۶ روش آسان برای سفید کردن طبیعی دندان‌ها در خانه

همه ما دوست داریم لبخندی زیبا و دندان های سفید داشته باشیم. احتمالاً به همین دلیل است که این روزها روش های سفید کردن دندان بسیار رایج شده است.

به گزارش تابناک، اگر می خواهید در خانه دندان های خود را ارزان سفید کنید، این مطلب را بخوانید. ما روش های سفید کردن دندان در خانه را با مواد موجود بررسی کردیم.

1. چرا دندان ها زرد می شوند؟

اول از همه بهتر است بدانیم چرا دندان ها زرد می شوند. دلایل زیادی برای زرد شدن دندان ها وجود دارد. برخی از غذاها می توانند مینای دندان را که خارجی ترین لایه دندان شما است، لکه دار کرده و باعث تشکیل پلاک شوند. پلاک دندانی یک لایه زرد رنگ است که در اثر غذا خوردن روی دندان ها ظاهر می شود. پلاک در نهایت منجر به زرد شدن دندان ها می شود که معمولاً با مسواک زدن و استفاده از محصولات مخصوص سفید کننده دندان قابل درمان است.

در برخی موارد زرد شدن دندان ها به دلیل پوسیدگی مینای دندان است. این پوسیدگی باعث نمایان شدن عاج می شود. عاج بافت استخوانی زرد رنگی است که در زیر مینای دندان قرار دارد و در نتیجه دندان ها را زردتر نشان می دهد.

سفید کردن دندان با روغن نارگیل

این روش سفید کردن دندان در هند رایج است و به سلامت دندان آسیبی نمی رساند. اگرچه هیچ تحقیق علمی برای اثبات اثربخشی این روش وجود ندارد. اما بسیاری از مردم ادعا می کنند که دندان هایشان بعد از آن تمیزتر می شود.

یکی از باکتری های موجود در دهان که باعث التهاب پلاک و لثه می شود، استرپتوکوک موتانس نام دارد. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است که خاصیت ضد باکتریایی دارد و به از بین بردن این باکتری کمک می کند. نتایج یک مطالعه علمی نشان می دهد که ماساژ روزانه با روغن نارگیل میزان این باکتری را کاهش می دهد و به عنوان یک دهان شویه ضد میکروبی عمل می کند.

برای این کار باید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود بریزید و آن را تکان دهید. روغن را بین دندان ها فشار دهید تا به تمام سطح آن برسد. چند دقیقه همینطور ادامه دهید و سپس روغن را بریزید.

جوش شیرین؛ سفید کننده طبیعی دندان

مسواک زدن با جوش شیرین راه دیگری برای سفید کردن دندان ها در خانه است. جوش شیرین دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است، به همین دلیل است که ممکن است آن را در خمیر دندان یا سایر مواد آماده کنید. دانه های جوش شیرین مانند کاغذ سنباده نرم روی دندان پخش می شوند و تمیز می شوند. از طرفی این ماده قلیایی بوده و محیط دهان را برای رشد باکتری ها نامناسب می کند.

برای سفید کردن دندان ها با جوش شیرین، یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و دندان های خود را با خمیر مسواک بزنید.

پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان

استفاده از پراکسید هیدروژن یا پراکسید هیدروژن روش دیگری است که برخی افراد برای سفید کردن دندان های خود از آن استفاده می کنند. اگرچه این روش به تنهایی مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما نتایج یک مطالعه نشان داد که خمیردندان های حاوی پراکسید هیدروژن عملکرد بهتری نسبت به خمیردندان های حاوی زغال چوب در از بین بردن لکه های قهوه از روی دندان ها دارند.

توجه داشته باشید که برای سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن فقط از محلولی با غلظت 1.5 یا 3 درصد استفاده کنید. غلظت های بالاتر باعث حساس شدن دندان ها می شود و اثرات منفی بر سلامت آن ها می گذارد. به طور کلی این روش به دلیل عوارض جانبی نباید به طور مکرر استفاده شود.

بهترین راه برای استفاده از این محلول به عنوان دهانشویه قبل از مسواک زدن است. راه دیگر این است که مقداری از آن را با جوش شیرین مخلوط کرده و دندان های خود را با آن مسواک بزنید.

میوه ها و سبزیجات برای دندان های روشن

شاید شنیده باشید که خوردن سیب می تواند دندان های شما را تمیز کند. در حالی که این روش جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست، اما این یک واقعیت است که گاز گرفتن و جویدن سبزیجات و میوه های ترد مانند هویج، سیب یا کرفس به از بین بردن پلاک دندان کمک می کند.

از سوی دیگر، آنزیم‌های موجود در برخی میوه‌ها مانند آناناس و توت فرنگی می‌توانند بر سفید کردن دندان‌ها تأثیر بگذارند. البته این مورد با آزمایشات علمی ثابت نشده است.

جلوگیری از زرد شدن دندان ها

خوردن غذاهای رنگی و افزایش سن به مرور زمان باعث زرد شدن دندان ها می شود. اما با چند مرحله می توانید روند را کاهش دهید.

از عواملی که باعث ایجاد لکه می شوند دوری کنید

قهوه، نوشابه، شراب قرمز، زردچوبه و میوه هایی مانند تمشک و تمشک از جمله مواردی هستند که دندان ها را لکه دار می کنند. در صورت امکان مصرف آنها را کاهش دهید، در غیر این صورت ظرف یک ساعت پس از مصرف این غذاها دندان های خود را مسواک بزنید.

شکر کمتر؛ دندان های سفیدتر

مصرف شکر فضای دهان را برای رشد باکتری استرپتوکوک موتانس مناسب می کند. از غذاهای شیرین کمتر استفاده کنید و به یاد داشته باشید که بعد از خوردن آنها مسواک بزنید.

مصرف کافی کلسیم

گاهی اوقات رنگ دندان ها به دلیل فرسایش مینای دندان و قرار گرفتن عاج زیرین تغییر می کند. بنابراین هر کاری که برای تقویت مینای دندان خود انجام دهید به سفید ماندن دندان ها کمک می کند. غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی می توانند از دندان ها در برابر فرسایش مینای دندان محافظت کنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

همانطور که گفتیم یکی از شایع ترین علل زرد شدن دندان ها تشکیل پلاک روی آن ها است. به همین دلیل استفاده از مسواک و نخ دندان همچنان بهترین روش سفید کردن دندان ها محسوب می شود. این کار با کاهش باکتری ها، جلوگیری از ایجاد پلاک و مالش ملایم سطح دندان ها به سفید شدن دندان ها کمک می کند.

مطالب مفید