقی بکشید و مانند هر موضوع دیگری با آنها صحبت کنید.

اولین واکنش شما ممکن است خندیدن یا تغییر مسیر مکالمه باشد. اما اگر آنها را رد کنید، فقط در مورد موضوع کنجکاوتر می‌شوند. بهترین کار این است که وقتی می‌پرسند به آن سوال بپردازید.

۲- توجه به چرایی سوال

به این فکر کنید که چرا کودک شما ممکن است در مورد نوزادان کنجکاو باشد. در حالی که بچه‌ها به طور طبیعی کنجکاو هستند، ممکن است دلیلی وجود داشته باشد که آنها این سوال خاص را می‌پرسند. به عنوان مثال، معلم آنها در مدرسه ممکن است باردار باشد، یا زن بارداری در تلویزیون دیده باشند.

اگر باردار هستید، یک کودک بزرگ‌تر ممکن است در مورد خواهر یا برادر جدید خود کنجکاو شود. بسیار معمول است که بچه‌ها وقتی می‌دانند بچه‌ای در راه است شروع به سؤال درباره نوزادان و بارداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: با این تکنیک‌ها، به کودک خود مدیریت هیجانات را آموزش دهید

۳- پرسیدن از خود کودکان برای مسیر دهی به گفتگو

از آنها بپرسید که فکر می‌کنند بچه‌ها از کجا می‌آیند. ممکن است فرزندتان از شما درباره نوزادان بپرسد تا آنچه را که قبلاً می‌داند تأیید کنید. اگر قبلاً هرگز در مورد آن صحبت نکرده‌اید، سعی کنید چیزی مانند “این یک سوال خوب است! فکر می‌کنی بچه‌ها از کجا می‌آیند؟» بگویید تا متوجه شوید گفتگوی مد نظر کودکتان چیست.

اگر قبلاً درباره نوزادان و بارداری صحبت کرده‌اید، با تأیید آنچه قبلاً صحبت کرده‌اید شروع کنید. چیزی مانند “خوب، ما در مورد نحوه ساختن نوزادان صحبت کرده‌ایم که در بدن مادر شکل می‌گیرد، درست است؟” هنگامی که آنها تایید کردند که آن اطلاعات را می‌دانند، به سراغ پاسخ دادن به سؤال جدید خود بروید.

اگر آنها می‌گویند که نمی‌دانند، به آنها اطمینان دهید که اشکالی ندارد. سپس تا جایی که می‌توانید به سؤال آنها پاسخ دهید.

پاسخ به سوال باید چگونه باشد؟

نحوه پاسخ به سوال کودکان در مورد چگونگی به دنیا آمدن بچه‌ها باید به شرح زیر باشد:

۱- پاسخ صادقانه

به سوالی که فرزندتان می‌پرسد پاسخ دهید. بسیاری از والدین دچار آشفتگی می‌شوند؛ زیرا احساس می‌کنند باید کل روند را برای فرزندانشان توضیح دهند. در عوض، بر ارائه پاسخ صادقانه به سؤالی که از شما پرسیده‌اند تمرکز کنید، نه همه پاسخ، بلکه بخشی از پاسخ که کودک آن را می‌فهمد.

اگر آنها به طور خاص بپرسند که چگونه نوزادان از مادر خود بیرون می‌آیند، می‌توانید پاسخی دهید مانند: “وقتی نوزاد به اندازه کافی در بدن مادر رشد کرد که توانایی زندگی بیرون از شکم مادر را داشته باشد، دکترها کمک می‌کنند تا او بیرون بیاید.”

هنگامی که به سؤال اولیه آنها پاسخ دهید، ممکن است بیشتر بپرسند یا ممکن است راضی باشند. اگر به نظر می‌رسد از پاسخ شما راضی نیستند، از آنها چیزی مانند “آیا چیز دیگری وجود دارد که بخواهید در مورد نوزادان بدانید؟” یا «آیا سؤال دیگری دارید؟»

بیشتر بخوانید: دروغ‌هایی که هرگز نباید به کودک بگویید

۲- در نظر گرفتن سن کودک

رویکرد خود را متناسب با سن کودک تنظیم کنید. یک کودک کوچک‌تر نیازی به دانستن تمام جزئیات خاص در مورد بارداری و بچه دار شدن ندارد. برای کودکان زیر ۶ سال، بحث را ساده و کلی نگه دارید.

همان‌طور که آنها بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانید از مکالمات قبلی خود برای پاسخ به سوالات خاص‌تر استفاده کنید. پاسخ‌های ساده اما صادقانه بدهید. کودکان کوچک‌تر به‌جای رابطه جنسی، بیشتر بر بارداری و چگونگی ورود نوزادان به دنیا متمرکز هستند

بعلاوه، این احتمال وجود دارد که یک کودک کوچک‌تر برخی از اطلاعاتی را که شما به آنها می‌گویید را فراموش کند. این احتمال وجود دارد که قبل از اینکه آنها واقعاً اطلاعات را جذب و درک کنند، مجبور شوید چند مکالمه متفاوت در مورد چگونگی بچه دار شدن داشته باشید.

۳- توجه به کلمات استفاده شده

اگر کودک شما بیشتر از ۷ سال سن دارد و می‌خواهید برای او توضیح کامل‌تری دهید، هنگام صحبت در مورد جنسیت یا اندام‌های جنسی از به کار بردن اصطلاحات عامیانه، ابهام آمیز یا تعبیری خودداری کنید.

با اندام تناسلی مانند سایر قسمت‌های بدن رفتار کنید. از واژه‌های آلت تناسلی، رحم، جنسیت، دانه و تخمک برای اشاره به فرآیند تولید نوزاد استفاده کنید. این تضمین می‌کند که وقتی بزرگ می‌شوند گیج نشوند و درباره موضوعاتی مانند رابطه جنسی اطلاعات درستی کسب کنند.

به عنوان مثال، برای آموزش کالبدشناسی کلی تولید مثل، می‌توانید بگویید: «اسپرم باید با تخمک ملاقات کند تا بچه‌دار شود».

تا زمانی که کودکان بدانند که این عبارت به معنای داشتن رابطه جنسی است، اشکالی ندارد که به رابطه جنسی به عنوان «عشق داشتن» اشاره کنید. این می‌تواند به کودک کمک کند تا نوزادان را با چیزهای مثبت و نه چیزهای ترسناک یا منفی مرتبط کند.

۴- استفاده از کتاب

از کتاب‌های مصور برای کمک به توضیح موضوع استفاده کنید. کتاب‌های زیادی در بازار وجود دارد که روند بچه دار شدن را به زبان ساده توضیح می‌دهد. آنها اغلب شامل تصاویری می‌شوند که مناسب کودکان و تا حد امکان غیرجنسی هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه با دروغ‌های کودکمان برخورد کنیم؟

۵- برخورد طبیعی

سعی کنید در مورد مسائل جنسی و مسائل مربوط به بلوغ به عنوان چیزی عادی و طبیعی صحبت کنید، زیرا چنین است! از برخوردهای غیرعادی یا طفره رفتن، واکنش‌های تند و از این دست، اجتناب کنید چرا که باعث می‌شود مسائل جنسی برای کودکتان تابو و ممنوعه جلوه کند، و در آینده برای او مشکلاتی در مواجهه با این مسائل ایجاد کند.

۶- مثال از تولید مثل سایر پستانداران

اطلاعات مربوط به تولید مثل را در مثال‌های روزمره بگنجانید. مهم است که به کودکان اطلاع دهید که سوالات در مورد نوزادان و جنسیت طبیعی هستند. سعی کنید به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید قبل از اینکه فرزندتان بخواهد، روند بچه دار شدن را آموزش دهید.

به عنوان مثال، اگر در باغ وحش هستید و یک حیوان باردار را می‌بینید، ممکن است چیزی شبیه این بگویید: «آیا آن ببر را می‌بینی که از بقیه آنها بزرگ‌تر است؟ آنها باردار هستند و بچه دار می‌شوند!»

یادتان باشد که سوال پرسیدن کودک در هر موردی، کاملا طبیعی است و هیچ سوالی را زشت یا نا به جا، نخوانید. کودک در حال کشف و شناخت دنیاست و کنجکاوی او، نشانه خوبی از طبیعی بودن و رشد او خواهد بود. با صبوری و مهربانی به سوالات آنها پاسخ دهید و در صورت لزوم از روانشناس کودک کمک بگیرید.

شما برای پاسخ در مورد مسئله بچه دار شدن، به کودک خود چه می‌گویید؟ تجربه و نظر خود را در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا با ما درمیان بگذارید.

من هستی دفتری هستم، دانش آموخته روزنامه‌نگاری، روانشناسی و علوم اعصاب شناختی. بزرگترین دغدغه من در حوزه کاری، شناخت انسان‌ها و کمک بهشون برای داشتن ذهن و روانی سالم و تواناست. در مسیرم چیزهای زیادی هم از کتاب‌ها و نظریه‌ها و هم از تجربه‌های دیگران یاد گرفتم و اینجا سعی دارم دریافت خودم از بعضی مسائل رو به زبان ساده برای شما بنویسم. امیدوارم که نوشته‌هام بتونه اندکی راهنما و کارگشا باشه.

مطالب مفید