راز تهیه «پیله دبیج»؛ خورش سنتی و لذیذ گیلانی را کشف کنید!

پیله دبیج یک خوراک اصیل گیلانی است که از ترکیب تخم مرغ، لوبیا سبز و سیر تشکیل شده است. در این مقاله از مجله اکالا با ما همراه باشید تا طرز تهیه این غذای شمالی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه پیله دبیج

برای درست کردن پیله دبیج مواد زیر را تهیه کنید:

لوبیا سبز نیم کیلوسیر ۴ حبهگوجه فرنگی ۴ عددشوید خشک ۱ قاشق غذاخوریآب نارنج نصف فنجانتخم مرغ۲ عددکره۲۰ گرمنمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازمروغن به میزان لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه پیله دبیج

برای درست کردن پیله دبیج، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: لوبیا سبز را نرم کنید

ابتدا لوبیا سبزها را بشویید و هر کدام را به ۲ یا ۳ بخش تقسیم کنید. سپس قابلمه را از آب و نمک پر کنید و لوبیاها را روی حرارت گاز در قابلمه بپزید تا نرم شود.

مرحله دوم: آماده سازی سیر

در این مرحله سیر را رنده کنید و در قابلمه‌ای جداگانه کمی روغن بریزید و سیر را تفت دهید.

زمانی که عطر سیر بلند شد، شوید خشک شده را همراه نمک و فلفل و زردچوبه به سیر اضافه کنید و برای کمتر از یک دقیقه تفت دهید. سپس گوجه‌ها را رنده کرده و به سیر اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: لوبیا سبز را اضافه کنید

در این مرحله لوبیا سبز پخته شده را آبکش کنید و به مواد دیگر اضافه کنید و هم بزنید. با حرارت کم، تا زمانی که آب گوجه‌ها کشیده شود و به روغن بیفتد، در قابلمه را بگذارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نرگسی لوبیا سبز

مرحله چهارم: تخم مرغ‌ها را بشکنید

در یک تابه ۲ حبه سیر را رنده کنید و با کره و زردچوبه تفت دهید. بعد از ۳۰ ثانیه تخم مرغ‌ها را اضافه کنید و تا زمانی که تخم‌ مرغ‌ها با سیر و ادویه کامل مخلوط شود و بپزد، هم بزنید.

مرحله پنجم: آب نارنج را اضافه کنید

زمانی که خورشت جا افتاد، مخلوط تخم مرغ و آب نارنج را به آن اضافه کنید و اجازه دهید خورشت ۵ دقیقه دیگر هم روی حرارت بماند و بعد از روی حرارت بردارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ لوبیا سبز

نکات کلیدی برای تهیه پیله دبیج

در ادامه به ۳ نکته طلایی برای تهیه پیله دبیج اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید

بهتر است از لوبیا سبزهای ریز و قد کوتاه استفاده کنید.گوجه فرنگی‌های درشت و آبدار برای این غذا مناسب‌تر است.به هیچ عنوان از پیاز به جای سیر استفاده نکنید.

اصالت پیله دبیج به شهر رشت و فومن برمی‌گردد. در این مقاله از مجله آشپزی اکالا طرز تهیه این غذای اصیل گیلانی گیاهی را به شما آموزش دادیم. حتما این غذا را درست کنید و در کنار خانواده نوش جان کنید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید