فرآیند خشک کردن زغال اخته: روش‌های کاربردی و جذاب برای نگهداری این میوه خوشمزه

زغال اخته خشک یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین انواع تنقلات است که به خاطر طعم ترش و لذیذ و فواید فراوانی که دارد، بسیار محبوب است. اما چگونه زغال اخته را خشک کنیم؟ در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با ۳ روش خشک کردن زغال اخته در خانه آشنا شوید.

طرز تهیه زغال اخته خشک در آفتاب

خشک کردن زغال اخته در خانه راحت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. برای این کار تنها باید مقداری زغال اخته سالم و تازه تهیه کنید. خشک کردن زغال اخته در آفتاب حدود ۳ روز طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه زغال اخته خشک

زغال اخته۱ کیلوگرمنمکبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه زغال اخته خشک

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل خشک کردن زغال اخته در خانه آشنا شوید.

مرحله اول: زغال اخته‌ها را بشویید

برای شروع باید زغال اخته تازه تهیه کنید و آن را با آب فراوان بشویید و چند دور آبکشی کنید. سپس زغال اخته‌ها را آبکش کنید تا آب اضافه‌شان خارج شود. در این مرحله باید میوه‌های خراب، سیاه و پلاسیده را جدا کنید.

بیشتر بخوانید: ۲ دستور تهیه ترشی زغال‌اخته‌ای که همه دنبالش می‌گردند

مرحله دوم: زغال اخته‌ها را خشک کنید

یک سینی یا سبد توری بردارید و زغال اخته‌های شسته شده را در آن بریزید و سپس مقدار کمی نمک روی آن‌ها بپاشید. در ادامه سینی را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا زغال اخته‌ها خشک شوند. در زمان خشک کردن زغال اخته باید هر از گاهی میوه‌ها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن‌ها به خوبی خشک شود.

مرحله سوم: زغال اخته‌ها را در ظرف مناسب بریزید

بعد از چند روز زغال اخته‌ها به طور کامل خشک می‌شوند. برای نگهداری زغال اخته می‌توانید آن را در یک بطری نوشابه تمیز یا خشک بریزید و در فضای آشپزخانه قرار دهید یا زغال اخته‌ها را در پلاستیک‌های زیپ دار بریزید و در فریزر بگذارید.

طرز تهیه زغال اخته خشک با میوه خشک کن

یکی از بهترین روش‌های خشک کردن زغال اخته در خانه، استفاده از دستگاه میوه خشک کن است. اگر در خانه به دستگاه میوه خشک کن دسترسی دارید، می‌توانید زغال اخته‌ها را داخل این دستگاه خشک کنید.

در این روش باید زغال اخته‌ها را بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافه‌شان خارج شود. سپس آن‌ها را در سینی میوه خشک کن بریزید و آن را روی دمای پایین قرار دهید تا زغال اخته‌ها به طور کامل خشک شوند.

بیشتر بخوانید: با تهیه مربای زغال اخته طعم تابستان را در خانه زنده کنید

طرز تهیه زغال اخته خشک در فر

برای خشک کردن زغال اخته در فر ابتدا باید آن‌ها را بشویید. سپس فر را با کمترین دمای ممکن و روی درجه حرارت حدود ۶۰ درجه سانتی گراد روشن کنید. زغال اخته‌ها را داخل سینی فر بریزید و آن را در فر قرار دهید.

هر چند دقیقه یک بار زغال اخته‌ها را زیر و رو کنید تا به طور کامل خشک شوند. برای خشک کردن زغال اخته در فر بهتر است درب فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت در آن ایجاد نشود و میوه‌ها سریع‌تر خشک شوند.

خشک کردن زغال اخته در فر حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشد. بعد از این که میوه‌ها خشک شدند، درب فر را باز کنید و اجازه دهید سینی داخل فر بماند. بعد از چند دقیقه می‌توانید سینی را از فر خارج کنید و زغال اخته‌ها را برای یک روز در دمای اتاق قرار دهید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه زغال اخته خشک

برای مزه دار شدن زغال اخته‌ها می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از مقداری نمک و کمی پودر گلپر استفاده کنید.اضافه کردن نمک به زغال اخته اختیاری است و می‌توانید زغال اخته را بدون نمک نیز خشک کنید.برای این که زغال اخته‌ها راحت‌تر خشک شوند، می‌توانید یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، زغال اخته‌ها را در آب جوش بریزید و بعد از این که ترک‌هایی روی پوست آن‌ها ایجاد شد، آن‌ها را آبکش کنید.برخی افراد قبل از خشک کردن زغال اخته آن را با کمی آب و شکر می‌جوشاند تا طعم شیرین‌تر و بافت بهتری پیدا کند. اگر دوست ندارید از شکر استفاده کنید، می‌توانید برای مزه دار کردن زغال اخته قبل از خشک کردن آن را با کمی آب و عسل بجوشانید و سپس خشک کنید.بعد از خشک کردن زغال اخته مطمئن شوید که رطوبت آن به طور کامل از بین رفته است. باقی ماندن رطوبت در میوه موجب کپک زدن آن می‌شود.زغال اخته خشک آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های زیادی دارد و یکی از بهترین تنقلات برای جلوگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین سلامت پوست است. این میوه خاصیت ضد التهابی دارد و از همین رو مصرف آن از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.بعد از خشک کردن زغال اخته می‌توانید آن را برای چند دقیقه در آب بخیسانید و بعد مصرف کنید تا نرم شود.از آن جایی که زغال اخته طبع سرد و خشکی دارد، افرادی سرد مزاج بهتر است آن را همراه با مقداری گلپر و نمک استفاده کنند.برای جلوگیری از کثیف شدن زغال اخته‌ها در زمان خشک شدن زیر نور آفتاب، می‌توانید یک پارچه نازک و توری روی آن‌ها قرار دهید.برای خشک کردن زغال اخته در آفتاب، هر چقدر میزان آفتاب بیشتر باشد، زغال اخته سریع‌تر خشک می‌شود.اگر دوست دارید زغال اخته‌ها سریع‌تر خشک شوند، می‌توانید به کمک یک چاقوی تیز آن‌ها را از وسط نصف و بعد خشک کنید.برخی افراد قبل از خشک کردن زغال اخته با کمک یک چاقوی تیز هسته زغال اخته را خارج و بعد آن را خشک می‌کنند.

خشک کردن زغال اخته یک راهکار فوق العاده موثر برای افزایش ماندگاری این میوه مفید است. در این مقاله به ۳ روش خشک کردن زغال اخته در خانه اشاره شد. اگر تجربه خشک کردن زغال اخته را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید