راهکارهای طلایی برای تمیز دادن آبلیموی اصل از تقلبی

اگر اهل خریدن آبلیمو از فروشگاه‌های مختلف هستید، احتمالا تا به حال آبلیموهای مختلف با کیفیت‌های متفاوتی خریداری کرده‌اید. اما بهترین روش‌های تشخیص آبلیموی طبیعی اصل از آبلیموی تقلبی چیست؟ در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با ترفند تشخیص آبلیمو اصل از تقلبی آشنا شوید.

چطور آبلیموی طبیعی را از آبلیموی تقلبی تشخیص دهیم؟

آبلیمو یکی از آن چاشنی‌هایی است که بسیاری از افراد سودجو در تهیه آن تقلب می‌کنند. مصرف آبلیموی تقلبی خطرات زیادی برای سلامتی دارد و معمولا برای درست کردن آن از مواد اولیه نامناسبی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با روش‌های تشخیص آبلیموی طبیعی اصل از آبلیموی تقلبی آشنا شوید.

۱- غیرطبیعی بودن رنگ آبلیمو

برای تهیه آبلیموی تقلبی معمولا از ترکیب اسید سیتریک و جوهر لیمو با مقداری رنگ خوراکی و آب استفاده می‌شود. اضافه کردن اسانس و رنگ غیرطبیعی به آبلیموی تقلبی موجب می‌شود تا در برخی مواقع رنگ آن بسیار زیباتر از آبلیموی اصل به نظر برسد.

به خاطر داشته باشید که آبلیموی تازه روشن‌تر از آبلیموهای مصنوعی است. زمانی که آبلیموی طبیعی ته نشین شود، رنگ آن روشن‌تر می‌شود. در صورتی که رنگ آبلیموهای شیمیایی معمولا زرد است و اگر دقت کنید کاملا با رنگ آبلیموی طبیعی متفاوت است.

۲- نداشتن پالپ لیمو در آبلیمو

در پاسخ به این سوال که چرا آبلیمو ته نشین میشود، باید بگوییم که آبلیموی طبیعی حاوی پالپ یا پرزهای لیمو است و گاهی اوقات ممکن است هسته لیموی له شده نیز در آن وجود داشته باشد. از همین رو در زمان خرید آبلیمو حتما به این موضوع دقت کنید.

آبلیموی تقلبی معمولا بافت یکدستی دارد و تکه‌های پرز لیمو زیر شیشه ته نشین نمی‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از تولید کنندگان آبلیموی تقلبی برای فریب دادن مردم مقداری پالپ آبلیمو به آبلیمو اضافه می‌کنند. از همین رو نمی‌توان تنها با در نظر گرفتن این یک مورد آبلیموی تقلبی را از آبلیموی اصل تشخیص داد.

۳- متفاوت بودن طعم آبلیمو

طعم آبلیموی تقلبی معمولا ترش‌تر از آبلیموی طبیعی است و زمانی که مقداری از آن را می‌خورید، ترشی اسیدی آن اذیتتان می‌کند. در حالی که ترشی طبیعی آبلیمو به هیچ عنوان زننده و اذیت کننده نیست و معمولا طعم ملایم‌تری دارد.

برای مزه دار کردن غذا با آبلیموی طبیعی باید از مقدار بیشتری از آن استفاده کنید تا غذا ترش شود، اما تنها با اضافه کردن مقدار کمی از آبلیموی تقلبی، غذای شما مزه ترش و اسیدی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه تلخی آبلیمو خانگی را بگیریم؟

۴- تیره شدن آبلیموی طبیعی با قرار گرفتن در معرض آفتاب

آبلیموی طبیعی با قرار گرفتن در معرض آفتاب تغییر رنگ می‌دهد. مهم‌ترین علت تیره شدن رنگ آبلیمو ویتامین C آن است که با قرار گرفتن در برابر نور و حرارت از بین می‌رود. در این وضعیت طعم آبلیمو نیز شبیه به آبغوره می‌شود.

اما قرار گرفتن آبلیموی تقلبی در برابر نور آفتاب هیچ تغییری در رنگ آن ایجاد نمی‌کند. در واقع آبلیموی تقلبی ممکن است با قرار گرفتن در شرایط نامساعد و بعد از گذشت یک سال همچنان رنگ خود را حفظ کند و هیچ تغییری در ظاهر آن ایجاد نشود.

آیا آبلیمو صنعتی تقلبی است؟

آبلیموی صنعتی تفاوت‌های زیادی با آبلیموی طبیعی دارد و اگر از برندهای معتبر تهیه شود، به هیچ عنوان تقلبی نیست. مهم‌ترین تفاوت آبلیمو خانگی و صنعتی این است که آبلیموی کارخانه‌ای به صورت پاستوریزه تهیه می‌شود و برای این کار آبلیمو تحت حرارت قرار می‌گیرد تا آلودگی‌های آن از بین برود. این کار موجب از بین رفتن ویتامین C و مواد مغذی موجود در آبلیمو می‌شود.

هر چند آبلیموی صنعتی کاملا سالم است، اما دیگر هیچ فایده خاصی برای بدن ندارد و تنها برای مزه دار کردن غذا استفاده می‌شود. معمولا برای جلوگیری از خراب شدن این آبلیموها از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود که ممکن است برای سلامت مضر باشد.

بیشتر بخوانید: رازهای گازدار شدن آبلیمو و روش‌های جلوگیری از آن

آیا تلخ بودن آبلیمو نشانه تقلبی بودن آن است؟

هر چند بسیاری از آبلیموهای تقلبی مزه تلخی دارند، اما تلخ بودن آبلیمو به هیچ عنوان نشانه تقلبی بودن آن نیست. امروزه در بسیاری از تولید کنندگان آبلیمو برای گرفتن آبلیموی تازه از دستگاه‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

این دستگاه روی پوست لیمو فشار وارد می‌کنند و در برخی مواقع ممکن است هسته لیمو نیز له و وارد آبلیمو شود. به همین دلیل مزه آبلیموی طبیعی که به این روش تهیه می‌شود، معمولا کمی تلخ است.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به بهترین روش‌های تشخیص آبلیموی طبیعی اصل از آبلیموی تقلبی اشاره شد. به خاطر داشته باشید که برای خرید آبلیمو حتما آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید یا از فروشنده بخواهید تا آبلیمو را جلوی چشم خودتان آب بگیرد.

شما چطور آبلیمو اصل و تقلبی را تشخیص می‌دهید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید