سازندگان اهرام مصر با مس مسموم شده بودند

به گفته محققان فرانسوی، کارگرانی که در گورستان در محل این هرم کار می کردند در معرض مقادیر قابل توجهی مس قرار گرفتند و احتمالاً اولین قربانیان مسمومیت با فلز بوده اند.

به گزارش سرگرمی روز، تیمی از ژئوشیمیدانان دانشگاه مارسی فرانسه از سال 2019 در حال حفاری بندر خوفو مصر با قدمت 4500 سال و قدیمی ترین بندر شناخته شده تاریخ هستند.

این بندر در نزدیکی اهرام خوفو و خفره و شاخه ای از رود نیل قرار داشت که دیگر وجود ندارد.

پس از حفاری خاک، دانشمندان نمونه ها را با استفاده از تکنیکی به نام طیف سنجی بدون پلاسما برای تعیین سطح مس و سایر فلزات مانند آلومینیوم، آهن و تیتانیوم مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

یافته های محققان نشان می دهد که آلودگی مس در این منطقه از حدود 3265 قبل از میلاد آغاز شده است. این بدان معناست که اولاً مردم 200 سال زودتر از آنچه قبلاً تصور می شد در این منطقه ساکن شدند.

آلودگی مس 750 سال بعد به اوج خود رسید و سرانجام در حدود 1000 سال قبل از میلاد ناپدید شد.

آلن ورون، استاد دانشگاه اکس مارسی و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت که سطح مس در این منطقه “پنج تا شش برابر” بیشتر از محیط طبیعی است.

به گفته محققان وجود مس احتمالاً نشانه ای از شکوفایی صنعت ابزارسازی است.

کشف آرسنیک، عنصر نیمه فلزی که در طول تاریخ توسط فلزکاران برای تقویت فلزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت، در نمونه‌های خاک نشان می‌دهد که کارگران احتمالاً ابزارهایی مانند تیغه، اسکنه و مته ساخته‌اند. این ابزارها برای ساخت اهرام ضروری تلقی می شوند.

اهرام سه گانه مصر عکس: آسوشیتدپرس

آلودگی مس در محیط زیست می تواند تأثیر بدی بر زندگی انسان و حیوان داشته باشد. اگرچه مقادیر بسیار کمی از این عنصر برای چندین عملکرد بیولوژیکی انسان مانند تولید انرژی و تشکیل رگ های خونی ضروری است، اما قرار گرفتن در معرض بیش از حد می تواند باعث استفراغ، اسهال، حالت تهوع و درد شکم شود.

اگر این مشکل بیشتر طول بکشد، می تواند اثرات مخرب تری از جمله آسیب کلیه و کبد داشته باشد.

مشخص نیست که این آلودگی بر مصریان باستان چه بوده است، اما محققان می گویند وجود این فلز در نمونه های خاک، بینش عمیق تری از نحوه زندگی آنها می دهد.

دکتر ورون گفت: با توجه به سطوح بسیار بالای مس، می توان گفت که احتمالاً فعالیت صنعتی در این زمینه قابل توجه بوده است. این مشکل نیز نشان داد که ساکنان منطقه در برابر این میزان آلودگی مقاوم هستند».

وی افزود: دوره آلودگی مصادف با حدود 2200 سال قبل از میلاد است که رود نیل به پایین ترین سطح تاریخی خود رسید و اقتصاد و بافت اجتماعی مصر را متزلزل کرد. در آن زمان کار بر روی ساخت هرم جیزه و پروژه های دیگر با وجود مشکلات ادامه داشت.

محققان بر این باورند که نتایج این مطالعه به شناخت بهتر زندگی و کار طبقه عادی و غیر مسلط جامعه در آن دوران کمک می کند و این سوال مهمی است. زیرا آنها ابزارهایی را ساختند که برای ایجاد برخی از ماندگارترین بناهای تاریخی در تاریخ بشر استفاده شد.

نتایج آخرین مطالعات در مجله علمی “Geology” منتشر شده است.

مطالب مفید