چند راهکار برای درمان ناخن جویدن در کودکان

به عنوان والدینی که نگران سلامت روحی و روانی و البته جسمی فرزندانتان هستید، باید این واقعیت را بپذیرید که فرزندانتان گاهی عادت های بد را دنبال می کنند. عادات و رفتارهایی که تحت تأثیر مشکلات و شرایط مختلفی است که ممکن است آنها را دوست نداشته باشند.

به گزارش سرگرمی روز، ناخن جویدن و جویدن ناخن در کودکان یکی از موارد رایجی است که نشان می دهد کودک شما تحت تاثیر مشکل خاصی تمایل به تکرار این عادت اشتباه در موقعیت های مختلف دارد.

موقعیت هایی که می تواند استرس فرزند دلبندتان را دو چندان کند و ترس او را در امور مختلف افزایش دهد.

بررسی علت ناخن جویدن در کودکان

ناخن جویدن کودک شما یکی از مواردی است که می تواند منجر به برخی عادات اشتباه و رفتارهای نادرست او شود. اگر در سنین پایین و در دوران کودکی نتوانید از شر عادت ناخن جویدن بیش از حد و غیرعادی کودکتان خلاص شوید، این مشکل قطعاً در بزرگسالی با او باقی خواهد ماند و ممکن است به عنوان یک عادت بد برای او مشکل ساز شود.

از نظر روانشناسی عادت نادرست ناخن جویدن به اونیکوفاژی معروف است و البته رفتاری مخرب و منفی است که به مرور زمان کودک شما را با مشکلات بزرگی مواجه خواهد کرد.

ناخن جویدن کودک شما می تواند باعث تغییر شکل ناخن ها و تخریب بافت اطراف آنها شود.

این مشکل همچنین می تواند زمینه ساز برخی دیگر از مشکلات و اختلالات رفتاری فرد شود که درست نیست و به راحتی قابل رفع نیست.

علل جویدن ناخن در کودکان

جویدن و جویدن ناخن در کودکان می تواند علل شایع زیادی داشته باشد، اما تحت تاثیر برخی تحقیقات می توان مهمترین علت این مشکل رفتاری را در چند مولفه مهم و اساسی دانست:

استرس بیش از حد در مورد موضوعی که ذهن کودک را ناراحت کرده است.

اضطرابی که کودک در اثر برخی موقعیت ها نمی تواند آن را کنترل کند.

کسالت ناشی از کمبود سرگرمی برای جذب و درگیر کردن کودک در طول روز.

بهانه هایی برای برخی موقعیت ها که در آن کودک احساس راحتی نمی کند، اما نمی تواند به راحتی در مورد آنها صحبت کند.

عصبانیت و عصبانیت بیش از حد در مورد موضوعی که باعث می شود کودک احساس درماندگی شدید کند.

احساس ناامنی بیش از حد که گاهی در روابط با غریبه ها خود را نشان می دهد.

گاهی جویدن ناخن فقط یک عادت بد است و کودک شما به دلیل خاصی این کار را انجام نمی دهد.

هر یک از این موقعیت ها به تنهایی می تواند شرایطی را ایجاد کند که تحت تاثیر این شرایط، کودک شما دوست داشته باشد کاری انجام دهد که نوعی خودآزاری محسوب می شود. اختلال جویدن ناخن نشان می دهد که کودک شما سعی می کند به گونه ای رفتار کند که توجه شما را به رفتار او جلب کند.

پس این نکته را در نظر داشته باشید که در چنین مواقعی از کنار فرزندتان رد نمی شوید و به سراغ علت ناخن جویدن فرزندتان بروید. راه حل های مقابله با ناخن جویدن در کودکان شامل کوتاه کردن ناخن های کودک، استفاده از داروهای مشابه، یافتن ریشه مشکل ناخن جویدن و غیره است.

مطالب مفید