راهکارهای جادویی برای رسوب‌زدایی چای‌ساز؛ 7 روش آسان و موثر!

آیا چای‌ ساز شما هم به مرور زمان رسوب گرفته است؟ رسوب‌زدایی چای‌ساز، یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری از این دستگاه است. البته که اینکار خیلی راحت‌تر و آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در این بخش از مجله اکالا قصد داریم روش‌های رسوب‌ زدایی چای‌‌ ساز را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

۷ روش ساده برای رسوب‌ زدایی چای‌‌ ساز

در ادامه به ۷ تا از بهترین روش‌های رسوب‌ زدایی چای‌‌ ساز اشاره می‌کنیم:

۱- رسوب‌زدایی چای‌ساز با لیموترش و آب

یک ترفند عالی برای رسوب‌زدایی چای‌ساز، استفاده از ترکیب لیموترش و آب است. برای اینکار کافیست چند برش لیموترش را همراه با آب کافی درون چای‌ساز ریخته و اجازه دهید مخلوط به جوش آید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت داخل چای‌ساز بماند.

بعد از ۳۰ دقیقه یا ۱ ساعت، مخلوط را خالی کرده و چای‌ساز را با آب و مایع ظرفشویی بشویید. در صورتی که رسوبات از بین نرفت باید این روش را چند بار تکرار کنید تا کل رسوبات از بین برود.

نکته: قبل از استفاده از لیموترش بهتر است که جنس چای‌ساز را چک کنید تا اسید لیمو به آن آسیب نزند.

۲- رسوب‌زدایی چای‌ساز با سرکه سفید و آب

یکی از راه‌های رسوب‌زدایی چای‌ساز، استفاده از سرکه سفید و آب است. برای اینکار کافیست تا مقدار مساوی سرکه و آب را با هم مخلوط کرده و داخل چای‌ساز بریزید. سپس چای‌ساز را روشن کنید تا محلول به جوش آید و به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشد.

پس از گذشت این زمان، چای‌ساز را خاموش کرده و اجازه دهید محلول به مدت ۱۵ دقیقه درون آن باقی بماند. با این کار، بسیاری از رسوبات موجود در چای‌ساز از آن جدا خواهند شد. برای پاک کردن رسوبات باقی‌مانده، می‌توانید از یک اسکاچ نرم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای قطعی برای پاک کردن لک سوختگی سیگار از مبلمان

۳- رسوب‌زدایی چای‌ساز با جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های رسوب‌زدایی چای‌ساز، استفاده از جوش شیرین است. برای اینکار کافیست ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین را به همراه آب به چای‌ساز اضافه کنید. چای‌ساز را روشن کنید تا محلول به جوش آید. بعد از جوش آمدن باید چای‌ساز را خاموش کنید.

اجازه دهید که محلول به مدت حداقل یک ساعت تا یک شب در چای‌ساز باقی بماند. پس از استفاده از این روش، چای‌ساز را چندین بار با آب به خوبی بشویید. همچنین، توصیه می‌شود یک دور چای‌ساز را با آب خالی روشن کرده و آب آن را دور بریزید.

۴- رسوب‌زدایی چای‌ساز با سیب زمینی و زاج سفید

برای رسوب‌زدایی چای‌ساز می‌توانید از سیب زمینی و زاج سفید به دو روش استفاده کنید. در اولین روش می‌توانید نصف یک سیب‌زمینی را روی سطوح داخلی چای‌ساز بمالید و سپس با آب بشویید. سپس، محلول رقیق شده زاج سفید را روی سطوح داخلی بمالید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید که بماند.

همچنین، در روش دیگر می‌توانید سیب‌زمینی رنده شده را همراه با آب درون چای‌ساز ریخته و پس از مدتی زاج سفید را به آن اضافه کنید. در هر دو روش باید پس از اتمام کار، چای‌ساز را با آب به خوبی بشویید.

۵- رسوب‌زدایی چای‌ساز با پوست هندوانه

یکی دیگر از ترفندهای جالب و ساده برای رسوب‌زدایی چای‌ساز، استفاده از پوست هندوانه است. برای اینکار، پوست هندوانه را به قسمت‌های کوچکی برش زده و همراه با آب داخل چای‌ساز بریزید.

سپس چای‌ساز را روشن کرده و اجازه دهید مخلوط به مدت ۳۰ دقیقه بجوشد. صبر کنید تا مخلوط کمی خنک شود. سپس، چای‌ساز را خالی کرده و با آب ولرم بشویید. اگر رسوبات از بین نرفت، می‌توانید این روش را چند مرتبه تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: چرا ظروف در ماشین ظرفشویی کدر می‌شوند؟ + راه حل

۶- رسوب‌زدایی چای‌ساز با کوکاکولا

جالب است بدانید که کوکاکولا می‌تواند رسوب چای‌ساز را از بین ببرد. برای استفاده از این روش باید نوشابه را تا کمی بیشتر از نیمه ظرف پر کرده و سپس آن را بجوشانید. پس از جوش آمدن، دستگاه را خاموش کرده و اجازه دهید به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه خنک شود.

در نهایت، نوشابه را تخلیه کرده و دستگاه را با آب به خوبی بشویید. برای از بین بردن کامل بوی نوشابه، توصیه می‌شود یک بار دیگر دستگاه را با آب پر کرده و بجوشانید و سپس آن را تخلیه کنید.

نکته: توجه داشته باشید که به دلیل وجود اسید در نوشابه، استفاده مکرر از این روش ممکن است به دستگاه آسیب برساند.

۷- رسوب‌زدایی چای‌ساز با جرم‌گیر مخصوص

استفاده از جرم‌گیر مخصوص چای‌ساز، یک روش رایج و ساده برای از بین‌بردن جرم و رسوب آن است. ابتدا مقدار مشخصی از محلول را مطابق دستورالعمل بسته‌بندی در آب گرم حل کرده و داخل چای‌ساز بریزید.

سپس چای‌ساز را روشن کنید تا محلول به جوش آید و به مدت زمان تعیین شده در دستورالعمل، محلول را داخل چای‌ساز نگه دارید. پس از گذشت زمان مشخص شده، محلول را خالی کرده و چندین بار چای‌ساز را با آب بشویید تا اثری از جرم‌گیر باقی نماند.

در این بخش از مجله سبک زندگی اکالا به معرفی روش‌های رسوب‌زدایی چای‌ساز پرداختیم. با رعایت نکات گفته شده، می‌توانید به راحتی از شر رسوب داخل چای‌ساز خلاص شوید و طعم و کیفیت آب‌ جوش را حفظ کنید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

مطالب مفید