15 تغییر کوچک اما شگفت‌انگیز که شما را به چربی‌سوزی بیشتری می‌رسانند!

برای افزایش چربی سوزی در بدن راهکارهای متعددی وجود دارد. مصرف برخی خوراکی‌ها موجب می‌شود تا متابولیسم چربی در بدن افزایش پیدا کند و فرآیند کاهش وزن سریع‌تر انجام شود. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با ساده‌ترین و موثرترین راهکارهای افزایش چربی سوزی آشنا شوید.

چطور میزان چربی سوزی بدن را افزایش دهیم؟

افزایش چربی سوزی بدن می‌تواند به کاهش ذخیره چربی و کاهش وزن شما کمک کند. در ادامه این بخش می‌توانید با راهکارهای افزایش چربی سوزی بدن آشنا شوید.

۱- آب بیشتری بنوشید

نوشیدن آب نه تنها بدن شما را هیدراته می‌کند، بلکه برای بهبود عملکرد اندام‌های بدن و همچنین افزایش چربی سوزی مفید است. مصرف آب موجب کاهش اشتها می‌شود و میل شما به غذا خوردن را کاهش می‌دهد.

برای افزایش سوخت و ساز چربی بهتر است روزانه ۲ لیوان آب قبل از هر وعده غذایی میل کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ ادرار در چربی سوزی کمی تیره‌تر می‌شود و از همین رو در این شرایط باید از آب بیشتری استفاده کنید.

جالب است بدانید که خیلی از زمان‌هایی که به شدت احساس گرسنگی می‌کنید، بدن شما به آب نیاز دارد. در این شرایط تنها باید یک لیوان آب بنوشید تا احساس گرسنگی ما برطرف شود.

۲- بیشتر بخوابید

خوابیدن به آرام شدن بدن کمک می‌کند و برای تنظیم هورمون‌های بدن و تنظیم سوخت و ساز ضروری است. خواب ناکافی موجب بروز استرس و اضطراب می‌شود و خطر چاقی و پرخوری را افزایش می‌دهد.

زمانی که به درستی نمی‌خوابید، سطح هورمون کورتیزول در بدن شما افزایش پیدا می‌کند و در این شرایط در طول روز استرس بیشتری را تجربه می‌کنید. استرس میل شما به غذا خوردن و مصرف شیرینی‌جات را افزایش می‌دهد. برای کاهش وزن و افزایش چربی سوزی بهتر است هر شب حدود ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که در شبانه روز ۵ ساعت می‌خوابند، نسبت به افرادی که بیشتر از ۷ ساعت می‌خوابند، ذخیره چربی بیشتری در بدن دارند و زودتر چاق می‌شوند.

۳- به هیچ عنوان صبحانه را حذف نکنید

برخی افراد برای صبحانه زمان صرف نمی‌کنند و این وعده غذایی مهم را حذف می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که حذف کردن صبحانه خطر ابتلا به چاقی، دیابت و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد.

برای کاهش وزن و افزایش چربی سوزی سعی کنید هر روز صبح صبحانه سالم میل کنید. اگر زمان کافی برای آماده کردن صبحانه را ندارید، می‌توانید از شب قبل صبحانه‌تان را آماده کنید و صبح با خیال راحت آن را میل کنید.

بیشتر بخوانید: صبح ناشتا برای لاغری چی بخوریم؟

۴- فیبر بیشتری مصرف کنید

مصرف فیبر موجب افزایش زمان سیری و جلوگیری از گرسنگی می‌شود. برای کاهش وزن و افزایش چربی سوزی در بدن، سعی کنید از مواد غذایی سرشار از فیبر مثل توت‌ها، سیب، حبوبات، سبزیجات، انجیر خشک، کرفس و هویج استفاده کنید.

۵- از تخم مرغ استفاده کنید

یکی دیگر از راهکارهای افزایش چربی سوزی، مصرف تخم مرغ است. تخم مرغ سرشار از پروتئین است و مصرف آن موجب می‌شود تا برای طولانی مدت احساس سیری را تجربه کنید. این غذا فواید زیادی برای سلامت دارد و مصرف آن به کاهش وزن و افزایش چربی سوزی در بدن کمک می‌کند.

۶- از میوه‌های چربی سوز استفاده کنید

مصرف میوه‌ها به خاطر ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی که دارند، برای سلامت بسیار مفید هستند. میوه‌ها معمولا فیبر زیاد و کالری کمی دارند و همین موضوع موجب می‌شود تا بعد از مصرف میوه احساس سیری بیشتری را تجربه کنید و فرآیند چربی سوزی در بدن با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. از بهترین میوه‌های چربی سوز برای کاهش وزن می‌توان به گلابی، سیب، کیوی و گریپ فروت اشاره کرد.

