چرا باید تابه‌های تفلونی را کنار بگذارید؟ + بهترین جایگزین‌ها!

سالهاست که ظروف تفلون، آشپزی را برای ما راحت‌تر کرده‌ است، اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که این ظروف چه خطراتی برای سلامتی دارند؟ در این مقاله از مجله اکالا به بررسی مضرات تابه‌های تفلونی روکش‌دار میپردازیم. با ما همراه باشید.

مضرات تابه‌های تفلونی روکش‌دار

بهتر است قبل از استفاده از تابه‌های تفلونی روکش‌دار با معایب آنها آشنا شویم.

سرطان در کمین است

ظروف تفلونی روکش‌دار از طریق مختلف، خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد. در ادامه این عوامل را بررسی میکنیم.

ورود ذرات پلاستیکی به غذا

ظروف تفلون از مواد شیمیایی ساخته میشود. این پلیمر مصنوعی از کربن و فلونور تشکیل شده است. بر اساس تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است، ممکن است میلیون‌ها ذره پلاستیکی هنگام پخت‌وپز آزاد شود. از آنجایی که روکش ظروف تفلون با گذر زمان از بین میرود، احتمال ورود این ذرات پلاستیکی شیمیایی به مواد غذایی بیشتر میشود.

کافی است تا روکش یک ظرف تفلون ترک بخورد تا حدود ۱۰ هزار ذره پلاستیکی آزاد شود. زمانی که این ذرات پلاستیکی از طریق غذاهایی که روزانه مصرف میکنیم وارد بدن شود، در طول سالها منجر به سرطان میشود.

بیشتر بخوانید: روش‌های برای پاک کردن سوختگی کف قابلمه تفلون

دمای بیش از اندازه

اگر در حین پخت‌وپز، دمای ظروف تفلون روکش‌دار از حد مشخصی بالاتر برود، تفلون شروع به تجزیه شدن میکند. کافی است تا گازهای سمی آزاد شده حاصل از تجزیه تفلون استنشاق شود تا خطر ابتلا به سرطان افزایش یابد.

مشکلات بارداری و ناباروری

همانطور که گفته شد، ظروف تفلون از مواد شیمیایی ساخته شده است. تحقیقات صورت گرفته نشان میدهد این مواد شیمیایی بر هورمون‌های مردان و زنان تاثیر منفی دارد. اختلالات هورمونی به وجود آمده، باعث بروز اختلال در باروری میشود.

جالب است بدانید، PFOA ماده‌ای است که به میزان بسیار زیادی در ظروف تفلون به‌ کار رفته است و نچسب بودن آن مدیون این ماده است. اما متاسفانه این ماده بسیار خطرناک است و باعث بروز مشکلاتی از جمله نقص عضو جنین و اختلالات مغزی نوزادان میشود.

دشمن محیط زیست

تفلون، نام تجاری پلی تترافلوئورواتیلن، یکی از پایدارترین مواد شیمیایی است که به “مواد شیمیایی دائمی” معروف‌اند. این مواد به قدری کند تجزیه می‌شوند که می‌توان آن‌ها را برای نسل‌های آینده یک میراث سمی دانست. گرچه حرارت می‌تواند فرایند تجزیه تفلون را تسریع کند، اما گازهای سمی آزاد شده در این فرآیند، خطرات جدی برای محیط زیست و سلامت انسان به همراه دارد.

جایگزین‌های تابه‌های تفلونی روکش‌دار

آشپزی در ظروف تفلون بسیار راحت‌تر از ظروف با جنس‌های دیگر است، اما با در نظر گرفتن خطرات و معایب آن بهتر است از ظروف جایگزین استفاده کنیم.

ظروف برنجی مانند مس و روی یک جایگزین خوب برای ظروف تفلون است. همچنین ظروف چدنی، استیل و پیرکس را هم میتوان بهتر و کم خطرتر از ظروف تفلون دانست.

بیشتر بخوانید: انواع ظروف قابل استفاده در هواپز را بشناسید!

نکاتی که هنگام استفاده از تابه‌های تفلونی روکش‌دار باید رعایت کنید

حتما از قاشق چوبی برای پخت‌وپز استفاده کنید.ظروف تفلون آسیب دیده را به هیچ عنوان استفاده نکنید.برای شستن ظروف تفلون از سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید.برای غذاهایی که نیازی به خاصیت نچسب بودن ندارند، مانند سوپ یا شیربرنج، از این ظروف استفاده نکنید.حین پخت‌و پز حتما از سیستم تهویه مناسب در آشپزخانه استفاده کنید.ظروف تفلون را در صورت داشتن حرارت بالا، زیر آب سرد نگیرید.به هیچ‌عنوان ظروف آسیب‌دیده تفلون را بازسازی نکنید.
سعی کنید برای تهیه غذای کودکان از ظروف تفلون روکش‌دار استفاده نکنید.

در این مقاله از مجله اکالا سعی کردیم تا مضرات استفاده از ظروف و تابه‌های تفلونی روکش دار را بررسی کنیم. شما میتوانید با تهیه ظروف جایگزین یا استفاده حداقل از ظروف تفلون روکش‌دار، سلامت خود را تضمین کنید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید