طرز تهیه شربت گردو خانگی به دو روش جذاب؛ یک میان وعده لذیذ و مغذی!

شربت گردو یکی از متفاوت‌ترین نوشیدنی‌ها است که برای تهیه آن از گردوی تازه یا خشک استفاده می‌شود. این شربت طعم بسیار لذیذی و متفاوتی دارد و درست کردن آن نیز بسیار راحت است.

در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه شربت گردو خانگی به طور کامل آشنا شوید.

طرز تهیه شربت گردو با گردوی تازه

آماده کردن مواد اولیه این شربت حدود نیم ساعت و پخت آن حدود ۱ ساعت طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه شربت گردو

گردوی تازهنیم کیلوگرمزعفران دم کردهبه مقدار لازمپودر هلبه مقدار لازمشکرنیم کیلوگرمآب لیمو ترش تازه۲ قاشق غذاخوریگلاب۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل طرز تهیه شربت گردو

در این بخش می‌توانید با مراحل شربت گردو در منزل آشنا شوید.

مرحله اول: پوست سبز گردوها را جدا کنید

برای شروع باید یک دستکش به دست کنید و بعد پوست سبز گردوها را جدا کنید. برای این که پوست سبز گردوها راحت‌تر جدا شوند، می‌توانید آن‌ها را برای نیم ساعت در آب بریزید و بعد به راحتی پوسته‌ها را جدا کنید.

مرحله دوم مغز گردو را بشکنید

بعد از جدا کردن پوسته سبز گردو، نوبت شکستن گردوها است. همه گردوها را از پوست جدا کنید و مغز گردوها را در یک قابلمه بریزید. در این مرحله باید گردوهای خراب، سیاه و تلخ را جدا کنید.

مرحله سوم: گردوها را بجوشانید

گردوهای را در قابلمه بریزید و مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه بپزند.

مرحله چهارم: پوست نازک گردوها را جدا کنید

گردوها را آبکش کنید و اجازه دهید کمی از دما بیفتند. در ادامه پوست نازک روی مغز گردو را به راحتی جدا کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی انبه و گردو

مرحله پنجم: شکر و آب را بجوشانید

شکر را با ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کنید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب شکر و آب غلیظ شود.

مرحله ششم: مغز گردوها را به قابلمه اضافه کنید

در این مرحله باید مغز گردوها را به شربت در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید گردوها در شربت بپزند و طعم و عصاره آن‌ها خارج شود.

مرحله هفتم: شربت را آماده کنید

زمانی که شربت به غلظت مناسب رسید، می‌توانید آب لیمو ترش تازه را همراه با گلاب، زعفران و پودر هل به قابلمه اضافه کنید.

مرحله هشتم: شربت را صاف کنید

بعد از این که شربت چند دقیقه دیگر با حرارت ملایم جوشید، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. سپس شربت را صاف کنید و در یک شیشه تمیز و خشک بریزید. می‌توانید گردوها را در یک شیشه جداگانه بریزید و از آن‌ها به عنوان مربا یا طعم دهنده برای تهیه دسر و شیرینی‌های گردویی استفاده کنید

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه بستنی گردویی خانگی خوشمزه

مرحله نهم: شربت را آماده کنید

برای درست کردن شربت باید ۲ تا ۳ قاشق از شربت گردو را در یک لیوان بریزید و سپس مقداری آب سرد به آن اضافه کنید. شربت شما آماده است و می‌توانید از طعم آن لذت ببرید.

طرز تهیه شربت گردوی میکس شده

آماده کردن مواد اولیه این شربت حدود ۱۰ دقیقه و پخت آن حدود ۱ ساعت طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه شربت شیر گردو خانگی

گردوی خشک۱۰ عددبذر خشخاش۱ قاشق غذاخوریشیر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دارشکر۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دارخلال پسته و خلال بادامبه مقدار لازم

 طرز تهیه شربت گردوی میکس شده با شیر

برای تهیه این شربت ابتدا باید گردوها را برای یک روز در آب بریزید و بخیسانید. سپس پوست آن‌ها را به خوبی جدا کنید. بذر خشخاش را برای ۱۵ دقیقه در کمی آب بخیسانید. در ادامه پوست گردوها را جدا کنید و آن‌ها را همراه با بذر خشخاش و ۲ قاشق غذاخوری آب در آسیاب بریزید و مواد را خوب با هم میکس کنید.

شیر را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید، زمانی که شیر شروع به جوشیدن کرد می‌توانید شکر را اضافه کنید. در ادامه ترکیب گردوهای میکس شده را نیز در قابلمه بریزید. مواد را هم بزنید و اجازه دهید برای ۵ تا ۶ دقیقه روی حرارت بجوشند و غلظت مواد نصف شود.

حالا می‌توانید مقداری خلال پسته و بادام به شربت اضافه کنید. ۱۰ دقیقه دیگر مواد را روی حرارت بجوشانید و سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مواد کاملا خنک شوند. شربت را برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید. در انتها می‌توانید شیر خنک شده را با کمی تخم شربتی و کمی شربت افرا یا زعفران ترکیب کنید و از طعم این شربت خوشمزه و لذیذ لذت ببرید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت گردو

برای تهیه این شربت می‌توانید به جای پودر هل از دانه هل نیز استفاده کنید. در صورتی که از دانه هل استفاده می‌کنید، بعد از آماده شدن شربت می‌توانید هل ها را از آن خارج کنید.برای تهیه شربت گردو می‌توانید به جای گردوی تازه از گردوی خشک نیز استفاده کنید. مدت زمان پخت شربت گردو با گردوی خشک بیشتر از گردوی تازه است. در این روش بهتر است گردوها را برای چند روز در آب بخیسانید تا پوست روی گردوها راحت‌تر جدا شود.به منظور تهیه این شربت نباید مواد را بیش از حد بجوشانید. این کار موجب بیش از حد غلیظ شدن شربت می‌شود. به خاطر داشته باشید که بعد از خاموش کردن حرارت، شربت غلظت بیشتری پیدا می‌کند.برای تهیه شربت گردو حتما باید پوست نازک روی مغز گردو را جدا کنید، در غیر این صورت شربت شما طعم تلخی پیدا می‌کند.در صورت تمایل می‌توانید در زمان آماده کردن شربت، مقداری تخم شربتی نیز به آن اضافه کنید.برای تهیه شربت گردوی میکس شده می‌توانید در کنار گردو از چند عدد بادام و پسته نیز استفاده کنید تا طعم شربت شما لذیذتر شود.جدا کردن پوست گردو برای تهیه شربت شیر گردو اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید این شربت را بدون جدا کردن پوست گردو نیز آماده کنید.

در این مقاله به ۲ روش درست کردن شربت گردوی خانگی اشاره شد. این شربت طعم بسیار متمایز و لذیذی دارد و بسیار مقوی و انرژی بخش است. اگر تجربه درست کردن شربت گردو را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید