از ۵ جت جنگنده کلیدی ساخت ایالات متحده و اروپا سالانه چند فروند تولید می‌شود؟

ایالات متحده و اروپا برای مدت طولانی پیشرو در تولید هواپیماهای جنگی بوده اند. از آنجایی که صنعت صادرات جنگنده روسیه در سال های اخیر سقوط کرده است، ایالات متحده و اروپا اکنون با تعداد فزاینده ای از سفارشات روبرو هستند.

به گزارش روزیاتو، در ادامه این مقاله، نرخ تولید سالانه هر یک از جت های جنگنده اصلی غربی را با شما آشنا خواهیم کرد.

یکی از بهترین هواپیماهای غربی که در این لیست نیست، اما همچنان در حال تولید است و اغلب برای سفارشات صادراتی مشابه رقابت می کند، ساب گریپن سوئدی است. برخی دیگر از جنگنده های غربی مانند F-22 Raptor دیگر تولید نمی شوند.

5- تایفون یوروفایتر

سالانه حدود 10 جنگنده تایفون تولید می شود

Eurofighter یک پروژه چند ملیتی و یکی از بهترین جنگنده های قاره اروپا و ستون فقرات رزمی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا است. این برنامه در ابتدا با مشارکت فرانسوی ها ساخته شد، اما در نهایت فرانسوی ها راه خود را رفتند و جنگنده فرانسوی رافال را توسعه دادند. امروزه Eurofighter هنوز با نرخی در حدود 10 فروند در سال تولید می شود.

احتمالاً سفارش‌های بیشتری برای Eurofighter دنبال می‌شود، با کنسرسیوم سازنده در اواسط سال 2023 اعلام کرد که انتظار دارد سفارش‌های احتمالی طی دو سال آینده (از جمله برای نیروی هوایی اسپانیا و نیروی هوایی آلمان) بین 150 تا 200 هواپیما باشد. یوروفایتر موفقیت صادرات محدودی در خارج از قاره اروپا، به ویژه در کشورهای عربی خلیج فارس داشته است.

4- داسو رافال

داسو می خواهد تا سال 2024 تا 20 جنگنده رافال بسازد

داسو جنگنده Rafale خود را به عنوان تنها “omnirole” جهان (جنگنده چند منظوره که هر ماموریت را با حداکثر توانایی انجام می دهد) به بازار عرضه می کند که چیزی شبیه به چاقوی ارتش سوئیس از جت های جنگنده است. فرانسه در سال های اخیر شاهد افزایش قابل توجهی در سفارشات رافال بوده است زیرا هیچ کشور دیگری حاضر به خرید جنگنده از روسیه نیست، در حالی که حمله روسیه به اوکراین (از جمله دلایل دیگر) باعث شده است که کشورها بار دیگر به دنبال تجهیز خود به جنگنده های مدرن و توانمند Be باشند.

داسو در سال 2023 تنها 13 دستگاه رافال تولید کرد (برای تولید 15 دستگاه برنامه ریزی کرده بود). داسو در حال حاضر حدود 2 فروند رافال در ماه تولید می کند، اما قصد دارد این تعداد را تا پایان سال 2024 به 3 عدد در ماه افزایش دهد. با این حال، داسو با مشکلات زنجیره تامین مواجه است و مشخص نیست که چه تعداد از این جنگنده ها را در سال های 2024 و 2025 می تواند تولید کند.

3- F-15EX Strike Eagle II

بوئینگ سالانه بین 24 تا 48 جنگنده F-15EX Strike Eagle II تولید می کند.

F-15EX آخرین نسخه جنگنده F-15 است و نسبت به مدل های قبلی F-15 Eagle پیشرفت قابل توجهی دارد. در حالی که F-22 Raptor قرار بود جایگزین F-15 شود، لغو زودهنگام F-22 نیروی هوایی ایالات متحده را مجبور به خرید و اتکا به F-15 های بیشتری کرد. اگرچه F-15EX یک جنگنده رادارگریز نیست، اما در صورت استفاده در کنار F-35 دارای چندین مزیت است (از جمله برد طولانی، قابلیت شلیک دوربرد و ظرفیت قابل توجه محموله).

F-15EX به تازگی وارد تولید انبوه شده است و اولین هواپیما به تازگی به نیروی هوایی ایالات متحده تحویل داده شده است. نرخ فعلی تولید این نسخه از F-15 حدود 1.5 هواپیما در ماه است، اگرچه این نرخ می تواند تا سال 2025 به دو فروند در ماه افزایش یابد. تا سال 2028، حدود 104 فروند F-15EX (98 فروند تاکنون سفارش داده شده است). این جنگنده ها در کارخانه بوئینگ در سنت لوئیس، میسوری تولید می شوند.

2- F-16 بلوک 70/72

لاکهید مارتین سالانه 36 تا 48 جنگنده F-16 Block 70/72 تولید می کند.

F-16 محبوب ترین جنگنده در جهان و پرتعدادترین جنگنده در حال خدمت در نیروی هوایی ایالات متحده است (حدود 1000 هواپیما). در حالی که نیروهای هوایی برخی از کشورهای جهان (مانند دانمارک و نروژ) اکنون در حال از کار انداختن F-16 های قدیمی خود به نفع نسل پنجم جنگنده F-35 هستند، برخی دیگر مانند بلغارستان، اسلواکی و کرواسی اخیراً نسخه های جدیدی را به کار گرفته اند. این جنگنده به عنوان جایگزین جنگنده های قدیمی بیشتر اصالتا روسی دارد. برخی کشورها مانند رومانی، اوکراین و آرژانتین نیز در حال ارتقای نیروی هوایی خود با F-16 های بازنشسته هستند.

Block 70/72 آخرین نسخه از خانواده F-16 است و نسبت به مدل های قبلی پیشرفت بسیار زیادی دارد. در حالی که F-16 هنوز در حال تولید است، فقط برای صادرات است (نیروی هوایی ایالات متحده دیگر آنها را خریداری نمی کند). در ژوئیه 2024، لاکهید مارتین اعلام کرد که انتظار دارد حدود 300 سفارش صادراتی بالقوه برای F-16 های خود داشته باشد و قبلاً سفارش 128 هواپیما را دریافت کرده است. پیش بینی می شود تولید این جنگنده در سال 2024 36 فروند باشد.

1- F-35

لاکهید مارتین سالانه 156 جت جنگنده اف-35 تولید می کند

جنگنده نسل پنجم F-35 به راحتی ستاره نمایش است. این جنگنده تنها جنگنده نسل 5 غربی در حال تولید است و بیشترین حجم تولید و سفارش را دارد. F-35 در واقع سه جت مختلف است، زیرا سه نوع آن (F-35A، F-35B و F-35C) در واقع تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.

F-35 با ظرفیت کامل در حال ساخت است و با وجود مشکلات قابل توجه در خط تولید، لاکهید به تازگی هزارمین F-35 خود را تحویل داده است. F-35 با نرخی در حدود 150 فروند در سال تولید می شود و انتظار می رود در پنج سال آینده نرخ تولید ثابتی در حدود 156 فروند در سال داشته باشد.

مطالب مفید