آیا روغن بدون کالری داریم؟

روغن بدون کالری چیست و چرا روی برچسب برخی از اسپری های روغن نوشته شده است بدون کالری؟

به گزارش سرگرمی روز، برخی از تولیدکنندگان و مروجین سایت های تبلیغاتی ادعا می کنند که روغن رژیمی یکی از آخرین تحولات دنیای تغذیه و سلامت است که در دو دهه اخیر محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده است. آنها معتقدند که با ظهور کره رژیمی، تصور قدیمی از محتوای کالری کره تغییر کرده است! به گفته آنها، روغن های بدون کالری تایید شده و دارای مجوز رسمی از طریق فرآیندهای خاصی تولید می شوند و دارای خواص منحصر به فردی هستند که به ما کمک می کند بیشترین بهره را از رژیم غذایی خود ببریم.

دکتر نسرین معدنیا کارشناس علوم و صنایع غذایی در گفتگو با سرگرمی روز می گوید: همه روغن ها کالری دارند و هر گرم آن 9 کیلو کالری انرژی تولید می کند و تا به امروز هیچ روش و فناوری برای از بین بردن کالری تولیدی روغن ها ابداع نشده است. و بدون روغن و چربی از آنها قاعده مستثنی نیست. این در حالی است که برخی روغن ها که از نوع اسپری نیز هستند بر روی برچسب عنوان «بدون کالری» یا «صفر کالری» دارند و این نوع محصولات مجوز ساخت معتبر را به صورت قانونی دریافت کرده اند.

پس داستان چیست؟

دکتر معدنیا می گوید: اگر محتویات برچسب محصول را به دقت مطالعه کنید، برای هر وعده کره کالری صفر در نظر گرفته می شود. هر وعده از این روغن های اسپری که به صورت اسپری کوتاه کسری از ثانیه تعریف می شود، حدود 0.25 گرم است که تقریباً 2 کیلو کالری است و از آنجایی که عدد 2 عددی کوچک و نزدیک به صفر است، طبق ساده قانون گرد کردن اعداد در ریاضیات صفر در نظر گرفته شده و این روش توسط مراجع قانونی معتبر مانند FDA، سازمان غذا و داروی ایالات متحده معتبر و قابل قبول اعلام شده است.

یک ترفند تبلیغاتی برنده

بنابراین بسیار واضح است که استفاده از کلمه بدون کالری برای روغن یک ترفند تبلیغاتی برای جلب توجه مصرف کنندگان برای فروش بیشتر است زیرا افرادی که با دیدن آن فکر می کنند این روغن بدون کالری است نه تنها خود را تشویق به خرید محصول می کنند، بلکه می توانند توانایی استفاده بیشتر از آن را دارند. اگرچه این کالری کم فقط مربوط به مقدار بسیار کمی است که با فشار لحظه ای پمپ اسپری آن از اسپری خارج می شود.

البته یکی از مزایای استفاده از روغن های اسپری می تواند این باشد که استفاده از این روغن های اسپری باعث کاهش مصرف روزانه روغن ما می شود. به عنوان مثال، جایگزینی آن اسپری‌های روغنی به جای استفاده از قاشق برای ریختن روغن روی سالاد یا غذا، مصرف روزانه روغن ما را کاهش می‌دهد.

مطالب مفید