رازهای شگفت‌انگیز کشف و درمان آفت‌های گیاهان شما

شناسایی به موقع انواع آفات و شته می‌تواند به شما کمک کند تا هر چه سریع‌تر گیاه را نجات دهید و شاهد پژمرده و نابود شدن آن نباشید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با روش‌های شناسایی آفت گیاهان و همچنین درمان آفت گیاه در خانه آشنا شوید.

چطور آفت گیاه را شناسایی و درمان کنیم؟

حمله آفات به گیاهان آپارتمانی موجب زرد شدن گیاه می‌شود و اگر این موضوع به موقع برطرف نشود، ممکن است گیاه را به طور کامل نابود کند. در ادامه این بخش می‌توانید با روش‌های شناسایی آفت گیاهان و درمان آن‌ها آشنا شوید.

۱- شته

شته یکی از رایج‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی است که از خود ماده‌ای چسبناک به نام عسلک تولید می‌کند. رنگ شته سبز و گاهی خاکستری و نارنجی است و معمولا در شاخه‌ای جوان و نوک برگ‌ها رشد می‌کند.

برای شناسایی این آفت باید برگ‌ها و خاک گیاه را بررسی کنید و گر ماده‌ای چسبناک روی برگ‌ها و خاک وجود دارند و شته‌های ریز را مشاهده می‌کنید، پس باید هر چه سریع‌تر گیاه را از سایر گیاهان جدا کنید.

روش‌های درمان شته

برای برطرف کردن شته قبل از هر چیز باید گیاه بیمار را از سایر گیاهان جدا کنید. در اولین فرصت ترکیبی از آب ولرم و صابون تهیه کنید. سپس یک پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و روی برگ‌ها بمالید.

حدود ۵ دقیقه صبر کنید و بعد گیاه را با آب بشویید تا برگ‌ها کاملا تمیز شوند. بهتر است این روش را چندین بار تکرار کنید تا شته‌ها کاملا نابود شوند. در این روش مراقب باشید تا ترکیب آب و صابون وارد خاک نشود.

یکی دیگر از ترفندهای مبارزه با شته استفاده از آب تنباکو است. در این روش باید یک فنجان تنباکو را با ۲ لیتر آب مخلوط کنید و آن را برای ۲۴ ساعت در مکانی گرم قرار دهید.

سپس ۳ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و آن را روی برگ‌های گیاه اسپری کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ تنباکو باید مثل چای کمرنگ باشد و در صورتی که پررنگ‌تر است، باید آن را با آب رقیق و سپس استفاده کنید.

۲- کنه تار عنکبوتی

کنه تار عنکبوتی یا کنه قرمز یکی دیگر از آفت‌های خطرناک برای گیاهان آپارتمانی است که معمولا در قسمت پشت برگ‌ها و بین برگ و ساقه رشد می‌کند. این کنه روی گیاه تارهایی ایجاد و روی این تارها حرکت می‌کند. از مهم‌ترین علائم این کنه می‌توان به مشاهده تارهای تنیده شده، سوراخ شدن برگ و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ اشاره کرد.

درمان کنه تار عنکبوتی

کنه تار عنکبوتی به شدت از رطوبت بیزار است و از همین رو برای از بین بردن آن باید گیاه را آبیاری و غبارپاشی کنید. آبیاری منظم و تنظیم دمای گیاه موجب می‌شود تا این کنه‌ها به راحتی از بین بروند.

بیشتر بخوانید: معجزه جالب کاغذ در رشد گیاهان آپارتمانی

۳- شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود یک نوع آفت سفید رنگ با اندازه نسبتا بزرگ‌تر نسبت به دیگر آفات است که شیره گیاه را می‌مکد و تغذیه می‌کند. برای شناسایی این شپشک می‌توانید پشت برگ‌ها و ساقه گیاه را به دقت بررسی کنید. از طرف دیگر این آفت موجب زرد شدن برگ گیاه و ریزش برگ‌ها نیز می‌شود.

درمان شپشک آرد آلود

برای درمان این شپشک در مراحل ابتدایی باید گیاه را به صورت مرتب با اسپری آبپاشی کنید. در صورتی که بیماری گسترش پیدا کرده باشد، باید از آفت‌کش‌های مخصوص برای درمان استفاده شود.

استفاده از روغن مایع و مایع ظرفشویی نیز یک روش رایج برای از بین بردن این نوع آفت است. روغن مایع موجب خفه شدن شپشک و از بین رفتن آن می‌شود. در این روش باید مراقب باشید تا روغن وارد خاک گیاه نشود.

برای این کار می‌توانید یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان روغن سرخ کردنی ترکیب کنید. در ادامه ۲ قاشق چای خوری از این ترکیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و این ترکیب را داخل شیشه اسپری دار بریزید. حالا محلول مورد نظر را روی برگ‌ها و ساقه گیاه اسپری کنید.

۴- آفت سپردار

اگر روی برگ گیاه لکه‌های سفید و قهوه‌ای ایجاد شده و برگ‌های گیاه بدون دلیل می‌ریزند، گیاه به شپشک سپردار آلوده شده است. این شپشک رنگ نارنجی، قهوه‌ای و سفید دارد و در نواحی مختلف گیاه دیده می‌شود.

درمان شپشک سپردار

برای درمان این شپشک باید ترکیبی از آب و صابون تهیه کنید و سپس آن را با یک برس نرم روی برگ‌ها و ساقه گیاه بمالید تا آفات از گیاه جدا شوند. در صورتی که رشد آفت زیاد شده باشد، باید برای درمان از آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی استفاده کنید تا گیاه دوباره سلامتی خود را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: راه نجات گیاهان از گرمای طاقت فرسا

۵- تریپس

این آفت یک نوع حشره ریز است که بیشتر به سراغ گیاهانی می‌رود که رشد محدودتری دارند. از مهم‌ترین علائم این آفت می‌توان به وجود نقطه‌هایی تیره روی گیاه و همچنین از دست رفتن شکل و ظاهر گیاه اشاره کرد.

درمان تریپس

برای درمان این آفت باید به طور مستقیم از آفت‌کش‌ها و قارچ کش‌ها بروید. می‌توانید با استفاده از مالاتیون، دریس و پرمترین گیاه را سمپاشی کنید و در صورت نیاز این کار را پس از ۱۵ روز تکرار کنید تا آفات به طور کامل از بین بروند.

۶- حشره دو بال قارچ خوار

حشرات دو بال یا دیپتروس‌ نوعی آفت قارچی کوچک و سیاه است که روی کمپوست تخم گذاری می‌کند. لاروهای این حشره از کمپوست تغذیه می‌کند و آرامی به پشه گیاه صدمه می‌زند.

درمان حشره دو بال قارچ خوار

برای درمان قطعی آفت گیاه باید مقداری حشره کش مالاتیون را با آب حل کنید و به گل بدهید تا این حشرات نابود شوند. مالاتیون یک نوع حشره کش موثر برای نابودی انواع حشرات و کنه‌ها است که در کمترین زمان آفت‌ها و حشرات را از بین می‌برد.

۷- گوش خیزک

گوش خیزک یک نوع حشره با بدنی قهوه‌ای تیره و دم انبرک مانند است که در برخی مواقع خاص در گیاهان آپارتمانی دیده می‌شود. این حشرات روزها پنهان هستند و شب‌ها از برگ و گلبرگ گیاه تغذیه می‌کنند. از مهم‌ترین علائم این آفت می‌توان به مشاهده سوراخ‌های ریز روی برگ‌های گیاه اشاره کرد.

درمان گوش خیزک

برای از بین بردن این حشره باید گیاه را تکان دهید و حشره را پیدا کنید و از بین ببرید. معمولا برای رفع این حشره از روش سمپاشی استفاده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهای جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

۸- کپک دودی

کپک دودی یک نوع قارچ سیاه رنگ است که روی عسلک حاصل از شته رشد می‌کند و روزنه‌های گیاه را مسدود و از ورود نور جلوگیری می‌کند.

درمان کپک دودی

برای درمان این نوع قارچ باید یک پارچه را خیس کنید و آن را روی برگ‌های گیاه بکشید. در ادامه گیاه را با آب ولرم بشویید تا قارچ‌ها به طور کامل از بین بروند.

بیشتر بخوانید: گیاهانی که در خرده شیشه رشد می‌کنند

نکاتی که باید برای شناسایی و درمان آفت گیاهان بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی برای روش‌های شناسایی آفت گیاهان درمان آفت گیاهان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

قبل از خرید یک گیاه جدید، ابتدا تمام برگ‌های آن را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که گیاه سالم است.در صورتی روی برگ‌های گیاه آفت وجود دارد، به سرعت آن را از دیگر گیاهان جدا کنید.برای شناسایی آفات و حشرات مزاحم باید گیاه را به صورت مرتب بررسی کنید. مشاهده جای زخم بر برگ و ساقه، پوسیدگی ریشه، وجود لکه‌های مختلف روی برگ، رنگ پریدگی گیاه و همچنین ریزش برش نشان می‌دهد که گیاه شما در معرض آسیب‌های جدی قرار دارد.برخی اوقات زرد شدن برگ گیاه نشانه آبیاری زیاد یا کم، نور مستقیم زیاد، دمای کم، کمبود مواد غذایی، کوچک بودن گلدان و همچنین زهکشی نامناسب است. بنابراین در صورت مشاهده این علائم ابتدا شرایط مناسب را برای رشد گیاه فراهم کنید و اگر علائم دیگری نیز شناسایی کردید، از روش‌های دفع آفات کمک بگیرید.اگر برگ گیاه شروع به ریزش کرده ولی اثری از آفات نیست، ممکن است این موضوع به دلیل کمبود رطوبت، آبیاری زیاد یا کم، کمبود مواد مغذی یا نور بسیار کم ایجاد شده باشد.از مهم‌ترین دلایل قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاه می‌توان به خشک بودن خاک، رطوبت کم و کوددهی زیاد اشاره کرد.

در این مقاله از مجله دانستنی اکالا به بهترین روش‌های شناسایی آفت گیاهان و همچنین درمان آفت گیاه در خانه اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در بسیاری از مواقع مشکلات گیاه مربوط به شرایط نگهداری نامناسب است و ارتباطی به آفات ندارد، بنابراین در صورتی که مشکلی در گیاه وجود دارد، حتما آن را به دقت بررسی و سپس از روش مناسبی برای رفع آن استفاده کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید