اوروپوچه؛ ویروسی که هیچ درمان و واکسنی ندارد!

مقامات برزیلی تایید کردند که تا پایان ماه جولای، دو زن جوان در منطقه شمال شرقی باهیا بر اثر عفونت اوروپوچ جان خود را از دست داده اند. کوبا نیز اولین شیوع این ویروس را گزارش کرد. این ویروس از طریق نیش پشه و حشرات منتقل می شود.

به گزارش بی بی سی، اما خطرات این بیماری چیست، چگونه تشخیص داده می شود، چگونه می توان از آن پیشگیری و درمان کرد؟

ویروس uropoche چیست؟

ویروس اوروپوچه ویروسی است که از طریق نیش حشرات منتقل می شود. به خصوص از Callisoides prancis که پشه هایی با سری سوزنی مانند هستند و به طور گسترده در آمریکای جنوبی و مرکزی توزیع می شوند.

اولین موارد این بیماری برای اولین بار در روستای Vega de Oropoche در ترینیداد و توباگو در سال 1955 ثبت شد.

در طول شش دهه گذشته، محققان تخمین زده اند که بیش از 500000 مورد بیماری ناشی از این ویروس در برزیل وجود داشته است. با این حال، محققان اذعان دارند که این رقم ممکن است کمتر از واقعیت باشد.

در سال جاری حدود 10000 مورد این بیماری در برزیل تشخیص داده شده است. رقمی که بسیار بالاتر از 800 مورد ثبت شده در سال 2023 است. بیشتر موارد گزارش شده در برزیل در منطقه آمازون است، جایی که ویروس اوروپوچه به صورت محلی بومی شده است.

در دهه های اخیر، علاوه بر برزیل، ویروس Europoche به یک مشکل بهداشت عمومی در کشورهایی مانند پرو، کلمبیا، اکوادور، آرژانتین، گینه فرانسه، پاناما، ترینیداد و توباگو، بولیوی و کوبا تبدیل شده است.

ویروس uropoche چگونه منتقل می شود؟

ویروس Uropoche می تواند از طریق نیش پشه از یک فرد آلوده به افراد دیگر منتقل شود.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه می تواند از طریق دیگر، مانند تماس با پوست یا از طریق هوا منتقل شود، وجود ندارد.

با این حال، در گزارشی از سوی وزارت بهداشت برزیل آمده است که بر اساس برخی شواهد، این ویروس می تواند از زنان باردار به جنین آنها منتقل شود. تاثیر اوروپوک بر بارداری و جنین داخل رحم هنوز ثابت نشده است و تحقیقات لازم است.

آنچه مسلم است شیوع این ویروس در بین انسان ها رو به افزایش است و عواملی مانند گسترش شهرنشینی، جنگل زدایی و تغییرات آب و هوایی در این امر نقش دارند.

Orpoche در طبیعت در برخی از پستانداران مانند میمون ها و تنبل ها مشاهده شده است و دانشمندان معتقدند که این ویروس ممکن است برخی از پرندگان را نیز بیمار کند.

علائم عفونت اوروپوچه چیست؟

ویروس اوروپوچه معمولا علائم سرماخوردگی شبیه تب دنگی ایجاد می کند. سازمان جهانی بهداشت علائم این بیماری را به شرح زیر فهرست می کند:

تب ناگهانی
سردرد
درد پشت چشم
درد یا سفتی مفاصل
لرزیدن
حالت تهوع
استفراغ کردن

در بیشتر موارد، این علائم بین پنج تا ده روز طول می کشد.

با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) می گوید که در بیش از 60 درصد از بیماران، علائم روزها یا حتی هفته ها پس از عفونت ظاهر می شوند. علائم فوق در کسانی که بیماری در آنها عود می کند نیز وجود دارد.

هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث بازگشت بیماری و عود آن می شود. ممکن است همان عفونت قبلی باشد که بازگشته است، یا اگر فردی در محیطی زندگی می کند که احتمال وجود حشرات ناقل بیماری زیاد است، ممکن است دوباره آلوده شود.

تب اوروپوچ چقدر کشنده است؟

در 25 ژوئیه، مقامات برزیل اولین موارد مرگ ناشی از تب یوروپوچه را ثبت کردند. آنها دو زن بیست و چند ساله بودند که هیچ مشکل سلامتی خاصی نداشتند.

