جوانی ابدی: 8 روش علمی برای کاهش سن بیولوژیکی شما

سن بیولوژیکی یک معیار دقیق برای محاسبه سنجش سلامت بدن است که هیچ ارتباطی با سن تقویمی شما ندارد. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم به شما کمک می‌کند تا از بدنتان در برابر پیر شدن محافظت کنید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با عوامل موثر بر کاهش سن بیولوژیک آشنا شوید.

چه عواملی بر سن بیولوژیکی موثر هستند؟

همانطور که خیلی از قدیمی‌ها معتقد بودند، سن تنها یک عدد است و شرایط بدنی افراد مختلف معمولا در سنین مختلف، متفاوت است. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که سن واقعی هر فرد با سن بیولوژیکی او متفاوت است و هیچ ارتباطی با موهای سفید و چین و چروک‌های صورت ندارد.

در ادامه این بخش می‌توانید با عوامل موثر بر کاهش سن بیولوژیکی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: تست سن بیولوژیک رایگان و آنلاین (در کمتر از ۱ دقیقه)

۱- عوامل ژنتیکی

ژنتیک یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر سلامت و طول عمر است که روی سن بیولوژیکی هر فرد بسیار موثر است. افرادی که والدین و خانواده آن‌ها عمری طولانی داشته باشند، معمولا بیشتر عمر می‌کنند و در برابر بیماری‌ها نیز مقاوم‌تر هستند.

در بدن این افراد ژن‌هایی وجود دارند که دی ان ای را ترمیم می‌کنند و از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کنند. از همین رو افرادی که از لحاظ ژنتیکی بدن سالم‌تری دارند، معمولا سن بیولوژیکی آن‌ها نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد از سایر افراد کمتر است.

۲- سبک زندگی

یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش سن بیولوژیکی سبک زندگی هر فرد است. میزان فعالیت بدنی هر فرد، مصرف روزانه آب و رژیم غذایی که هر فرد دنبال می‌کند، به صورت مستقیم بر سن بیولوژیکی او موثر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی سالم، در کنار مصرف زیاد غذاهای گیاهی و فعالیت بدنی منظم می‌تواند سن بیولوژیکی افراد را کاهش و طول عمر آن‌ها را افزایش دهد.

۳- رژیم فستینگ

شاید جالب به نظر برسد اما مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از رژیم فستینگ پیروی می‌کنند، سن بیولوژیکی‌شان کاهش پیدا می‌کند. رژیم فستینگ به پاکسازی و محافظت از سلول‌های بدن کمک می‌کند و فرآیند پیری را به تعویق می‌اندازد. پیروی از این رژیم به طرز شگفت انگیزی موجب افزایش طول عمر می‌شود و برای تنظیم میزان قند خون و جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: اهمیت سن بیولوژیکی در بارداری

۴- خواب کافی

خوابیدن تاثیر زیادی بر سلامت ما دارد و می‌تواند به بهبود عملکرد اندام‌های بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلف کمک کند. افرادی که هر شب حداقل ۷ ساعت می‌خوابند، در طول روز کمتر دچار استرس و اضطراب می‌شوند و معمولا بدن سالم‌تر و جوان‌تری نسبت به افراد کم خواب دارند.

۵- فعالیت بدنی

عدم فعالیت بدنی موجب پیری بیولوژیکی بدن و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. برای این که بدن شما از سن شناسنامه‌ای‌تان جوان‌تر و شاداب‌تر باشد، باید هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید و فعالیت فیزیکی داشته باشید. ورزش کردن خطر ابتلا به فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و آرتروز را کاهش می‌دهد و برای جوان ماندن بدن اهمیت زیادی دارد.

۶- مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند و برای افزایش طول عمر اهمیت زیادی دارند. برای کاهش سن بیولوژیک و جلوگیری از پیری بدن بهتر است هر روز در رژیم غذایی خود از سبزیجات رنگارنگ، میوه‌های تازه مثل گلابی، توت فرنگی، تمشک، زغال اخته، هلو و همچنین نوشیدنی‌های سرشار از پلی فنول مثل زردچوبه، زیره سبز و چای سبز استفاده کنید.

۷- وزن بدن

افزایش وزن به طور مستقیم روی سن بیولوژیکی ما تاثیر می‌گذارد. افرادی که وزن بیشتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند و از طرفی سن بیولوژیکی بدن آن‌ها نیز بیشتر است.

اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و دیابت یکی از بیماری‌هایی است که به طور مستقیم روی سن بیولوژیکی موثر است و بدن را در معرض پیری قرار می‌دهد. به خاطر داشته باشید که لاغرتر بودن نشانه سلامت بیشتر نیست و برای سالم بودن باید وزن طبیعی و متناسبی داشته باشید.

۸- استرس و اضطراب

مطالعات انجام شده در مورد استرس و سن بیولوژیکی نشان می‌دهد که استرس مزمن می‌تواند سلامت جسم و روان شما را به خطر بیندازد و موجب پیر شدن سلول‌های بدن شود. افرادی که روزانه در معرض استرس قرار دارند، معمولا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و سریع‌تر بیمار می‌شوند و از طرف دیگر بدن پیرتری نیز دارند.

استرس به طور مستقیم روی افزایش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و آسیب‌های سلولی موثر است و موجب تسریع روند پیری می‌شود. از طرف دیگر استرس سبب آزاد شدن هورمون کورتیزول و آدرنالین در بدن می‌شود و التهاب را افزایش می‌دهد. در این شرایط پروسه‌های فیزیولوژیک بدن دچار اختلال می‌شود و بدن شما در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

نکاتی که باید در مورد کاهش سن بیولوژیک بدن بدانید

برای بهبود سن بیولوژیک می‌توانید در هر سنی که هستید، سبک زندگی خود را تغییر دهید و با مصرف غذاهای مفید و فعالیت بدنی منظم از بدن خود در برابر پیری محافظت کنید.به منظور کاهش سن بیولوژیک باید مصرف غذاهای چرب، ناسالم و شیرین را کاهش دهید و بیشتر از سبزیجات استفاده کنید.برای جلوگیری از پیری سلول‌های بدن سعی کنید هر روز از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنید.برای دوری از استرس و اضطراب سعی کنید از تکنیک‌های موثر مثل تنفس عمیق، خواندن کتاب‌های مفید و همچنین مدیتیشن کمک بگیرید.سعی کنید از اخبار منفی و ناامیدکننده دور بمانید تا روح و روان سالم‌تری داشته باشید.برای سلامت بدن و همچنین کاهش سن بیولوژیک بهتر است روابط اجتماعی قوی با دوستان . خانواده خود داشته باشید و از انزوا و تنهایی دور باشید.

در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا به عوامل موثر بر کاهش سن بیولوژیک اشاره شد. به خاطر داشته باشید که برای به تعویق انداختن پیری و کاهش سن بیولوژیک باید سبک زندگی سالم، رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم داشته باشید و از استرس و اضطراب دوری کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید