بی‌ام‌و و ژاپنی‌ها دست به دست هم، شاهکار هیدروژنی خلق می‌کنند!

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 17 شهریور 1403 ساعت 09:16

شرکت صاحب آوازه BMW، تصمیم گرفته تا سال 2028 از یک خودرو با سوخت جدید رونمایی کند. خودرو هیدروژنی بی ام و با همکاری تویوتا عرضه می‌شود.

سوخت غالب خودروها طی سال‌های متمادی، بنزین بوده و به مروز زمان برخی خودروسازان به تولید ماشین‌های دیزلی و گازسوز روی آورده‌اند. امروزه اغلب خودروسازان معروف دنیا، تمرکز خود را روی توسعه محصولات الکتریکی و هیبریدی گذاشته‌اند تا ما را از شر بنزین و آلودگی‌های آن خلاص کنند.

نوع دیگری از سوخت که از سال‌ها قبل، توجه صنعت خودرو ژاپن و خاصه تویوتا را به خود جلب کرده، هیدروژن است. تویوتا میرای که از مهم ترین خودروهای هیدروژنی ژاپن به حساب می‌آید، از سال 2014 عرضه شد و توانست تا 2017 میلادی، 5300 دستگاه به فروش برساند.

خودرو هیدروژنی بی ام و

شرکت بی ام و که از خودروسازان صاحب آوازه آلمان و جهان است، تصمیم گرفته با همکاری ژاپنی‌ها، خودرو هیدروژنی جدید خود را تولید و روانه بازار کند. بی ام و با تویوتا طی قراردادی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند که اولین ماشین هیدروژنی تاریخ اروپا را تا سال 2028 میلادی توسعه دهند.

تویوتا جزو معدود خودروسازانی است که همچنان به آینده خودروهای هیدروژنی امیدوار است و علیرغم این که از تولید و عرضه اولین محصول هیدروژنی‌اش یک دهه می‌گذرد، هنوز در بازار حضور فعال دارد. شرکت BMW وعده داده به محض تولید این خودرو، مردم می‌توانند آن را خریداری کنند.

 

برنامه‌ریزی 4 ساله بی ام و باعث شده جزئیات زیادی از این محصول لوکس و جذاب، منتشر نشود و فقط می‌دانیم که با سوخت هیدروژن و سلول سوختی کار خواهد کرد. این خودرو به احتمال زیاد از روی شاسی بلند بی ام و که در نیمه‌های عمر خود قرار دارد، توسعه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

هوندا CR-V جدید معرفی شد؛ ترکیب برق و هیدروژن در یک خودرو متفاوت

جزئیات برنامه بی ام و برای تولید خودرو هیدروژنی

قصد این خودروساز آلمانی، تولید محصولی اصیل است که ارتباطی با تویوتا پیدا نکند. شکی نیست که ژاپنی‌ها روی توسعه محصولات هیدروژنی خود کار خواهند کرد اما قطعا فناوری سلول سوختی آن‌ها با همکاری بی ام و تکمیل می‌شود. یکی دیگر از محصولات هیدروژنی بی ام و، iX5 است که قوای محرکه آن توسط تویوتا ساخته می‌شود.

بی ام و iX5 قادر است در مجموع 396 اسب بخار قدرت تولید کند. در دل این خودرو جذاب، تانک‌های هیدروژنی 700 بار که از جنس پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن هستند، استفاده شده است. ظرفیت این دو تانک هیدروژنی حدود 6 کیلوگرم بوده و با این مقدار سوخت می‌تواند 504 کیلومتر پیمایش داشته باشد. مدت زمان لازم برای سوخت‌گیری، 3 الی 4 دقیقه است و شباهت زیادی از این نظر با بی ام و X5 دیزلی دارد.

محصول مشترک BMW و Toyota یک خودرو هیدروژنی بر پایه نسل بعدی X5 خواهد بود که از پلتفرم CLAR مستقر در نسخه‌های بنزینی، دیزلی و پلاگین هیبریدی بهره می‌برد. شنیده‌ها حاکی از این است که آلمانی‌ها تصمیم گرفته‌اند، نسل جدید ایکس 5 را از اواسط 2026 میلادی راهی خط تولید کنند.

بی ام و به عنوان یکی از خودروسازان اصلی اروپا، در تلاش است تا صنعت خودروهای هیدروژنی را ارتقا دهد. ایده اولیه این شرکت آلمانی از سال 1979 میلادی و تولید پیشرانه درون سوزی شروع شد که تغییر شکل پیدا کرد تا میزبان یک خودرو هیدروژنی باشد. پروژه استفاده از خودروهای درون سوز با سوخت هیدروژن، سال‌ها به دست فراموشی سپرده شد چرا که مهندسان ترجیحشان این بود که روی سلول‌های سوخت تمرکز کنند. نایب رئیس فناوری سلول سوخت هیدروژن شرکت بی ام و گفته:

اساسا ما با X5 هیدروژن سلول سوختی به شعاع حرکتی حدود 500 کیلومتری رسیده‌ایم. اگر من یک پیشرانه درون سوز را در همان خودرو با همان باک بگذارم، حتی 300 کیلومتر هم راه نمی‌رود. این تفاوت بین محصولی است که می‌توانیم و نمی‌توانیم بفروشیم. با توان پیمایش 500 کیلومتر و زمان سوخت‌گیری 3 تا 4 دقیقه، فکر می‌کنم مردم خودروی هیدروژنی را انتخاب می‌کنند.

یکی از چالش‌های پیش رو برای توسعه خودروهای هیدروژنی، سوخت‌گیری آن‌هاست. متاسفانه در اغلب نقاط دنیا، زیرساخت‌های سوخت‌گیری هیدروژن وجود ندارد و به احتمال زیاد، محصول مشترک بی ام و تویوتا در مناطقی عرضه خواهد شد که زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشند.

از آنجایی که تا توسعه خودرو هیدروژنی BMW نزدیک به 4 سال زمان باقی مانده، امیدواریم که شبکه سوخت‌گیری ارتقا پیدا کند. البته دو شرکت فوق تأکید کرده‌اند که به زودی پروژه‌های منطقه‌ای را برای توسعه زیرساخت‌های هیدروژن آغاز خواهند کرد.

ویدیو مرتبط

در گجت نیوز بخوانید: تویوتا هایلوکس هیدروژنی شد پینینفارینا انیگما جی تی، خودرو کانسپت آینده‌گرایانه با پیشرانه هیدروژنی از راه رسید هایما 7X هیدروژنی با یک باک، 800 کیلومتر راه می‌رود + مشخصات فنی و قیمت این خودرو با یک باک، ۲ هزار کیلومتر راه می‌رود + ویدیو

مطالب مفید