وزارت بهداشت برزیل هشدار داده است که این ویروس می تواند باعث عوارض و آسیب مغزی جنینی شود که هنوز در رحم مادر است.

این وزارتخانه چهار مورد میکروسفالی را گزارش کرد – کاهش رشد مغز جنین که معمولاً با ویروس زیکا مرتبط است. این نوزادان از مادرانی متولد شدند که عفونت اوروپوچه داشتند. تولد یک نوزاد مرده نیز با ویروس اوروپوچه مرتبط بود. اما دانشمندان موافق هستند که تحقیقات بیشتری برای تایید ارتباط بین این ویروس و آسیب آن در دوران بارداری مورد نیاز است.

سایر عوارض جانبی جدی این بیماری آنسفالیت و مننژیت است که هر دو در اثر التهاب غشای مغز و نخاع ایجاد می شوند.

با این حال، دو مورد مرگ گزارش شده توسط وزارت بهداشت برزیل بی سابقه است. آیا ممکن است مرگ و میر دیگری وجود داشته باشد که تشخیص داده نشده باشد یا به اشتباه با دنگی اشتباه گرفته شود؟ ممکن است چنین مواردی در بین 500000 مورد در چند دهه گذشته وجود داشته باشد.

درمان تب اروپوک چیست؟

یک مقاله علمی در مجله Lancet تب یوروپوچه را یکی از تهدیدات جهانی برای سلامت عمومی می داند و هشداری جدی در مورد عدم تحقیقات لازم برای یافتن درمانی برای آن صادر می کند.

توصیه سازمان بهداشت برزیل: مبتلایان به تب اروپا باید استراحت کنند، علائم بیماری را درمان کنند و تحت نظر پزشک باشند.

پزشکان ممکن است برای کنترل علائم شدید بیماری مانند تب، درد یا حالت تهوع دارو تجویز کنند.

فردی که از تب دنگی رنج می برد باید از مواد دافع حشرات استفاده کند تا از احتمال گزش توسط پشه جلوگیری کند که پس از آن باعث انتقال بیماری به افراد دیگر می شود.

آیا عفونت اوروپوچه قابل پیشگیری است؟

هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت اوروپوچه وجود ندارد.

بهترین روشی که افراد می توانند از عفونت اروپوک جلوگیری کنند، اجتناب از نیش پشه است. مقامات بهداشتی راه های ساده و اساسی را برای جلوگیری از پشه پیشنهاد می کنند، از جمله:

از رفتن به مکان هایی که پشه ها و پشه های کوچک زیاد هستند خودداری کنید.
صفحه نمایش هایی با سوراخ های بسیار کوچک روی پنجره ها و درهای خود قرار دهید.
لباس هایی بپوشید که تمام بدن شما را بپوشاند.
از مواد دافع پشه استفاده کنید.
خانه و محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید، به خصوص مناطق بیرونی که گیاهان و حیوانات در آن یافت می شوند.
مناطقی را تمیز کنید که آب راکد از آب و گیاهان مرده جمع می‌شود که می‌توانند محل پرورش پشه‌ها باشند.

پشه‌بندها و پشه‌بندها می‌توانند مفید باشند، اما ممکن است برای پیشگیری از اوروپوک و سایر بیماری‌های منتقله از طریق پشه مانند مالاریا کافی نباشند، زیرا پشه‌های کوچکی که معمولاً ناقل ویروس uropoche هستند، برای عبور از سوراخ‌های توری بسیار کوچک هستند.

نشان داده شده است که انواع خاصی از حشره کش ها مانند N-ethyl meta-tholamide (DEAT) در کنترل پشه های حامل این ویروس ها مفید هستند.

به منظور حفظ سلامت عمومی، درخواست‌هایی برای دسترسی بیشتر به آزمایش‌های تشخیصی این ویروس‌ها ارائه شده است تا موارد ابتلا به این بیماری سریع‌تر تشخیص داده شود و از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری شود.

گسترش جنگل زدایی و تغییرات آب و هوایی خطر شیوع ویروس اوروپوچه را افزایش داده است و این ویروس می تواند در محیط های بیشتری زندگی کند و چرخه های انتقال جدید این ویروس را در محیط های شهری ایجاد کند. این اتفاق با تب دنگی، ویروس زیکا و چیکونگونیا رخ داد.

مطالب مفید