مرده‌های این قبرستان نمی‌پوسند! – سرگرمی روز

گورستان سفید چاه یکی از معدود قبرستان هایی است که بازدیدکنندگان زیادی دارد و مردم از کیلومترها دور تا دور برای دیدن این گورستان تاریخی می آیند.

به گزارش سرگرمی روز، مردم برای دفن اجساد عزیزانشان در این قبرستان دست و پنجه نرم می کنند چرا که جدا از این که معتقدند بزرگان زیادی در آنجا دفن شده اند، این باور در اذهان مردم عادی وجود دارد که مرده ها در آنجا نمی پوسند. اکنون با ما همراه باشید تا ببینید این باور چقدر درست است.

معرفی قبرستان سفیدچاه

گورستان سفید چاه یکی از اماکن تاریخی و مذهبی ارزشمند شهرستان بهشهر مازندران است. خاک این گورستان به طرز جذابی سفید است و طبق باور مردم محلی این خاک از پوسیدگی اجساد محافظت می کند که البته دور از واقعیت نیست. سنگ قبرهای عجیب و غریب ایستاده که مملو از کنده کاری های عجیب و جذاب با نقوش اسلیمی، نقوش هندسی و نقوش نمادین و نمادین است که هر کدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند.

تاریخچه گورستان چاه سفید

قدمت این قبرستان به دوره تیموریان می رسد و از اولین گورستان های مسلمانان به شمار می رود. بر اساس شواهد موجود، سه تن از فرزندان امام موسی بن جعفر به نام; ابراهیم، ​​عبدالرحمن، منصور و چند تن از سادات مرعشی آمل در این قبرستان مدفون هستند. امامزاده در این بقعه مرموز مدفون است که قدمت مرقد آن به 840 سال می رسد. تاریخ تاریخی قبر صندوقی کشف شده در محل آن 896 می باشد.این گورستان به دلیل قدمت طولانی در اسفند 1380 به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد.

محل قبرستان سفید چاه

بازدید از این مکان در شبانه روز به صورت رایگان امکان پذیر است، اما اگر قصد دارید شبانه به این قبرستان سفر کنید، بهتر است فردی را همراه خود ببرید و به تجهیزات نورپردازی مجهز باشید. اگر با ماشین شخصی خود سفر می کنید، پس از رسیدن به استان مازندران از جاده کمربندی غربی شهر گلوگا استفاده کنید. در انتهای جاده کمربندی وارد جاده فرعی روستای نیالا می شوید. پس از عبور از روستای نیالا به تقاطع کیاسر و سفیدچاه می رسید و سمت سفیدچاه را برای ادامه مسیر انتخاب می کنید. در میانه راه می توان قبرستان را با سنگ های عمودی عجیب و غریبش دید.

خاک اسرارآمیز گورستان سفیدکا

افسانه هایی که در مورد خاک این قبرستان شنیده می شود این است که مردگان در این قبرستان نمی پوسند. پس از بررسی خاک این مکان مشخص شد که این افسانه بسیار به واقعیت نزدیک است، زیرا درصد آهک در خاک این گورستان بسیار زیاد است که تجزیه اجساد را کند می کند. دلیل سفیدی خاک وجود آهک زیاد است. این در حالی است که استفاده از سنگ قبرهای سنگی که از کوه های اطراف آورده می شد، تاثیری در ماندگاری اجساد نداشت.

سنگ قبرهای عجیب در گورستان سفید چاه

وقتی از فاصله دور به این مکان نزدیک می شوید، سنگ قبرهای موزون و تک رنگ که در فاصله کوتاهی ایستاده اند جلب توجه می کنند. وقتی کمی نزدیک شوید، مجذوب اشکال، اعداد و نوشته های حک شده روی سنگ قبرها می شوید. کافی است کمی روی این سنگ قبرها تحقیق کنید تا قدم به ایران باستان بگذارید.

حکاکی های روی این سنگ ها به شکل محراب و جعبه طراحی شده و قدمت آن به دوران میترائیسم در ایران باستان می رسد، اما پس از اسلام، اشکالی بر روی سنگ های محراب حک شده و این اشکال در سه دسته قرار می گیرند:

نقوش سلیم در این سنگ ها با حاشیه هایی از گل سلیم و روایات و ادعیه بر روی دو تا سه محراب قوسی تعبیه شده است.

نقوش هندسی دایره‌های تزئینی و گل‌های چندبرگ که نمادی از دایره و خورشید هستند به همراه تزئینات هندسی با طرح‌های مختلف به وفور در حجاری‌های این گورستان دیده می‌شود.

نقوش نمادین یا نمادین مانند حکاکی کلمه الله در وسط قندیل که حکایت از اعتقادات مذهبی آن زمان دارد، برخی از این نمادها که بیشتر در این سنگ قبرها دیده می شود عبارتند از; سرو نماد زیبایی، طراوت و بلندی، کبوتر نماد صلح و آزادی، قیچی، شمشیر و سپر نماد جنگ و نبرد، گل انار نماد زندگی، خون و معنویت است. خورشید در اسلام نماد روشنایی و روشنایی، صلیب نماد ثبات و پایداری، دایره نمادین کمال و یکپارچگی، مربع نماد تضادها و چارچوبی برای زندگی و مرگ و مثلث نماد زندگی، رستاخیز است. پس از مرگ و تعادل

سنگ قبرهای قرن نهم هجری قمری به بعد دارای دو تا سه طاق نما است و میدان اول دارای تزئینات گلبرگ اسلیمی به سبک آژده، میدان دوم حاوی صلوات کبیر و میدان سوم مربوط به دعا و حدیث و در متن میانی است. ، نام متوفی و ​​تاریخ فوت. سنگ قبرهای قرن دهم و یازدهم دارای تزیینات اسلیمی متقارن است و نقوشی مانند دایره های تزئینی و گل های چند برگ با ظرافت و زیبایی خاصی حکاکی شده است.

در این روستا مرسوم بود که بر روی سنگ قبر مردگان اطلاعات مربوط به متوفی را حک می کردند، اما پس از مرگ آخرین حکاکی ها و سنگ تراش های این روستا، این رسم به فراموشی سپرده شد و امروزه از سنگ قبرهای معمولی برای سنگ قبر استفاده می شود. درگذشت

مطالب مفید