چگونه از اضطراب کوکان پایه اول در بازگشایی مدارس بکاهیم

احمد قراخانی; شکل گیری شخصیت و رشد ذهنی کودک به کار خانه و مدرسه بستگی دارد. شروع کلاس اول یکی از جالب ترین و خوشایندترین اتفاقات دوران کودکی است. مدرسه در حالی که می تواند محیطی امن و شاد برای کودکان باشد، می تواند محیطی پر از تنش و اضطراب برای آنها نیز باشد.

رفتن به مدرسه از یک سو مقدمه ای برای آغاز دوستی و تلاش جمعی فرزندان است و از سوی دیگر زمان جدایی از والدین و دور شدن از محیط خانه است. کلاس در عین حال محل تجمع و اتحاد گروهی است، می تواند محل پیدایش و رشد دغدغه ها و نگرانی های کودک باشد و در این میان نقش والدین و دیگران از یک سو است. از سوی دیگر، معلمان مدرسه نیز بسیار حساس و مهم هستند.

برای کاهش ترس و اضطراب کودک، چند روز قبل از بازگشایی مدرسه، کودک خود را به مدرسه ببرید و با هماهنگی مسئولان، با همراهی او در سرویس مدرسه یا رانندگی کودک به مدرسه، او را با محیط مدرسه و کلاس آشنا کنید.

نحوه برخورد والدین با کودک رفتن به مدرسه بسیار مهم است. اگر کودک از چهره و چشم والدین احساس اضطراب و استرس کند، اضطراب روحی او بیشتر می شود و نصیحت و راهنمایی والدین نیز نتیجه معکوس خواهد داشت. لازم است والدین در این زمینه خود را کنترل کنند.

اکثر بچه ها وقتی در اولین روز مدرسه از والدین خود جدا می شوند مضطرب و نگران هستند و این طبیعی است.

اگر هر روز فرزندتان را می‌گیرید، با اطمینان دادن به او که وقتی مدرسه تعطیل می‌شود منتظر او خواهید بود، اضطراب او را کاهش دهید.

مطالب مفید