نحوه تهیه مربای انگور خانگی؛ لطافت و طعمی که مهوش می‌شوید!

مربا انگور یکی از مرباهای متفاوت و جذابی است که شاید تا به حال نام آن را نشنیده باشید. این مربا طعم بسیار جذاب و بافت نرم و لطیفی دارد. در این مقاله از مجله اکالا با ما همراه باشید تا طرز تهیه این مربای جذاب را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه مربا انگور خانگی

مواد لازم جهت تهیه مربا انگور خانگی به شرح زیر است:

انگور۵۰۰ گرمشکر۵۰۰ گرمآبلیموی تازه۱ قاشق چای‌خوریدانه هل۲-۳ عدد

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه مربا انگور خانگی

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه و تهیه نهایی این مربا ۴۰-۵۰ دقیقه است.مقدار مواد اعلام شده در این آموزش حدود ۱ کیلوگرم مربا به شما می‌دهد و شما با جمع و ضرب ساده ای می‌توانید مقدار مواد را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این مربای خوشمزه را تهیه کنید.درجه سختی تهیه این مربا در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مرحله اول: آماده‌سازی انگور

انگورها را به آرامی از خوشه جدا کنید. دانه‌های انگور را درون ظرف مناسبی بریزید و‌ با آب سرد به خوبی بشویید تا گرد و غبار و آلودگی های روی آن‌ها از بین برود.

پس از شستن دانه‌های انگور را درون آبکش بریزید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. برای تهیه مربای انگور بهتر است از انگورهای شیرین و رسیده استفاده کنید.

مرحله دوم: پخت انگورها

انگورهای شسته شده را درون قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم گذارید.

کمی زمان دهید تا آب درون بافت دانه‌های انگور از آن خارج شود و دانه‌های انگور در آب میوه کمی بپزند و نرم شوند.

برای اینکه مربا رنگ خود را حفظ کند، بهتر است از ظرف مسی یا استیل برای پخت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زغال اخته

مرحله سوم: افزودن شکر و دانه هل

پس از این‌که دانه‌های انگور حالت نیمه پخته به خود گرفتند شکر را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید.

به آرامی کمی مواد را زیر و رو کنید تا دانه‌های شکر در آب انگور حل شود.

در همین مرحله دانه های هل را کمی بکوبید تا عطرشان آزاد شود و به محتوای درون قابلمه بیفزایید.

۱۰-۱۵ دقیقه دیگر زمان دهید تا مربای انگور بجوشد و به غلظت مناسب رسد.

در این بازه زمانی باید مربا را مرتبا به هم زنید تا ته نگیرد و شکرک نزند.

نسبت شکر به انگور را می‌توانید به دلخواه خود تغییر دهید. اگر دوست دارید مربا شیرین‌تر باشد، می‌توانید مقدار شکر را بیشتر کنید.

برای طعم‌دار کردن مربا می‌توانید از ادویه‌های دیگری مانند زنجبیل یا میخک نیز استفاده کنید.

مرحله چهارم: افزودن آبلیمو

پس از اینکه مربا به غلظت مناسب رسید آب لیمو را بگیرید و به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. مربای انگور را به آرامی کمی زیر و رو کنید تا آبلیمو در آن حل شود.

مرحله پنجم: تعیین قوام مربا

برای داشتن یک مربا با کیفیت و ماندگار باید شربت آن قوام مطلوبی داشته باشد. برای بررسی قوام مربا، کافی است کمی از شربت مربا را روی یک بشقاب کوچک بریزید.

کمی زمان دهید تا شربت سرد شود. سپس به آرامی بشقاب را به سمت راست و چپ بچرخانید، اگر شربت به کندی حرکت کرد یعنی مربا به غلظت مناسب رسیده و به خوبی پخته است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای سیب خانگی

مرحله ششم: انتقال به شیشه نگهدارنده

حرارت را خاموش کنید و مربا را درون همان قابلمه‌ای که پختید کنار گذارید تا کاملا خنک و سرد شود. پس از خنک شدن مربا انگور را باید به شیشه‌های استریل شده منتقل کنید.

توجه داشته باشید که شیشه‌های نگهدارنده مربا باید کاملا خشک، تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشند.

مربا انگور را درون شیشه‌ها بریزید و درب آن‌ها را ببندید. دقت کنید که هوا نباید به درون شیشه مربا نفوذ کند؛ زیرا موجب خراب شدن و کپک زدن مربای شما می‌شود. شیشه‌های مربا را در یخچال نگهداری کنید.

امیدواریم که این آموزش از مجله آشپزی اکالا مورد توجه شما علاقه‌مندان به دنیای آشپزی قرار گرفته باشد. شما نیز با رعایت این نکات و‌ مراحل تهیه‌ای که در بالا به آن پرداختیم می‌توانید مربای انگور خانگی خوشمزه و سالمی تهیه کنید و از آن به همراه صبحانه یا عصرانه لذت ببرید.

اگر شما نیز در تهیه مربای انگور خانگی از ترفندهایی استفاده می‌کنید که موجب خوشمزه‌تر شدن و بهتر شدن مربا می‌شود خوشحال می‌شویم که آن نکات را در بخش نظرات با ما و سایر دوستان علاقه‌مند به اشتراک گذارید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید