رازهای خوشمزه خیارشور خانگی که شاید ندانید

خیارشور خانگی یکی از چاشنی‌های پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید خیارشوری ترد، خوشمزه و با طعمی بی‌نظیر درست کنید. در این مقاله از مجله اکالا شما را با ترفندهای تهیه خیارشور خانگی آشنا خواهیم کرد.

۷ راز مهم که برای تهیه خیارشور خانگی ترد و خوشمزه باید بدانید

در ادامه به ۷ راز مهم برای تهیه خیارشور خانگی خوشمزه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- استفاده از نخود در خیارشور

استفاده از نخود در خیارشور باعث ترد شدن خیارها می‌شود. برخی معتقدند که وجود نخود در شیشه خیارشور، باعث ایجاد یک محیط آنزیمی می‌شود که به حفظ تردی خیارها کمک می‌کند.

نخود، طعم ملایمی به خیارشور می‌دهد و باعث می‌شود که طعم شور خیارشور تعدیل شود. همچنین، نخود به عنوان یک حائل بین خیارها عمل می‌کند و از له شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

برخی معتقدند که نخود می‌تواند بوهای نامطبوع را جذب کند و به این ترتیب باعث می‌شود که خیارشور بوی بهتری داشته باشد.

۲- تعادل در مقدار نمک

نمک نقش مهمی در حفظ تردی خیارها و جلوگیری از رشد باکتری‌ها دارد. اگر مقدار نمک کم و به اندازه کافی نباشد، خیارها نرم شده و احتمال کپک زدن آن‌ها افزایش می‌یابد.

اگر مقدار نمک بیش از حد باشد نیز می‌تواند باعث نرم شدن خیارها شود. نمک زیاد باعث از دست دادن آب خیارها و چروک شدن آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی نرم شدن و کپک زدن خیارشور خانگی

۳- آلودگی میکروبی و استفاده از ظروف نامناسب

استفاده از ظروف فلزی یا پلاستیکی نامناسب می‌تواند باعث واکنش شیمیایی شده و کیفیت خیارشور را کاهش دهد. اگر شیشه‌ها و ظروفی که برای نگهداری خیارشور استفاده می‌کنید به خوبی شسته و ضدعفونی نشده باشند، باکتری‌ها می‌توانند در آن‌ها رشد کرده و باعث کپک زدن خیارشور شوند.

اگر خیارها یا سایر سبزیجات مورد استفاده در خیارشور آلوده به باکتری باشند، باعث فساد خیارشور می‌شوند. در زمان قرار دادن خیارشورها در شیشه سعی کنید خیارها را روی هم فشار ندهید تا هوا بین آن‌ها جریان داشته باشد.

۴- دمای آب

استفاده از آب سرد در تهیه خیارشور، یکی از مهم‌ترین عوامل برای حفظ تردی و ماندگاری خیارشور است. آب سرد باعث می‌شود که خیارها به تدریج نمک را جذب کنند و در نتیجه، بافت ترد خود را حفظ کنند. آب سرد محیط نامناسبی برای رشد باکتری‌ها است. با استفاده از آب سرد، خیارشور برای مدت طولانی‌تری تازه و خوشمزه باقی می‌ماند.

وقتی از آب گرم برای تهیه محلول شور استفاده می‌شود، خیارها به سرعت حرارت را جذب کرده و بافت آن‌ها نرم می‌شود. این اتفاق به دلیل تغییر در ساختار سلولی خیار رخ می‌دهد.

آب گرم می‌تواند باعث فعال شدن آنزیم‌های موجود در خیار شود و در نتیجه، فرایند فساد زودتر آغاز شود. این امر منجر به کوتاه شدن عمر مفید خیارشور می‌شود. آب گرم محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. این باکتری‌ها می‌توانند باعث کپک زدن و فساد خیارشور شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خیارشور سرکه‌ای و نمکی خانگی

۵- دمای نامناسب محیط نگهداری

قرار دادن خیارشور در محیط گرم یا نوسانات دمایی زیاد باعث نرم شدن بافت خیار و در نهایت له شدن آن‌ها می‌شود. خیارشور را به مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری نکنید. خیارشور را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

۶- خیارهای نامناسب

برای تهیه خیارشوری باکیفیت و ترد باید از خیارهای سفت، تازه و با پوستی نازک استفاده کنید. خیارهای کوچک معمولاً بهتر شور می‌شوند و کمتر له می‌شوند. استفاده از خیارهایی که تازه نیستند، نرم هستند یا دارای لکه‌های نرم هستند، باعث می‌شود خیارشور شما زودتر خراب شود.

۷- استفاده از سرکه

استفاده از سرکه در خیارشور باعث حفظ تردی خیارها و طعم بهتر خیارشور شما می‌شود.

با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب از مجله آشپزی اکالا، می‌توانید خیارشور خانگی ترد و خوشمزه‌ای داشته باشید. امیدواریم که شما نیز با استفاده از نکات ساده و کاربردی فوق بتوانید خیارشورهایی خوشمزه و با کیفیت تهیه کنید.

اگر شما نیز در تهیه خیارشور خانگی از ترفندهای دیگری استفاده می‌کنید که موجب تردتر شدن خیارشور می‌شود خوشحال می‌شویم که آن نکات را در بخش نظرات با ما و سایر دوستان علاقه‌مند به اشتراک گذارید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید