چرا سکته‌های قلبی در گرما بیشتر می‌شود؟

تغییرات آب و هوا و گرم شدن هوا می تواند برای بیماران قلبی عروقی بسیار خطرناک باشد. آمار همچنین نشان می دهد که در سال 2022 به دلیل افزایش دمای هوا، 500000 نفر در سراسر جهان جان خود را از دست خواهند داد.

به گزارش سرگرمی روز، کارشناسان تاکید می کنند که به ازای هر درجه گرما در هوا، عوارض بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا 10 درصد افزایش می یابد. یعنی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی و عضله قلب ضعیف در هوای گرم و رطوبت بالای 70 درصد با شرایط خطرناکی مواجه می شود و حتی احتمال مرگ نیز وجود دارد. زیرا این حالت منجر به گشاد شدن عروق پوست و افزایش حجم کار قلب می شود.

این شرایط آب و هوایی همچنین سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند که باعث افزایش ضربان قلب و بدتر شدن نارسایی قلبی می شود. بیماران مبتلا به آریتمی قلبی (بی نظمی) در هوای گرم با مشکلات بیشتری مواجه می شوند. بیمارانی که سابقه سکته قلبی دارند در هوای گرم بیشتر دچار حمله قلبی یا حتی سکته مغزی می شوند. در گرمای هوا، آب بدن تبخیر می شود که منجر به افزایش غلظت در خون می شود. همین مشکل باعث ایجاد لخته در رگ های قلب می شود.

موج گرما حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد و جالب اینجاست که در بیماران قلبی که داروهای ضد پلاکت مانند آسپرین، پلاویکس یا داروهای محافظت کننده قلب مصرف می کنند، عوارض درمانی در این افراد به دلیل ضخیم شدن خون آنها به میزان قابل توجهی بیشتر است، زیرا آنها مجبور به این کار هستند. داروی بیشتری مصرف کنید

این تغییرات آب و هوایی برای سالمندان خطرناکتر است و حتی به سالمندانی که بیماری قلبی ندارند توصیه می شود در هوای گرم بیرون نروند، زیرا به دلیل گشاد شدن رگ های پوستی با افت فشار خون مواجه می شوند.

معجزه کاهش وزن 3 کیلوگرم در سال

دکتر مسعود قاسمی، رئیس انجمن تصلب شرایین می گوید: دو شاخص مهم در حوزه قلب وجود دارد، مرگ و میر قلبی عروقی و امید به زندگی. در ایران شاخص امید به زندگی 77 سال است و عدد بسیار خوبی محسوب می شود. این در حالی است که بیماری های قلبی و عروقی از نظر مرگ و میر در رتبه اول جهان قرار دارند، در کشور ما نیز این وضعیت وجود دارد. 30 تا 35 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را داریم.

وی با بیان اینکه این زندگی ماشینی، سبک زندگی و رژیم غذایی در این آمارها نقش دارد، تصریح می کند: البته امکانات تشخیصی در ایران افزایش یافته و بیماران بیشتری نسبت به گذشته شناسایی می شوند. در این راستا اقدام مهم اطلاع رسانی به مردم است، باید بدانند که حتی یک کیلوگرم کاهش وزن نیز می تواند آنها را در وضعیت بهتری قرار دهد. زیرا بین چربی خون و چاقی رابطه مستقیمی وجود دارد. فردی که چاق می شود تری گلیسیرید بدن خود را افزایش می دهد و خطر ابتلا به حوادث قلبی و پانکراس را افزایش می دهد. یکی از مهم ترین توصیه های ما این است که افراد سالیانه تنها 3 کیلوگرم وزن کم می کنند، یعنی با افزایش سن نه تنها اضافه وزن ندارد، بلکه وزنش کم شده است.

قاسمی همچنین درباره تغییرات اقلیمی توضیح می دهد: تغییر اقلیم را به دو قسمت گرما و آلودگی هوا تقسیم می کنیم. گرما سه پدیده را در رگ های خونی به ضرر سلامتی تغییر می دهد و انسان را بیمار می کند. افزایش تعداد ضربان قلب و مغز و افزایش محسوس فشار خون. یعنی کسانی که فشار خون بالا دارند، به استثنای موضوع نارسایی قلبی، باید بدانند که این عارضه در گرمای هوا بیشتر می شود. این افراد در گرمای هوا آب بدن خود را تبخیر می کنند و باید با آب و کمی نمک آن را جبران کنند. مقدار نمک نیز بسیار مهم است، زیرا اگر بیش از حد باشد، وضعیت فشار خون در گروه های حساس را به خطر می اندازد. در واقع حلقه معیوب محسوب می شود.

عوامل افزایش دهنده بیماری قلبی

این پزشک در مورد آلودگی هوا می گوید: میزان ازن که به سطح زمین می رسد نیز در این امر مهم است. در این رابطه 2 پدیده بسیار مهم ذکر می شود که اولین پدیده التهاب است که باعث حساسیت دیواره عروقی، افزایش آریتمی قلبی و افزایش انعقاد خون می شود. پدیده دوم مربوط به افزایش رادیکال های آزاد است.

قاسمی درباره پدیده التهاب توضیح می دهد: با افزایش دمای هوا، رگ های خونی باید باز شوند تا گرما را دفع کنند تا در سطح پوست تبادل گرما صورت گیرد. در این شرایط، سطح رگ‌های خونی به طور کلی افزایش می‌یابد و قلب باید با کار بیشتر این فضا را جبران کند. در این شرایط نارسایی قلبی بدتر می شود و فشار خون بالا می رود. هنگامی که بدن آب بیشتری از دست می دهد، احتمال بروز یا افزایش لخته های خون در رگ های قلب وجود دارد.

وی همچنین درباره رادیکال های آزاد در لایه اوزون می گوید: ما در بدن سیستمی داریم که 2 نوع رادیکال آزاد ایجاد می کند. رادیکال های آزاد از اکسیژن و نیتروژن. از یک طرف، آنها مورد نیاز بدن هستند زیرا به خلاص شدن از شر میکروب های بدن در هنگام بروز عفونت کمک می کنند. اما اگر زیاد شوند برعکس عمل می کنند. همه این تغییرات به طور قابل توجهی خطر حوادث قلبی عروقی را افزایش می دهد. استعمال دخانیات، آلودگی هوا، اشعه ماوراء بنفش بسیار با این مشکل مرتبط هستند و رادیکال های آزاد ایجاد می کنند که باعث ایجاد انواع سرطان می شود.

نقش آنتی اکسیدان ها

رئیس انجمن تصلب شرایین به آنتی اکسیدان بودن برخی غذاها اشاره می کند و می گوید: آنتی اکسیدان ها می توانند از عوامل کاهش رادیکال های آزاد در بدن باشند. در این راستا سه گروه آنتی اکسیدان ویتامین C، E و گلوتاتیون داریم که آخرین گروه آن در سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج، سیر و پیاز، گندم و هندوانه یافت می شود. مواد پروتئینی مانند تخم مرغ و ماهی نیز حاوی گلوتاتیون هستند.

قاسمی همچنین درباره سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی توضیح می دهد: با کاهش سن ابتلا به این بیماری ها مواجه هستیم اما یکی از دلایل مهم تشخیص زودهنگام است. جامعه آگاه تر است، زودتر ارجاع می شوند و تشخیص زودهنگام برایشان وجود دارد.

مطالب مفید