هنوز ناهارت رو انتخاب نکردی؟ (پیشنهادات لذیذ برای سه‌شنبه 30 مرداد)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ اگر شما هم برای تهیه ناهار با چنین سوالاتی درگیر هستید، نگران نباشید! چرا که مجله اکالا امروز، پیشنهادهای متنوع و جذابی را برای شما تدارک دیده است تا در انتخاب غذا برای ناهار دغدغه نداشته باشید.

پیشنهاد ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- قیسی پلو تبریزی

اگر می‌خواهید یک غذای مجلسی و خوش طعم برای مهمانی‌های خود داشته باشید، قیسی پلو تبریزی انتخابی عالی برای شماست. این غذای خوشمزه، شما را به دورهمی‌های گرم و صمیمی خانوادگی در آذربایجان می‌برد.

مراحل تهیه قیسی پلو تبریزی

مراحل تهیه قیسی پلو تبریزی به شرح زیر است:

پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را نگینی خرد کنید. گوشت را پس از شستن با کمک چاقو به ابعاد کوچک‌تری برش زنید.درون قابلمه‌ای که قصد طبخ غذا را دارید کمی روغن بریزید. پیازهای نگینی خرد شده را به آن اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.در این مرحله گوشت را به قابلمه بیفزاید و چند دقیقه دیگر تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد. ادویه‌ها را به ترکیب فوق اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کرده و بگذارید تا گوشت کاملا پخته شود و آب قابلمه به طور کامل تبخیر شود.قیسی خشک را به مدت چند ساعت در آب ولرم خیس کنید تا نرم شود. بهتر است برای یک طعم اصیل‌تر، از قیسی محلی و تازه استفاده کنید.

برای ادامه رسپی این غذای اصیل و خوشمزه روی لینک طرز تهیه قیسی پلو تبریزی کلیک کنید.

۲- خورش قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی‌ای پیدا شود که عاشق آن نباشد. این غذای خوشمزه با چند قلم مواد ساده نظیر لوبیا قرمز، سبزی خورشتی، گوشت تکه‌ای، لیمو عمانی و… طبخ می‌شود.

البته در برخی شهرها برای تهیه این خورشت به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و به جای سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. به علاوه قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای وعده ناهار تهیه کرد.

مراحل تهیه قورمه سبزی

مراحل تهیه قورمه سبزی به شرح زیر است:

برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. سپس سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز،شنبلیله و جعفری را به خوبی می‌شوییم و بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم. (اگر سبزی تازه نداشتید می‌توانید از سبزی قورمه که قبلا سرخ شده و در فریزر است استفاده کنید.)بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم. هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازد. پیازها را پوست کنده، می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم.

برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه قورمه سبزی کلیک کنید.

۳- گردو پلو

گردو پلو یکی از غذاهای اصیل شهرکردی است. این غذا به دلیل وجود گردو، طبع بسیار گرمی دارد و دمای بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است گردو پلو را در فصول سرد سال تهیه و سرو کنید.

مراحل تهیه گردو پلو

مراحل تهیه گردو پلو به شرح زیر است:

در مرحله اول گوشت را به صورت مکعبی خرد کنید و کنار بگذارید. سپس پیاز را پوست بگیرید و به خوبی بشویید. در ادامه پیازها را نگینی و ریز خرد کنید. بعد یک ماهیتابه مناسب انتخاب کنید و درون آن کمی روغن بریزید.وقتی روغن داغ شد، پیازها را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید. تفت دادن پیاز را تا جایی ادامه دهید که شیشه‌ای و سبک شوند. وقتی پیازها به این مرحله رسیدند، تکه‌های گوشت را اضافه کنید و دوباره مواد را تفت دهید. این بار به شکل گوشت دقت کنید.مواد را تا جایی تفت دهید که رنگ گوشت تغییر کنید. وقتی این تغییر را مشاهده کردید، سیر رنده شده را هم اضافه کنید و دوباره به خوبی تفت دهید. سیر نباید زیاد تفت داده شود.بنابراین به محض آن که بوی سیر را استشمام کردید، ادویه‌های لازم را هم به مواد اضافه کنید و دوباره تفت دهید. بعد از کمی تفت دادن، آب را اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت کاملا پخته شود.

برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه گردو پلو کلیک کنید.

۴- گراتن پاستا با سس بشامل

گراتن‌ها دنیای بسیار متنوعی دارند و معروف‌ترین آن‌ها لازانیا است که به دلیل محبوب بودن اسم جداگانه پیدا کرده است. گراتن پاستا از نظر طعم بسیار شبیه به لازانیا است با این تفاوت که برای تهیه آن از پاستا فرمی استفاده می‌شود نه ورقه‌های لازانیا.

بدون شک کسانی که عاشق پاستا هستند، از این غذا نیز استقبال می‌کنند. ترکیب طعم پاستا و پنیر پیتزا بسیار عالی و خوشمزه است و به خصوص برای بچه‌ها غذای جذابی برای ناهار به حساب می‌آید.

مراحل تهیه گراتن پاستا

مراحل تهیه گراتن پاستا با سس بشامل به شرح زیر است:

برای آماده کردن گراتن پاستا اول سس پاستا را آماده می‌کنیم. برای این کار یک عدد پیاز را نگینی ریز خرد کنید و با دو قاشق روغن داخل تابه تفت بدهید تا طلایی شود. بعد گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و تفت بدهید تا بپزد و تغییر رنگ بدهد.سپس نمک و ادویه‌ها را به ترکیب بالا اضافه و مخلوط کنید. (ادویه‌های اختیاری هستند. می‌توانید از انواع ادویه‌های دلخواه استفاده کنید.) مواد را کمی تفت بدهید و بعد رب را اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ رب باز شود و سپس کمی زعفران (به دلخواه) اضافه کنید.در ادامه قارچ و فلفل دلمه‌ای خرد شده را اضافه کنید و چند دقیقه روی حرارت تفت بدهید تا بپزند و طعم مواد به خورد هم برود. سپس حرارت را خاموش کنید و سس پاستا را کنار بگذارید.بعد از آماده کردن سس پاستا نوبت به آماده کردن سس بشامل می‌رسد. کره و آرد را داخل تابه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب و با آرد مخلوط شود. مواد را روی حرارت کم تفت بدهید تا خامی آرد گرفته شود اما تغییر رنگ ندهد.

برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه گراتن پاستا کلیک کنید.

۵- همبرگر گیاهی

یکی از محبوب‌ترین ساندویچ‌ها در تمام دنیا همبرگر است که معمولا با گوشت گاو تهیه می‌شود. اما اگر شما گیاه‌خوار باشید یا تمایلی به مصرف گوشت نداشته باشید می‌توانید از برگر گیاهی استفاده کنید.

مراحل تهیه همبرگر گیاهی

مراحل تهیه همبرگر گیاهی به شرح زیر است:

ابتدا از ٢۴ ساعت قبل نصف پیمانه لوبیا را خیس کنید و هر چند ساعت یکبار آب آن را خارج کنید. بعد از این مدت، لوبیاها را داخل قابلمه‌ای بریزید و خوب بپزید. سویاها را نیز داخل کاسه محتوای آب بریزید و خیس کنید تا نرم شوند.بعد از اینکه لوبیاها کاملا نرم و پخته شدند، آن‌ها را داخل غذاساز بریزید. سویای خیس خورده را به لوبیاهای پخته اضافه کنید.سپس پیاز را به قطعات کوچکتر خرد کنید و داخل غذاساز بریزید. البته در این مرحله بهتر است پیاز را جداگانه رنده کنید، آب آن را بگیرید و سپس به لوبیاها اضافه کنید. دو تا سه حبه سیر را نیز اضافه کنید. تمام ادویه‌ها را هم بیفزائید.سپس جعفری را به لوبیا و سایر مواد اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری سس خردل را هم اضافه کنید. در مرحله بعدی یک قاشق سس بالزامیک را به مواد بالا اضافه کنید.دستگاه غذاساز را روشن کنید و اجازه دهید تمامی مواد با هم به طور کامل مخلوط شوند؛ به طوری که لوبیا و سویا کاملا نرم شوند و با سایر مواد مخلوط و یکدست شوند.

برای ادامه رسپی این غذای رژیمی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه همبرگر گیاهی کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

مطالب مفید