قدرت ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده در سال ۲۰۳۰

نیروی هوایی ایالات متحده در سال 2030 (بدون یک جنگ بزرگ یا تغییر قابل توجه در برنامه ریزی) چگونه خواهد بود؟ نیروی هوایی ایالات متحده قطعا کوچکتر خواهد بود، سیستم های بدون سرنشین بسیار بیشتری خواهد داشت و از نظر فناوری بسیار پیشرفته تر خواهد بود.

به گفته روزیاتو، پیش‌بینی آینده یک کار احمقانه است، اما روندها در نیروی هوایی مشخص است. تا سال 2030، هواپیماهای جنگی نسل 4، 5 و 5 درصد بیشتری از کل ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده را تشکیل خواهند داد.

ناوگان بمب افکن

تا کنون، B-21 Raider یک برنامه موفق به نظر می رسد. بودجه برنامه بمب افکن تامین شده است و اکنون تولید کندی دارد. انتظار می رود اولین B-21 Raider در چند سال آینده (شاید در سال 2027) وارد خدمت شود. بنابراین، تا سال 2030 احتمالا تعداد محدودی از Raider در خدمت خواهند بود.

انتظار می رود بمب افکن های B-52 بوئینگ حداقل تا دهه 2050 در خدمت باقی بمانند، در حالی که انتظار می رود بمب افکن های B-2 Spirit تحت برنامه ارتقاء 7 میلیارد دلاری قرار گیرند و احتمالاً تا دهه 2030 به خوبی خدمت خواهند کرد. از سوی دیگر، نیروی هوایی قصد دارد تا اواخر دهه 2020 یا اوایل دهه 2030 بمب افکن های B-1 لنسر باقی مانده را بازنشسته کند. بنابراین، تا سال 2030، نیروی هوایی ایالات متحده ممکن است چهار نوع بمب افکن استراتژیک – با B-21 و B-1 در تعداد محدود را عملیاتی کند. یک مقاله اخیر در National Interest می گوید که نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد B-1 را در اواخر دهه 2020 قبل از آماده شدن بمب افکن Raider بازنشسته کند.

هواپیماهای حمله

اگرچه به نظر نمی‌رسد هیچ برنامه‌ای برای بازنشستگی AC-130 وجود داشته باشد، A-10 Warthog در حال بازنشستگی است و انتظار می‌رود تا سال 2030 به‌طور کامل کنار گذاشته شود. واشنگتن با درخواست نیروی هوایی برای بازنشستگی 56 A-10 موافقت کرد. سال مالی 2025، با انتظار می رود که دومی تا سال 2028 یا 2029 بازنشسته شود.

جت های جنگنده نسل چهارم

بیشتر هواپیماهای جنگی نیروی هوایی آمریکا در سال 2030 احتمالاً جنگنده های نسل 4.5 خواهند بود. Strike Eagle تنها جنگنده نسل 4.5 است که توسط نیروی هوایی خریداری شده است. تا سال 2030، نیروی هوایی آخرین سفارش F-15 خود را دریافت خواهد کرد (در مجموع 104 فروند F-15EX Strike Eagle II)، در آن زمان خط تولید F-15 احتمالاً تعطیل خواهد شد. تنها خط تولید جنگنده های نسل چهارم که احتمالاً در سال 2030 در خدمت خواهد بود، خط F-16 (فقط صادراتی) خواهد بود.

تا سال 2030، همه F-15C/D و همچنین بسیاری از F-15E ها احتمالا بازنشسته خواهند شد. نیروی هوایی احتمالاً F-16 های کمتری در آشیانه های خود خواهد داشت. با این حال، این کشور قصد دارد مدل های جدیدتر Block 40 و Block 50 Fighting Falcon را تا سال 2040 حفظ کند. به گفته Aviationist، نیروی هوایی ایالات متحده در مجموع 608 فروند Block 40 و Block 50 F-16 دارد و قرار است از طریق این هواپیما به روز شوند. پروژه تیم ادغام پست بلاک (PoBIT). در سال مالی 2023، نیروی هوایی در مجموع حدود 703 فروند F-16C و 139 F-16D دارد.

در سال مالی 2025، نیروی هوایی مجاز به بازنشستگی 65 F-15C/D Eagles و 11 F-16C/D فایتینگ فالکون شد. این نیرو همچنین خواستار بازنشستگی 26 فروند F-15E Strike Eagles شد، اما به نظر می رسد واشنگتن این درخواست را رد کرده است.

جت های جنگنده نسل پنجم

بر اساس اطلاعات موجود، انتظار می رود نیروی هوایی تا سال 2030 از دو نوع هواپیمای نسل پنجم استفاده کند. تعداد اف-22 رپتورهای در خدمت احتمالاً به این بستگی دارد که آیا واشنگتن به نیروی هوایی اجازه می دهد 32 فروند F-22 مازاد بلوک 20 ساخته شده برای اهداف آموزشی را بازنشسته کند یا خیر. در این صورت نیروی هوایی در مجموع حدود 150 فروند F-22 باقی می ماند.

نیروی هوایی ایالات متحده برای 42 فروند F-35A در سال مالی 2025 درخواست کرده است و انتظار می رود با آن موافقت شود. انتظار می رود نیروی هوایی ایالات متحده در نهایت حدود 1763 فروند F-35 خریداری کند و در صورت حفظ این نرخ خرید، حدود 250 F-35A دیگر تا سال 2030 وارد خدمت خواهد شد.

جنگنده های CCA و نسل 6

کار بر روی توسعه هواپیماهای رزمی مشترک (CCA) که به عنوان وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین وفادار نیز شناخته می شود، به سرعت در حال پیشرفت است. اولین نمونه های اولیه مانند Kratos XQ-58 Valkyrie و General Atomics XQ-67A هم اکنون در حال پرواز هستند و احتمالاً اولین آنها در چند سال آینده وارد خدمت خواهند شد. در مجموع، انتظار می رود که نیروی هوایی حدود 1000 CCA را برای همراهی NGAD ها، B-21 Raiders و جنگنده های موجود فراهم کند. هنوز مشخص نیست که نیروی هوایی چه پهپادی خریداری خواهد کرد.

جنگنده سرنشین دار نسل ششم نیروی هوایی (NGAD) احتمالاً در پیشرفته ترین حالت توسعه در بین تمام طراحی های جنگنده نسل ششم قرار دارد. در حال حاضر، برنامه عملیاتی کردن NGAD تا سال 2030 است، اما این یک جدول زمانی بسیار خوش بینانه است (با فرض اینکه به طور کامل لغو نشود). بنابراین نیروی هوایی ایالات متحده ممکن است اولین هواپیمای نسل ششم خود را تا سال 2030 پرواز کند، اما این بعید به نظر می رسد.

مطالب مفید