یائسگی زودرس؛ پیامدی غیرمنتظره از کم‌تحرکی و عدم ورزش

یائسگی، مرحله‌ای طبیعی در زندگی هر زنی است که معمولا در دوران میانسالی اتفاق می‌افتد. اما متاسفانه برخی از زنان به دلایل مختلفی، زودتر از دیگران دچار یائسگی و عوارض آن می‌شوند. در این مقاله از مجله اکالا به طور خاص به بررسی تاثیر ورزش نکردن بر یائسگی زودرس خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید بدانید که فعالیت بدنی و یائسگی زودرس چه ارتباطی با هم دارند، با ما همراه باشید.

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زودرس یعنی اینکه یائسگی زودتر از سن ۴۵ سالگی رخ می‌دهد. به‌طور طبیعی، یائسگی در حدود سن ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد، اما عوامل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی و برخی بیماری‌ها می‌توانند منجر به یائسگی زودرس شوند.

عوارض یائسگی زودرس

برخی از مهم‌ترین عوارض یائسگی زودرس عبارتند از:

۱- از بین رفتن قدرت باروری

اولین و مهم‌ترین عوارض یائسگی زودرس، از بین رفتن توانایی باروری است. در این دوران، دیگر تخمک توسط تخمدان‌ها تولید نمی‌شود و شانس بارداری از بین می‌رود.

۲- افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی

عوارض یائسگی زودرس فقط به عدم باروری محدود نمی‌شود. از آنجایی که استروژن نقش مهمی در تنظیم سطح کلسترول خون دارد، کاهش آن باعث افزایش سطح کلسترول بد خون و تری گلیسرید شده و در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته را افزایش پیدا می‌کند.

۳- پوکی استخوان (استئوپروز)

استروژن به حفظ سلامت و ساختار استخوان‌ها کمک می‌کند. با کاهش سطح این هورمون، استخوان‌ها ضعیف‌تر شده و خطر پوکی استخوان و شکستگی استخوان افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: انواع گیاه دارویی برای کاهش علائم یائسگی

۴- بروز اختلالات عصبی

یائسگی زودرس با افزایش خطر ابتلا به برخی اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون، افسردگی و آلزایمر مرتبط است.

تاثیر ورزش نکردن بر یائسگی زودرس

تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش منظم و داشتن فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی در به عقب انداختن یائسگی دارد. یکی از دلایل اصلی بروز یائسگی زودرس، افزایش وزن است. ورزش به کاهش وزن کمک کرده و در نتیجه، خطر ابتلا به یائسگی زودرس را کاهش می‌دهد.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که عدم فعالیت بدنی و ورزش نکردن به عنوان یکی از عوامل مهم در بروز یائسگی زودرس شناخته می‌شود و می‌تواند به طور قابل توجهی زمان شروع یائسگی را جلو بیندازد.

در این بخش از مجله سبک زندگی اکالا، تاثیر ورزش نکردن بر یائسگی زودرس را شرح دادیم. اگر نمی‌خواهید دچار یائسگی زودرس شوید و با مشکلات و عوارض ناشی از آن دست و پنجه نرم کنید، ورزش کردن را جدی بگیرید و آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

شروع ورزش حتی با یک پیاده‌روی کوتاه می‌تواند یک گام مهم برای کاهش احتمال بروز یائسگی زودرس باشد. پس تردید را کنار بگذارید و همین امروز ورزش را آغاز کنید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

مطالب مفید