دو روش بی‌نقص برای نگهداری پسته تازه در خانه و حفظ مزه دل‌چسب آن

پسته تازه یکی از خوشمزه‌ترین و مغذی‌ترین آجیل‌هاست. اما چطور می‌توان از تازگی و طعم بی‌نظیر آن برای مدت طولانی محافظت کرد؟ در این مقاله از مجله اکالا، ۲ روش موثر برای نگهداری پسته تازه به مدت طولانی را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا با بهترین روش‌ها برای حفظ کیفیت پسته تازه آشنا شوید.

بهترین روش‌های نگهداری پسته تازه کدام است؟

پسته تازه یکی از پرطرفدارترین محصولات تابستان است؛ اما به دلیل رطوبت بالاتری که پسته تازه نسبت به پسته خشک، دارد زودتر فاسد می‌شود و نگهداری آن کمی سخت تر است. با این حال، با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید مدت زمان نگهداری آن را افزایش دهید.
 

۱- نگهداری پسته تازه در فریزر

یکی از بهترین روش‌های مطمئن نگهداری پسته برای حفظ طراوت و طعم، نگهداری آن در فریزر است؛ زیرا در این روش دمای پایین فریزر از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند و به این ترتیب پسته شما برای مدت طولانی‌تری تازه و خوشمزه باقی می‌ماند.

برای استفاده از این روش کافی است پسته‌ها را پس از شستشو و خشک کردن کامل، در ظرف‌های دردار و ضد هوا قرار دهید.

توجه داشته باشید که پسته‌ها را به خوبی خشک کنید تا هیچ گونه رطوبتی نداشته باشند. ظرف‌ها را به طور کامل پر کنید تا حداقل میزان هوا در داخل ظرف باقی بماند سپس ظرف‌ها را در فریزر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ۵ خواص پسته خام در دوران قاعدگی و پریودی

قسمت‌های سردتر فریزر برای این کار مناسب تر هستند. بهتر است تاریخ قرار دادن پسته در فریزر را روی ظرف یادداشت کنید. برای هر بار استفاده نیز، مقدار مورد نیاز را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید تا به دمای محیط برسد سپس نوش جان کنید. از قرار دادن مجدد پسته در فریزر پس از خارج کردن خودداری کنید.

هر چند وقت یکبار پسته‌ها را بررسی کنید تا از وجود هرگونه تغییر رنگ یا بوی نامطبوع مطمئن شوید.

۲- نگهداری پسته تازه در یخچال

نگهداری پسته تازه در یخچال راهی آسان برای حفظ طراوت آن است، شما می‌توانید پسته را در یخچال نیز نگهداری کنید. دمای پایین یخچال از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها تا حدودی جلوگیری می‌کند و به این ترتیب پسته شما برای مدت طولانی‌تری تازه‌تر باقی می‌ماند. البته، یخچال به اندازه فریزر دمای پایینی ندارد، بنابراین مدت زمان نگهداری پسته در یخچال کمتر از فریزر است.

قبل از قرار دادن پسته در یخچال نیز باید آن ها را به خوبی شسته و خشک کنید. از ظرف های دردار و ضد هوا استفاده کنید. ظرف‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی با کیفیت بالا برای این کار مناسب هستند.

شما می‌توانید پسته‌ها را در یک کیسه زیپ لاک نیز قرار داده و هوای اضافی آن را خارج کنید و کیسه را در قسمت سردترین بخش یخچال قرار دهید.
در این روش یخچال همیشه در دسترس است و شما می‌توانید به راحتی به پسته‌های خود دسترسی داشته باشید.

پسته‌های نگهداری شده در یخچال، تا حدودی طعم و بافت تازه خود را حفظ می‌کنند. پسته تازه را می‌توانید تا چند هفته در یخچال نگهداری کنید.

برای بالاتر رفتن مدت ماندگاری پسته تازه را می‌توان در شیشه نوشابه نگهداری کرد؟

نگهداری پسته تازه در شیشه نوشابه عملی غیراصولی و اشتباه است که حتی سرعت خراب شدن پسته را سریع‌تر می‌کند؛ زیرا رطوبت موجود در پسته تازه محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها است.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری شاتوت برای طولانی مدت در فریزر

در شیشه نوشابه این احتمال وجود دارد که پسته‌ها کپک بزنند یا طعم نامطبوعی بگیرند. از طرفی پسته تازه با گذشت زمان، رطوبت خود را از دست داده و سفت می‌شود که نگهداری در شیشه نوشابه این روند را تسریع می‌کند. پسته تازه به دلیل وجود روغن‌های طبیعی بسیار حساس است.

قرار گرفتن در معرض هوا باعث اکسید شدن این روغن‌ها و در نتیجه تغییر رنگ و طعم پسته می‌شود. حتی اگر شیشه نوشابه را محکم ببندید، باز هم مقداری هوا در آن باقی می‌ماند که برای پسته مضر است.

امیدواریم که مقاله فوق در مورد نگهداری پسته تازه برایتان مفید واقع شده باشد.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید