از ۴۰ سالگی به بعد این غذا را فراموش نکنید

ما در هر دهه از زندگی خود نیازهای تغذیه ای منحصر به فردی داریم و با تمرکز بر غذاهای مناسب می توانیم سلامتی مطلوب را در طول زندگی حفظ کنیم.

به گزارش سرگرمی روز، به گفته کارشناسان تغذیه افراد در هر دهه زندگی باید به شرح زیر باشد:

تا 12 سال: آبرسانی و مواد مغذی مختلف

12 تا 20 سال: کلسیم، امگا 3 و آهن برای دختران

20 و 30 سالگی: بر پروتئین گیاهی تاکید کنید

دهه 40 و 50: غذاهای تخمیری

دهه 60 و 70: روی غذاهای غنی از مواد مغذی تمرکز کنید

80 و بالاتر: هیدراتاسیون و فیبر.

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی درباره این دسته غذایی به سرگرمی روز گفت: تا 25 سالگی که بلوغ تمام می شود، اتفاق خاصی نمی افتد. از 20 تا 30 سالگی فرد فعال است و نیازی به تغییر خاصی در رژیم غذایی خود ندارد. افراد باید تغییر رژیم غذایی خود را حداکثر از سن 30 یا 40 سالگی شروع کنند. البته این به شرایط افراد هم بستگی دارد، مثلاً آن دسته از افرادی که فعال هستند ممکن است نیازی به کاهش مصرف مواد غذایی نداشته باشند. اما معمولا بعد از ۴۰ سال و زمانی که فعالیت افراد کم می شود، باید رژیم غذایی تغییر کند.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که فرد در پایان بلوغ چه در سن 18 و چه 25 سالگی وزن ایده آل خود را حفظ کند به شرطی که اضافه وزن نداشته باشد. افرادی که کنترلی بر رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود ندارند، با افزایش سن به تدریج وزن اضافه می کنند. می توان گفت این اضافه وزن از 35 سالگی به بعد شروع می شود. با افزایش سن افراد باید مراقب افزایش وزن خود باشند.

این متخصص تغذیه درباره راه های حفظ وزن گفت: رژیم غذایی باید الگویی برای افراد برای حفظ وزن باشد. در واقع غذاهایی که فقط کالری دارند و فاقد مواد مغذی هستند باید از برنامه غذایی حذف شوند. در سنین بالای 30 سال و به خصوص بالای 35 سال سبزیجات و میوه ها به میزان 5 واحد در روز مصرف شود. در مورد لبنیات مصرف 2 تا 3 واحد در روز برای تمام سنین توصیه می شود. اما لبنیات باید کم چرب باشد.

رحمانی همچنین درباره وضعیت بدن و تغذیه مناسب در سنین بالا گفت: از 40 سالگی متابولیسم (تولید سوخت) کاهش می یابد، اگر رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی وجود نداشته باشد درصد پروتئین در بدن کاهش می یابد و درصد چربی افزایش می یابد؛ بنابراین با افزایش سن، کاهش درصد کربوهیدرات‌ها و چربی‌های ساده و مصرف بیشتر منابع پروتئینی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی که از سبزیجات و میوه‌ها به دست می‌آیند، علاوه بر لبنیات به‌ویژه لبنیات کم‌چرب توصیه می‌شود. محصولات .

این استاد دانشگاه شهید بهشتی به نکته جالبی درباره مصرف لبنیات کم چرب اشاره کرد و گفت: امروزه بحث این است که بعد از 2 سالگی به طور کلی به کودکان لبنیات کم چرب داده شود. این بدان معناست که مصرف لبنیات کم چرب فقط مختص افراد مسن نیست. وقتی از لبنیات صحبت می کنیم، منظور شیر، ماست و پنیر است. در رژیم غذایی سالمندان به خصوص چربی های اشباع شده باید کاهش یابد. به جای این چربی ها باید از چربی های غیراشباع یا چربی های مایع با منابع گیاهی استفاده کنیم.

وی درباره مصرف گوشت در سنین بالاتر نیز توضیح داد: در گروه گوشت های بزرگتر تاکید می شود که به دلیل وجود چربی اشباع شده گوشت قرمز کمتر مصرف کنیم. باید به این نکته توجه کنیم که حتی گوشت لکام (که ظاهری لاغر دارد اما لایه های آن چربی دارد) 4 درصد چربی دارد. به همین دلیل توصیه می شود افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی گوشت قرمز مصرف نکنند و افرادی که بیماری خاصی ندارند درصد کمتری از گوشت قرمز مصرف کنند.

رحمانی با تاکید بر مصرف گوشت سفید مانند مرغ گفت: بر مصرف ماهی تاکید زیادی شده است. افراد بالای 40 سال به دلیل اسیدهای چرب امگا 3 که بدن قادر به تولید آن نیست و باید از طریق غذا وارد بدن شود، باید حداقل دو بار در هفته ماهی بخورند. ماهی برای مغز نیز بسیار مهم است.

مطالب مفید