9 سریال جنگی برتر تاریخ که حتما باید ببینید!

سریال‌های تلویزیونی قدرت بی‌نظیری در برجسته کردن موضوعات جنجالی یا ناراحت‌کننده دارند. جنگ یکی از موضوعاتی است که به راحتی قابل بحث نیست، اما به طور قطع به عنوان پایه برخی از آثار واقعاً شگفت‌انگیز عمل کرده است. چه بر اساس رویدادهای واقعی باشد یا در یک جهان خیالی اتفاق بیفتد، سریال‌های جنگی (نظامی) طول و چابکی لازم برای بررسی پیامدهای جنگ را دارند.

در این مقاله از مجله اکالا، به معرفی ۹ تا از بهترین سریال‌های جنگی (نظامی) می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

۱. جوخه برادران (Band of Brothers)

سال تولید: ۲۰۰۱بازیگران: اسکات گریمز، دیمین لوئیس، ران لیوینگستنژانر: درام، تاریخی، جنگیامتیاز (IMDB): ۹.۴تعداد قسمت‌ها: ۱۰ قسمت (۱ فصل)

خلاصه داستان

«جوخه برادران» یا «دسته برادران»، با تحسین فراوان از سوی منتقدان به خاطر واقع‌گرایی هولناک و به تصویر کشیدن دقیق فرهنگ و نبردهای جنگ جهانی دوم شناخته شده است. این سریال به تهیه‌کنندگی دو اسطوره سینمایی، استیون اسپیلبرگ و تام هنکس، ساخته شده است که پیش از این فیلم جنگی مشهور “نجات سرباز رایان” را نیز تولید کرده بودند.

مینی‌سریال ۱۰ قسمتی «جوخه برادران» بر اساس کتابی به همین نام نوشته‌ استیفن ای. امبروز، روایت مستندگونه و تکان‌دهنده‌ای از تجربیات واقعی سربازان گروه «ایزی» (Easy Company) در جریان جنگ جهانی دوم ارائه می‌دهد. این سریال داستان این گروه را از آموزش‌های ابتدایی تا چتربازی در روز “دی” و شرکت در بی‌رحم‌ترین نبردها تا رسیدن به پیروزی نهایی، دنبال می‌کند.

این سریال با روایت قوی، شخصیت‌های تحسین‌برانگیز، فیلم‌برداری و تولید برجسته، دنیای تلویزیون را برای همیشه متحول کرد. حتی دهه‌ها پس از پخش، این سریال همچنان به عنوان یکی از بهترین بازنمایی‌های جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۶ جایزه امی در سال ۲۰۰۲ شد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌هایی که بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده‌اند

۲. اقیانوس آرام (The Pacific)

سال تولید: ۲۰۱۰بازیگران: جیمز بج دیل، جوزف مازلو، جان سداژانر: اکشن، ماجراجویی، درام، تاریخی، جنگیامتیاز (IMDB): ۸.۳تعداد قسمت‌ها: ۱۰ قسمت (۱ فصل)

خلاصه داستان

سریال «اقیانوس آرام» با روایت داستانی تکان‌دهنده، ما را به دل درگیری‌های خونین جنگ جهانی دوم در شرق آسیا می‌برد. این سریال با تمرکز بر تجربیات سربازان، تصویری بی‌رحم و واقعی از یکی از خشن‌ترین دوره‌های تاریخ جنگ ارائه می‌دهد.

«اقیانوس آرام» در حالی که به شجاعت و فداکاری این سربازان ادای احترام می‌کند، از بزرگ‌نمایی قهرمان‌پرستی و ملی‌گرایی پرهیز می‌کند. در عوض، این سریال با نگاهی عمیق به روان انسان، نشان می‌دهد که چگونه جنگ می‌تواند حتی افراد با اخلاق را به ورطه تباهی و بی‌رحمی بکشد.

این مینی سریال ده قسمتی، همانند «جوخه برادران»، با الهام از خاطرات واقعی سربازان، داستانی باورپذیر و تأثیرگذار را روایت می‌کند. صحنه‌های جنگی هولناک و نمایش بی‌رحمانه وحشت جنگ و تأثیر آن بر غیرنظامیان، از ویژگی‌های تحسین شده این سریال است.

بازی‌های درخشان بازیگرانی چون جوزف مازلو، رامی ملک و جیمز بج دیل، بر عمق احساسات و تأثیرگذاری این سریال افزوده است. «پسیفیک» را می‌توان یکی از بهترین و تأثیرگذارترین سریال‌های جنگی دانست که با روایتی صادقانه و تصاویری تکان‌دهنده، مخاطب را به تفکر و تأمل وا می‌دارد.

این سریال موفق به دریافت ۸ جایزه امی در سال ۲۰۱۰ شد.

۳. حمله متقابل (Strike Back)

سال تولید: ۲۰۱۰بازیگران: فیلیپ وینچستر، سالیوان استیپلتون، میشل لوکسژانر: اکشن، درام، هیجان انگیز، جنگیامتیاز (IMDB): ۸.۱تعداد قسمت‌ها: ۷۶ قسمت (۸ فصل)

خلاصه داستان

این سریال نظامی، که در طول هشت فصل خود تغییرات زیادی را تجربه کرده، بر اساس رمانی از سال ۲۰۰۷ به همین نام ساخته شده است و داستان یک واحد مخفی از مأموران MI6 را روایت می‌کند که مأموریت‌های خطرناک و مهمی را در سراسر جهان انجام می‌دهند.

هر فصل از «حمله متقابل» بر عملیاتی با ریسک بالا تمرکز دارد؛ از نجات گروگان‌های مهم گرفته تا از بین بردن اهداف خطرناک یا متوقف کردن تهدیدات جهانی. همچنین، شخصیت‌های اصلی سربازان در هر فصل تغییر می‌کنند و قهرمانان جدید جایگزین شخصیت‌های قبلی می‌شوند. این تغییرات و همچنین سکانس‌های اکشن برجسته، باعث شده تا سریال در میان طرفداران اکشن جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

این سریال با ترکیبی از بهترین عناصر فرنچایزهای اکشن محبوبی همچون Bourne و Mission: Impossible و همچنین سریال‌های هیجان انگیزی مثل Jack Ryan و ۲۴، یک ماجراجویی سریع و پرتنش را رقم می‌زند. «استرایک بک» با تمرکز بر ماموریت‌های مخفی و واقع‌گرایانه، در هشت فصل، با خلق صحنه‌های اکشن نفس‌گیر، بینندگان را درگیر خود می‌کند و لحظاتی پر از هیجان را برایشان رقم می‌زند.

بازیگرانی مانند اندرو لینکلن، چارلز دنس و میشل یئو نیز در این سریال حضور داشتند و نقش‌های کلیدی ایفا کردند. Strike Back با نمایش مأموریت‌های ضدتروریستی با مخاطرات بالا، علاوه بر جلب تحسین منتقدان، به یکی از بهترین سریال‌های نظامی جنگی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های اکشن که هر فیلم باز باید ببیند!

نظر نویسنده

اگر دنبال یک اکشن فوق العاده با کلی انفجار و تیر و تفنگ می‌گردید، این سریال رو حتما ببینید! به جز سه فصل آخر (که به نظر من سریال کیفیت خودش رو از دست میده)، سریال خیلی خیلی خوبیه.
اون فصل‌ها هم خوبی خودشون رو دارن، اما به پای فصلای قبلی نمیرسن.

۴. نیروهای ویژه (SEAL Team)

سال تولید: ۲۰۱۷بازیگران: دیوید بورناز، نیل براون جونیور، ای. جی. باکلیژانر: اکشن، درام، جنگیامتیاز (IMDB): ۷.۸تعداد قسمت‌ها: ۱۱۴ قسمت (۷ فصل)

خلاصه داستان

«نیروهای ویژه» یک سریال نظامی است که به‌طور شگفت‌آوری تماشای آن آسان است و درباره زندگی یک گروه از نیروهای ویژه نیروی دریایی به نام “Bravo One” است. سریال علاوه بر نمایش مأموریت‌های خطرناک آن‌ها در سراسر جهان، به تمرینات، آمادگی‌ها و همچنین پیوندهای قوی میان اعضای تیم در زندگی شخصی‌شان نیز می‌پردازد.

سریال «نیروهای ویژه»، علاوه بر ارائه صحنه‌های اکشن نفس‌گیر، به خوبی چالش‌های زندگی شخصی سربازان را به تصویر می‌کشد؛ این سریال نشان می‌دهد که چگونه این افراد شجاع تلاش می‌کنند تا تعادلی بین وظایف سنگین نظامی و مسئولیت‌های خانوادگی برقرار کنند. این سریال با دقت و بدون اغراق به مسائلی مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و سلامت روان پرداخته است و با حضور سربازان سابق در تیم تولید، به واقع‌گرایی بیشتری دست یافته است.

این سریال با روایتی جذاب و پرکشش، لحظات سرگرم‌کننده بسیاری را برای بیننده رقم می‌زند. اگرچه در برخی موارد به منظور افزایش هیجان، از واقع‌گرایی کامل فاصله می‌گیرد، اما همین امر باعث می‌شود تا مخاطب بتواند به راحتی با شخصیت‌های اصلی همذات‌پنداری کند و از تماشای ماجراجویی‌های آن‌ها لذت ببرد.

نظر نویسنده

من واقعا از دیدن این سریال لذت بردم، الان که دوباره چشمم بهش خورد، هوس کردم دوباره برم ببینمش، خیلی پیشنهادش می‌کنم.

۵. اربابان آسمان (Masters of the Air)

سال تولید: ۲۰۲۴بازیگران: کالوم ترنر، آنتونی بویل ، آستین باتلرژانر: اکشن، درام، هیجان انگیز، جنگیامتیاز (IMDB): ۷.۸تعداد قسمت‌ها: ۹ قسمت (۱ فصل)

خلاصه داستان

«اربابان آسمان» یا «استادان هوا»، یک حماسه هوایی نفس‌گیر است که بر اساس رمان پرفروش دونالد ال. میلر ساخته شده و داستان گروه بمب‌افکن‌های آمریکایی را در دل جنگ جهانی دوم روایت می‌کند. این سریال، اعزام نخستین بمب‌افکن‌ها، مأموریت‌های مرگبار و ماجراهای دلهره‌آور و قهرمانی‌های خلبانان جوان آمریکایی را در طول سه سال (از ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵) مبارزه استراتژیک علیه نازی‌ها به تصویر می‌کشد.

این سریال با دقت به جزئیات تاریخی و با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه خیره‌کننده، تصویری واقع‌گرایانه از جنگ هوایی ارائه می‌دهد. در کنار صحنه‌های اکشن نفس‌گیر، سریال به زندگی شخصی خلبانان جوان و چالش‌های روانی آن‌ها نیز می‌پردازد و داستانی انسانی و تاثیرگذار را به تصویر می‌کشد.

این سریال موفق به دریافت ۱ جایزه امی در سال ۲۰۲۴ شد.

نظر نویسنده

Masters of the Air یک سریال سرگرم کننده با کارگردانی و داستان و بازیگری خوبه، حتما ببینید.

۶. مش (M*A*S*H)

سال تولید: ۱۹۷۲بازیگران: آلن آلدا، وین راجرز، لورتا سویتژانر: کمدی (سیتکام)، درام، جنگی، پزشکیامتیاز (IMDB): ۸.۵تعداد قسمت‌ها: ۲۵۱ قسمت (۱۱ فصل)

خلاصه داستان

این سریال بر اساس رمانی نوشته ریچارد هوکر ساخته شده و داستان بیمارستان سیار ارتش در جنگ کره را روایت می‌کند. در این بیمارستان، جراحان و پرسنل با طنز سیاه به جنون جنگ و از دست دادن جان‌ها واکنش نشان می‌دهند.

«مش» به شکلی نادر و منحصر به فرد به نقد نظامیان و بوروکراسی نظامی پرداخته و با رویکردی طنزآمیز به مسائل جدی و پیچیده جنگ می‌نگرد. این سریال با ترکیب درام‌های احساسی و کمدی‌های فراگیر، موفق می‌شود هم مخاطبان را بخنداند و هم آن‌ها را به فکر فرو برد.

موفقیت این سریال به دلیل پرداختن به موضوعات جهانی و مشکلات اخلاقی جنگ است که همچنان در هر نسلی مورد توجه قرار می‌گیرد. اگرچه ممکن است در برخی مواقع از دقت در نمایش واقعیت‌های نظامی کاسته شود و کمدی بر داستان چیره شود، اما لحظات به‌یادماندنی این سریال یادآور وحشت‌های جنگ و تأثیرات عمیق آن بر انسان‌هاست.

با وجود گذشت سال‌ها از پایان پخش، «مش» همچنان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سریال‌های تاریخ تلویزیون شناخته می‌شود. همچنین پایان سریال در سال ۱۹۸۳ پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی تا آن زمان بود و این رکورد را تا سال ۲۰۱۰ حفظ کرد.

این سریال موفق به دریافت ۱۴ جایزه امی شده است.

۷. نسل کشی (Generation Kill)

سال تولید: ۲۰۰۸بازیگران: الکساندر اسکاشگورد، جیمز رونسون، لی ترگسنژانر: درام، جنگیامتیاز (IMDB): ۸.۵تعداد قسمت‌ها: ۷ قسمت (۱ فصل)

خلاصه داستان

«نسل کشی» یک سریال کوتاه جنگی HBO است که با دقت و واقع‌گرایی، سختی‌های سربازان آمریکایی در جنگ عراق را به تصویر می‌کشد. این سریال که بر اساس روایت‌های واقعی ساخته شده، هفته‌های ابتدایی جنگ را دنبال می‌کند؛ زمانی که یک گروه از تفنگداران دریایی آموزش‌دیده به بغداد وارد می‌شوند.

این سریال یک تصویر جذاب و بی‌رحم از جنگ ارائه می‌دهد و بیننده را به دل ماجرا می‌برد. هر قسمت، یک چالش جدید و هیجان‌انگیز برای سربازان رقم می‌زند. این سریال یکی از معدود آثار موفقی است که به جنگ عراق پرداخته و عواقب استراتژی‌های ضعیف و مشکلات رهبری نظامی را به تصویر کشیده است. این سریال، در زمانی که جنگ عراق هنوز داغ بود، پخش شد و به نوعی آینه تمام‌قدی این جنگ بود.

این درام جنگی بی‌رحم به قلم دیوید سایمون، از نگاه یک روزنامه‌نگار به مأموریتی دشوار در بیابان می‌پردازد، مأموریتی که در نهایت آشکار می‌شود هیچ برنامه مشخصی ندارد و سراسر هرج و مرج است. این سریال تجربه‌ای نفس‌گیر و پرانرژی است که بینندگان را در شرایطی سخت و واقعی غرق می‌کند.

«نسل کشی» به خاطر دقت باور نکردنی و توجه شدید به جزئیات، مورد ستایش قرار گرفته است. تعداد کمی از دیگر سریال‌های تلویزیونی نظامی توانسته‌اند واقع‌گرایی جنگ مدرن را که این سریال به دست آورده است، ثبت کنند. در حالی که موضوعات مرتبط با نسل‌کشی و نادانی همچنان به شکلی تلخ به واقعیت‌های امروز مرتبط هستند، «نسل کشی» با طنز سیاه و نیش‌داری که دارد، خود را از دیگر درام‌های جنگی متمایز می‌کند.

این سریال موفق به دریافت ۳ جایزه امی در سال ۲۰۰۹ شد.

۸. کشتی (Das Boot)

سال تولید: ۱۹۸۵بازیگران: یورگن پراخنو، هربرت گرونمیر، کلاوس ونمانژانر: درام، جنگیامتیاز (IMDB): ۸.۸تعداد قسمت‌ها: ۳ قسمت (۱ فصل)

خلاصه داستان

سریال «کشتی» اقتباسی از فیلمی به همین نام است که در سال ۱۹۸۱ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های نظامی تاریخ شناخته شد. اگرچه برخی از طرفداران فیلم اصلی، ساخت این سریال را غیرضروری دانسته‌اند، اما این اثر روایت هیجان‌انگیزی از یک خدمه تازه‌کار و بی‌تجربه زیردریایی آلمانی در جریان یک مأموریت مخفی در دل جنگ جهانی دوم ارائه می‌دهد.

«کشتی» در مدرن‌سازی و گسترش داستان فیلم اصلی بسیار موفق بوده و با بازی‌های عالی و روایت‌های واقع‌گرایانه و پر از تعلیق مخاطب را جذب می‌کند. همانند فیلم، سریال نیز به سرخوردگی و ناامیدی فزاینده‌ای در میان سربازان آلمانی می‌پردازد که جان خود را برای تحقق آرمان‌های آدولف هیتلر به خطر می‌اندازند، در حالی که دیگر آن را بهترین مسیر برای آلمان نمی‌دانند. این سریال با دریافت چندین جایزه تلویزیونی آلمان، به خاطر نگاه واقعی و غیر رمانتیک خود به جنگ‌های دریایی مورد تحسین قرار گرفت.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۶۱ قرار دارد.

۹. یگان (The Unit)

سال تولید: ۲۰۰۶بازیگران: دنیس هیزبرت، رجینا تیلور، آدری مری اندرسونژانر: اکشن، درام، هیجان انگیز، جنگیامتیاز (IMDB): ۸.۱تعداد قسمت‌ها: ۷۰ قسمت (۴ فصل)

خلاصه داستان

«یگان» یکی از بهترین سریال‌های تلویزیونی نظامی (جنگی) است که دیدگاهی بی‌نظیر به دنیای فوق‌محرمانه یک یگان ویژه مخفی ارائه می‌دهد. ین سریال با الهام از چندین یگان نظامی واقعی، به دنیای مأموریت‌های پیچیده آن‌ها اصالت می‌بخشد.

سریال «یگان» بر تجربیات استراتژیک و رزمی واقعی نیروهای ویژه در سراسر جهان تمرکز دارد و در عین حال، به درام خانوادگی پشت صحنه نیز می‌پردازد. این ترکیب باعث شده است که جذابیت سریال در طول ۷۰ قسمت آن حفظ شود و مخاطبان احساس کنند که به دنیای واقعی و پرخطر زندگی این سربازان وارد شده‌اند.

با وجود این که شبکه سی‌بی‌اس طی سال‌ها سریال‌های زیادی تولید کرده است، «یگان» در میان بینندگان به مرور زمان فراموش شده است. این سریال داستان تیمی فوق‌محرمانه از سربازان را دنبال می‌کند که برای انجام مأموریت‌های جهانی جان خود را به خطر می‌اندازند، در حالی که همسران و عزیزانشان از پایگاه محل استقرارشان مراقبت می‌کنند.

سریال‌های جنگی با ترکیب عناصر درام، اکشن، و تاریخی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای مخاطبان فراهم می‌کنند. این سریال‌ها نه تنها به ما اجازه می‌دهند تا در دنیای دیگری غرق شویم، بلکه به ما کمک می‌کنند تا درک عمیق‌تری از تاریخ و انسانیت پیدا کنیم.

در این مقاله از بخش فرهنگ و هنر مجله اکالا، به معرفی ۹ تا از بهترین سریال‌های جنگی پرداختیم، شما چه سریال‌های جنگی دیگری را می‌شناسید که ارزش دیدن دارند؟ پیشنهادات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منابع: Collider / MovieWeb / ScreenRant / CBR / IMDb

من سورین صیادی هستم و از بچگی تقریباً تمام وقت آزادم را صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! بیشتر به ژانرهای اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز علاقه دارم، اما ژانرهای دیگر را هم دنبال می‌کنم.
خیلی خوشحالم که می‌توانم این لذت بزرگ از زندگی را با دیگران به اشتراک بگذارم و فیلم‌ و سریال‌های مورد علاقه‌ام را به شما معرفی کنم.

مطالب مفید