خلق تجربه‌های نوآورانه با جذب خلاقیت دیجی‌کالا: رقابت نفس‌گیر هکتون Seller API و چالش‌های پیش‌روی فروشندگان

در گفتگو «تجارت‌نیوز» با مدیرعامل دیجی نکست مطرح شد:

دیجی نکست، مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری دیجی کالا، با هدف توسعه پلتفرم و جذب برنامه‌نویسان خلاق، رویداد هکاتون Seller API را برگزار کرد. این رویداد به دنبال جذب برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان و افراد خلاقی است که بتوانند ایده‌های خود را به نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی تبدیل کنند. هدف اصلی این رویداد، مقیاس‌پذیرکردن پلتفرم دیجی کالا و پاسخگویی به نیازهای فروشندگان است.

به گزارش تجارت نیوز،

کیوان محیط‌مافی، مدیرعامل مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا (دیجی نکست)، در این رویداد توضیح داد که دیجی کالا به تنهایی نمی‌تواند تمامی مشکلات فروشندگان را حل کند و نیاز به همکاری با برنامه‌نویسان و تیم‌های خلاق دارد. او بیان کرد که فروشندگان دیجی کالا نیازمندی‌های زیادی دارند که در ایونت‌های مختلف به دیجی کالا اعلام می‌کنند. استفاده از Open API نیز به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به دسترسی مستقیم به سورس کد دیجی کالا، به زیرساخت‌های این پلتفرم متصل شوند و کد بزنند.

فرصتی نو برای برنامه‌نویسان

این رویداد فرصتی برای برنامه‌نویسان و تیم‌های خلاق فراهم می‌کند تا با توسعه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی، مشکلات فروشندگان دیجی کالا را حل کنند و از این طریق جریان‌های اقتصادی جدیدی ایجاد کنند. محیط‌مافی به نمونه‌هایی از شرکت‌های موفق مانند Shopify و Amazon اشاره کرد که با استفاده از مستندات فنی و API‌ها، به توسعه‌دهندگان امکان ارائه خدمات مستقیم به فروشندگان را می‌دهند.

چگونه شرکت‌های بزرگ مانند نوکیا و کداک از بازار حذف شدند؟

مدیرعامل دیجی نکست با اشاره به کانسپت استارتاپ و اکوسیستم‌های نوآورانه توضیح داد که استارتاپ ها باعث می‌شوند که افراد با توان فنی و نگاه خلاقانه خود، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، کسب‌وکارشان را راه‌اندازی کنند. او چالش‌های نوآوری در شرکت‌های بزرگ را بررسی کرد و مثال‌هایی از شرکت‌های بزرگ مانند نوکیا و کداک زد که به دلیل توجه‌نکردن به نوآوری، از بازار حذف شدند.

محیط‌مافی به وضعیت نوآوری در ایران نیز پرداخت و گفت که اکوسیستم استارتاپی در ایران می‌تواند با کمک به کارآفرینان خلاق، به توسعه نوآوری و خلاقیت کمک کند. او تأکید کرد که دیجی کالا به قشر متوسطی که خلاق است و توانایی راه‌اندازی کسب‌وکار ندارد، در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار کمک می‌کند.

اهمیت برگزاری ایونت‌های مشترک

محیط‌مافی با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای مشترک با شرکت‌های بزرگ بیان کرد که باید ایونت‌های مشترکی برگزار شود تا مسئله‌های موجود با نوآوری حل شوند. او به نمونه‌ای از نوآوری‌های خلاقانه اشاره کرد که با استفاده از بایوتک، برچسب‌های تاریخ انقضا درست کرده‌اند و با تغییر رنگ نشان می‌دهند که شیر خراب است یا سالم.

از ایده تا عمل

مدیرعامل دیجی نکست در پایان گفت که حدود 350 تیم یا فرد در این هکاتون شرکت کرده بودند و از آن‌ها خواسته شد که ایده‌های خود را در قالب ویدیو پرزنت کنند. از بین این ویدیوها، 24 تیم به مرحله نهایی راه یافتند. در نهایت سه تیم به عنوان برنده نهایی انتخاب می‌شوند که مجموعاً 250 میلیون تومان جایزه به آن‌ها اهدا خواهد شد. هدف اصلی این است که تیم‌ها محصولات خود را روی پلتفرم دیجی کالا ارائه دهند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

مطالب مفید