مربای زغال اخته: طعمی که تابستان را به خانه‌تان می‌آورد!

اگر به دنبال یک مربای متفاوت و خوشمزه هستید، مربای زغال اخته را امتحان کنید. مربای زغال اخته با طعم ترش و شیرین خود، همه را مجذوب خود می‌کند. در این بخش از مجله اکالا، طرز تهیه مربای زغال اخته بدون هسته را به شما آموزش می‎دهیم. پس همراه ما باشید.

مواد لازم جهت تهیه مربای زغال اخته بدون هسته

برای تهیه این مربای خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

زغال اخته۱ کیلوگرمشکر۱ کیلوگرموانیل۱ قاشق چای‌خوریآبلیمو۱ قاشق غذاخوریآب۱/۲ لیوان

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه مربای زغال اخته بدون هسته

مراحل تهیه مربای زغال اخته به شرح زیر است:

مرحله اول: آماده کردن زغال اخته

برای شروع باید زغال اخته‌ها پاک کرده و به خوبی بشویید. سپس، آن‌ها را روی یک پارچه نخی بریزید و صبر کنید تا کاملا خشک شوند.

مرحله دوم: جدا کردن هسته زغال اخته

بعد از اینکه زغال اخته‌ها خشک شدند، با استفاده از یک نی باید هسته‌ی آن‌ها را جدا کنید. برای اینکار باید نی را از قسمت بالا وارد زغال اخته کنید و به آرامی فشار دهید تا هسته خارج شود. مراقب باشید که آن‌ها را له نکنید.

توجه: در صورت تمایل می‌توانید هسته‌ی زغال اخته‌ها را جدا نکنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای سیب خانگی

مرحله سوم: اضافه کردن شکر

بعد از اینکه هسته‌ زغال اخته‌ها را جدا کردید باید آن‌ها را داخل قابلمه بریزید. شکر را به صورت لایه به لایه به زغال اخته اضافه کنید. سپس، قابلمه را به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا آب بیندازد.

مرحله چهارم: پخت مربا

بعد از گذشت حداقل ۸ ساعت، قابلمه را از یخچال خارج کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و آب را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا مربا به آرامی روی شعله ملایم بپزد. توجه داشته باشید که حین پخت باید کف موجود روی مربا را جدا کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست انبه

مرحله پنجم: اضافه کردن آبلیمو و وانیل

پخت این مربا تقریبا ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. وقتی که زغال اخته‌ها نرم شدند و مربا به قوام رسید باید حرارت را خاموش کنید. آبلیمو و وانیل را به مربای زغال اخته اضافه کنید و هم بزنید. روی قابلمه دم‌کنی قرار دهید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا طعم وانیل به خورد مربا برود.

در نهایت، دم‌کنی را بردارید و صبر کنید تا سرد شود. بعد از سرد شدن، مربا را داخل ظرف تمیز بریزید و در جای خنک و خشک نگهداری کنید. نوش جان!

فوت و فن کوزه‌گری در طرز تهیه مربای زغال اخته

در ادامه به چند نکته طلایی در طرز تهیه مربای زغال اخته اشاره می‌کنیم:

از زغال اخته‌های سالم و رسیده استفاده کنید تا کیفیت و طعم مربا حفظ شود.برای پخت مربا بهتر است که از قابلمه لعابی استفاده کنید. این نوع قابلمه‌ها مانع از تغییر رنگ مربا و چسبیدن آن به ظرف می‌شوند.مربا را با حرارت ملایم بپزید تا به تدریج قوام بیاید. حرارت زیاد باعث سوختن مربا و تغییر رنگ آن می‌شود. همچنین، در طول پخت باید درب قابلمه را باز نگه دارید تا رنگ مربا تیره نشود.به جای وانیل، می‌توانید از پودر هل یا چند عدد هل استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که هل عطری بسیار قوی دارد، بنابراین مقدار آن را با توجه به ذائقه خود تنظیم کنید.اگر زغال اخته‌های شما ترش هستند، مقدار شکر را کمی بیشتر در نظر بگیرید ولی توجه داشته باشید که نباید در اضافه کردن شکر زیاده‌روی کنید.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، طرز تهیه مربای زغال اخته بدون هسته را به شما آموزش دادیم. با استفاده از این دستورالعمل می‌توانید این مربای خوشمزه را به راحتی در منزل تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن در کنار صبحانه یا عصرانه لذت ببرید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

مطالب مفید