۷- از ادویه‌های چربی سوز استفاده کنید

مصرف برخی ادویه‌ها به افزایش چربی سوزی کمک می‌کند و برای کاهش اشتها و کاهش وزن بسیار مفید هستند. زردچوبه یکی از بهترین ادویه‌های مفید برای افزایش چربی سوزی است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و برای کاهش وزن مفید است. از دیگر ادویه‌های چربی سوز می‌توان به دارچین، فلفل تند و زنجبیل اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید: آیا تعریق ما را لاغر می‌کند؟

۸- سرکه سیب مصرف کنید

سرکه سیب یک ماده غذایی فوق العاده مفید برای کاهش وزن و افزایش چربی سوزی بدن است. مصرف سرکه سیب موجب می‌شود تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید و متابولیسم چربی‌ها در بدن با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

برای مصرف سرکه سیب می‌توانید ۱ تا ۲ قاشق از آن را با مقداری آب ترکیب کرده و بنوشید. می‌توانید سرکه سیب را به سالاد اضافه و روزانه مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که نباید روزانه از یک فنجان کوچک سرکه سیب بیشتر مصرف کنید و بهتر است این نوشیدنی را قبل از غذا بنوشید.

۹- استرس را از خودتان دور کنید

استرس موجب تحریک غده فوق کلیوی و افزایش ترشح کورتیزول در بدن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که استرس و اضطراب موجب افزایش اشتها و افزایش ذخیره چربی در بدن می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف زیاد غذا و شیرینی‌جات، پرخوری عصبی است.

زمانی که استرس را از خودتان دور کنید، ذخیره چربی در بدن کاهش پیدا می‌کند و متابولیسم چربی‌ها نیز سرعت بیشتری پیدا می‌کند. برای چربی سوزی سریع، سعی کنید در کنار یک رژیم غذایی متعادل، هر روشی که می‌توانید استرس و اضطراب را از خودتان دور کنید.

۱۰- رژیم فستینگ بگیرید

رژیم فستینگ یا روزه داری روشی است که در آن باید چندین ساعت غذا نخورید و سپس برای چند ساعت در روز می‌توانید غذا میل کنید. این رژیم روش‌های متعددی دارد و برای افزایش چربی سوزی بهتر است چند روز از هفته را به این رژیم اختصاص دهید.

در این رژیم می‌توانید ۲ بار در هفته به مدت ۲۴ ساعت رژیم بگیرید و هیچ چیزی بدون آب نخورید. در روش بعدی می‌توانید روزانه ۱۶ ساعت روزه بگیرید و ۸ ساعت غذا بخورید.

۱۱- دیتاکس واتر بنوشید

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دتاکس واتر به کاهش میزان چربی‌های بدن کمک می‌کند و برای حذف چربی‌های اضافه مفید است. از طرف دیگر دیتاکس واتر بدن را سم زدایی می‌کند و برای بهبود عملکرد اندام‌های بدن نیز مفید است. بری افزایش چربی سوزی بدن می‌توانید از دیتاکس واتر کرفس، خیار، لیمو یا میوه‌ها و سبزیجات مختلف استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خواص جادویی شلیل برای لاغری و کاهش وزن

۱۲- پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها باکتری‌هایی هستند که مصرف آن‌ها به بهبود عملکرد سیستم گوارش و سلامت ذهن ما کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف خوراکی‌های سرشار از پروبیوتیک و همچنین مصرف مکمل پروبیوتیک به کاهش وزن کمک می‌کند و برای کاهش درصد چربی بدن نیز مفید است. مصرف ماست پروبیوتیک می‌تواند میزان چربی بدن را بین ۳ تا ۴ درصد کاهش دهد.

۱۳- تحرک داشته باشید

نشستن طولانی موجب بروز دیابت نوع ۲ و انواع بیماری‌های مختلف می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که اگر به جای نشسته کار کردن، ایستاده کار کنید، در هر ساعت حدود ۱۰۰ کالری بیشتری کالری می‌سوزانید. فعالیت بدنی موجب ترشح آنزیم خاصی در بدن می‌شود که موجب افزایش چربی سوزی می‌شود.

برای فعال سازی این آنزیم تنها باید بایستید یا کمی تحرک داشته باشید. سعی کنید حتی در فضای خانه به بهانه‌های مختلف چند بار از روی صندلی بلند شوید و راه بروید. این کار موجب افزایش چربی سوزی می‌شود.

۱۴- کالری‌های مصرفی‌تان را حساب کنید

برای این که در غذا خوردن زیاده روی نکنید و حواستان به غذاهایی که می‌خورید باشد، بهتر است از اپلیکیشن‌های شمارش کالری استفاده کنید. با کمک گرفتن از این روش می‌توانید مقدار کالری‌های مصرفی‌تان را کاهش دهید و راحت‌تر بر اضافه وزن غلبه کنید.

۱۵- پیاده‌روی کنید

برای این که قند خون شما کاهش پیدا کند و ذخیره چربی را در بدن کاهش دهید، سعی کنید بعد از هر وعده غذایی ۱۵ دقیقه یا حداقل ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. این کار موجب می‌شود تا قند شما ۳ ساعت بعد از مصرف غذا به حالت نرمال برگردد و راحت‌تر وزن خودتان را کنترل کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ۱۵ راهکار کاربردی برای افزایش چربی سوزی بدن اشاره شد.به خاطر داشته باشید که برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل در کنار تمرینات چربی سوزی در باشگاه یا خانه به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر وزن خودتان را کاهش دهید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید