افتاده‌ای توی سردرگمی شام؟ (الهام‌بخش‌های خوشمزه برای سه شنبه ۲۰ شهریور)

امشب شام چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ اگر شما هم برای تهیه شام با چنین سوالاتی درگیر هستید، نگران نباشید! چرا که مجله اکالا پیشنهادهای متنوع و جذابی را برای شما تدارک دیده است تا در انتخاب غذا برای شام امشب‌تان دغدغه نداشته باشید.

پیشنهاد ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- فسنجان با بادام زمینی

خورش فسنجان یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. این خورش به طور سنتی با گردو تهیه می‌شود، اما می‌توانید از بادام زمینی نیز به عنوان جایگزینی استفاده کنید.

مراحل تهیه خورش فسنجان با بادام زمینی

مراحل تهیه خورش فسنجان با بادام زمینی به شرح زیر است:

بادام زمینی‌ها را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب خیس کنید. بعد از خیس شدن، بادام زمینی ها را پوست بگیرید و دوباره به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب خیس کنید.بادام زمینی‌های خیس شده را آبکش کنید و در آسیاب برقی یا غذاساز به صورت پودر ریز درآورید. اگر زمان کافی برای این کار را ندارید می‌توانید از پودر بادام زمینی آماده استفاده کنید.مرغ را بشویید و به قطعات دلخواه خرد کنید. تکه های مرغ را درون ظرف مناسبی بریزید و با مقداری زردچوبه و نمک مزه دار کنید. به خوبی مرغ را ماساژ دهید تا تمام قسمت‌های گوشت آن با ادویه‌ها طعم دار شود.حال مقداری محلول زعفران به مرغ‌ها زنید و روی ظرف را بپوشانید تا کمی مرغ‌ها استراحت کنند. سپس در قابلمه‌ای که قصد طبخ خورش را دارید مقداری روغن بریزید و هر طرف مرغ‌ها را چند دقیقه‌ای سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و لذیذ روی لینک طرز تهیه خورش فسنجان با بادام زمینی کلیک کنید.

۲- پلو اسفندی شیرازی

پلو اسفندی، یکی از غذاهای سنتی و اصیل شیرازی، با عطر و طعمی بی‌نظیر، شما را به ضیافتی دلچسب دعوت می‌کند.

مراحل تهیه پلو اسفندی شیرازی

مراحل تهیه پلو اسفندی شیرازی به شرح زیر است:

نخود، جو، گندم، عدس، لوبیا سفید، ماش و برنج را تمیز کنید. هر کدام از حبوبات را به صورت جداگانه خیس کنید. خیساندن حبوبات پیش از پخت آن‌ها، روند پخت را سریع‌تر می‌کند و‌ نفخ حبوبات را تا حد زیادی می‌گیرد. بهتر است در این بازه زمانی چندین بار آب روی حبوبات را عوض کنید.همه حبوبات به جز عدس را درون قابلمه مناسبی بریزید. کمی آب و‌ نمک به آن اضافه کنید و‌ قابلمه را روی حرارت گذارید. ۱۵-۲۰ دقیقه زمان دهید تا حبوبات بپزند.پس از گذشت زمان اعلام شده عدس‌های خیسانده شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و ۱۰-۱۲ دقیقه دیگر زمان دهید تا حبوبات به صورت کامل بپزند.

برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه پلو اسفندی شیرازی کلیک کنید.

۳- کتلت تن ماهی

کتلت تن ماهی، غذایی ساده، خوشمزه و پرطرفدار است که با مواد اولیه در دسترس و به سادگی در منزل تهیه می‌شود.

مراحل تهیه کتلت تن ماهی

مراحل تهیه کتلت تن ماهی به شرح زیر است:

سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست بگیرید. آن‌ها را به ۴-۸ قسمت برش زنید. سیب زمینی‌های خرد شده را درون قابلمه مناسبی بریزید. مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به سیب‌زمینی‌ها زنید.حال ۱ پیمانه آب را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت گذارید و ۲۰-۲۵ دقیقه زمان دهید تا آب درون آن تبخیر و سیب‌ زمینی‌ها پخته شوند.پس از پخته شدن سیب زمینی‌ها را از قابلمه خارج کنید و منتظر بمانید تا کمی خنک شوند. سپس با کمک چنگال سیب زمینی‌ها را پوره و له کنید.روغن تن ماهی را بگیرید و گوشت ماهی را درون ظرف مناسبی بریزید. کمی به هم زنید تا بافت ماهی ریز شود. پوره سیب زمینی را به محتوای درون ظرف اضافه کنید و به هم زنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

برای ادامه رسپی این غذای راحت و فوری روی لینک طرز تهیه کتلت تن ماهی کلیک کنید.

۴- دلمه ماکارونی

دلمه ماکارونی، یک غذای ایرانی اصیل و پرطرفدار است که با ظاهری زیبا و طعمی دلچسب، می‌تواند زینت‌بخش سفره‌های شما باشد.

مراحل تهیه دلمه ماکارونی

مراحل تهیه دلمه ماکارونی به شرح زیر است:

ماکارونی را طبق دستورالعمل روی بسته بپزید و آبکش کنید.پیازها را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم و شفاف شوند. سیر را رنده کرده و به پیازها اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر آزاد شود.گوشت چرخ‌کرده را به پیازها اضافه کنید و با قاشق چوبی آن را خرد کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه تفت دهید تا رنگ آن باز شود.گوجه فرنگی رنده شده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر دارچین را اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید تا سس غلیظ شود. سبزی‌های معطر را ساطوری خرد کرده و به سس اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه دیگر بپزید.

برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه دلمه ماکارونی کلیک کنید.

۵- تاس کباب نخود فرنگی

تاس کباب نخود فرنگی از غذاهای اصیل ایرانی است که با عطر و طعم دلنشین خود، سفره‌ای پر از رنگ و مزه را برای شما به ارمغان می‌آورد. 

مراحل تهیه تاس کباب نخود فرنگی

مراحل تهیه تاس کباب نخود فرنگی به شرح زیر است:

گوشت گوساله را به قطعات دلخواه خرد کنید و بشویید. نخود فرنگی را پاک کنید و بشویید. هویج را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای یا خلالی خرد کنید. پیاز را نگینی خرد کنید. سیر را له کنید. سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به صورت نگینی و گوجه‌ فرنگی‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید.در یک قابلمه مناسب، روغن را روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز را به روغن اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و شفاف شود. در همین مرحله سیر له شده را به ترکیب درون قابلمه بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر آزاد شود. گوشت را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید و به قدری تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و بوی خامی‌اش گرفته شود. سپس فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را به گوشت اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید.

برای ادامه رسپی این غذای سریع و ساده روی لینک طرز تهیه تاس کباب نخود فرنگی کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید. 

مطالب مفید