افزایش احساس کسالت با گشتن بی‌مورد در فضای مجازی

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله روان‌شناسی تجربی عمومی منتشر شده است، پارادوکس جالبی را در مورد «موج‌گردی دیجیتال» نشان می‌دهد، یعنی عادت تماشای سریع ویدیوهای مختلف آنلاین در لحظه‌های کسالت در شبکه‌های اجتماعی.

به گزارش سرگرمی روز، این مطالعه که توسط متخصصان دانشگاه تورنتو انجام شده، به بررسی اثرات روانی «ناوبری دیجیتال» پرداخته است. پیمایش دیجیتال به رفتاری اشاره دارد که در آن افراد هنگام تماشای ویدیوهای آنلاین به سرعت بین فیلم‌ها حرکت می‌کنند یا به سرعت قسمت‌هایی از ویدیوها را رد می‌کنند. دکتر کتی تام، یک دانشجوی فوق دکترا، وقتی متوجه شد که او و بسیاری دیگر اغلب مشغول تماشای ویدیوها در YouTube یا TikTok هستند، شروع به تحقیق در مورد این موضوع کرد.

تام و همکارانش این نظریه را مطرح کردند که بی حوصلگی زمانی رخ می دهد که احساس کنیم فعالیتی که در آن انجام می دهیم آنطور که می خواهیم جذاب نیست. این احساس ناخوشایند زمانی افزایش می یابد که فرد شروع به تماشای ویدیوهای بدون معنای خاصی کند و همچنان به رد آنها ادامه دهد.

در آزمایش‌هایی که با بیش از 1200 شرکت‌کننده انجام شد، تام نشان داد که وقتی افراد از تماشای ویدیوهای مختلف در موضوعات مختلف خسته می‌شوند، فکر می‌کنند که این کار خستگی آنها را از بین می‌برد، اما در نهایت حوصله‌شان بیشتر می‌شود.

در یک آزمایش، شرکت‌کنندگان یک ویدیوی 10 دقیقه‌ای را تماشا کردند و سپس هفت ویدیوی کوتاه‌تر به آنها داده شد تا بین آنها جابه‌جا شوند. شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط ​​هشت بار بین ویدیوها جابه‌جا شدند، اما گزارش دادند که نسبت به زمانی که فقط یک ویدیو را تماشا می‌کردند، احساس خستگی بیشتری داشتند.

نتایج نشان می دهد که جابجایی سریع بین ویدیوها در واقع رضایت را کاهش می دهد و خستگی را افزایش می دهد. با این حال، زمانی که کارشناسان سعی کردند تأثیر این رفتار را بر روی محتوای غیر ویدئویی مانند مقالات آزمایش کنند، نتیجه متفاوت بود. خواندن مقالات، حتی با قابلیت جابه‌جایی بین چندین مقاله، تأثیری مشابه ویدیوها در کسالت نداشت.

دکتر مایکل اینزلخت، یکی از نویسندگان این مطالعه معتقد است که مشکل اصلی عدم عمق و تمرکز در کاری است که انجام می دهیم. می گوید: وقتی به کاری مشغول می شوی، احساس کسالت نمی کنی. اما وقتی توجه شما پرت می شود، تقریباً مطمئناً احساس رضایت نمی کنید.

این کارشناسان توصیه می کنند به جای فرار سریع از خستگی، بهتر است مدتی با آن کنار بیایید و به آن فرصت دهید. این می تواند به شما کمک کند تجربیات پربارتر و معنی داری داشته باشید. زیرا بی حوصلگی یک احساس ارزشمند است که نشان می دهد کار لذت بخش تری برای انجام دادن وجود دارد که می تواند افراد را تشویق کند تا محیط خود را کشف کنند و از سرمایه گذاری زمان خود برای فعالیتی که چیزی برای ارائه ندارد، دست بکشند.

مطالب مفید