سرمایه‌گذاری هنگفت روسیه برای محدودسازی اینترنت و مقابله با ابزارهای عبور از فیلترینگ

ارسال شده توسط: شایان مددی 23 شهریور 1403 ساعت 09:05

روسیه با تخصیص بودجه نجومی برای تشدید فیلترینگ و مقابله با وی پی ان‌ها، عملاً به دنبال مسدودسازی همه فیلترشکن‌ها طی چند سال آینده است.

سانسور و فیلترینگ موضوع تازه‌ای در روسیه نیست، اما پس از تهاجم این کشور به اوکراین که حالا دو سال از آن می‌گذرد، حتی بیش از پیش شدت گرفت. با این حال، کرملین کماکان در تلاش برای ارتقای سیستم فیلترینگ و به دنبال آن تشدید محدودیت‌ها است. حالا آخرین اخبار اینترنت، امنیت و شبکه از تخصیص بودجه کلان توسط دولت روسیه برای تقویت زیرساخت فیلترینگ خود ظرف پنج سال آینده حکایت دارند.

روسیه، در تکاپو برای ارتقای سیستم فیلترینگ با تخصیص بودجه نجومی

به گزارش فوربز بر اساس پروژه «زیرساخت امنیت سایبری» روسیه، دولت این کشور برنامه دارد حدود 60 میلیارد روبل برابر با حدود 650 میلیون دلار طی پنج سال آینده روی سیستم فیلترینگ و مبارزه با وی پی ان‌ها یا اصطلاحاً فیلترشکن‌ها سرمایه‌‌گذاری کند؛ بودجه عظیمی که دو برابر بودجه وزارت ارتباطات ایران در سال 1402 است.

سازمانی با عنوان خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی یا به‌اختصار روسکومنادزور به‌عنوان بازوی فیلترینگ روسیه به دنبال ساخت یک سیستم فیلترینگ موثورتر برای مسدودسازی وی پی ان‌ها است.

شرکت‌های ارائه‌دهنده وی پی ان برای دور زدن محدودیت‌هایی که دولت‌هایی مثل روسیه روی آن‌ها اعمال می‌کنند، از روش‌های مختلفی نظیر مبهم‌سازی وی پی ان (VPN obfuscation) و چرخش آی‌پی (IP rotation) استفاده می‌کنند. پروتون وی پی ان هم یکی از شرکت‌های این حوزه است که روی ابزارهای جدید مقابله با سانسور سرمایه‌گذاری می‌کند. با وجود این، روسیه هم در تلاش برای پاسخ به آن‌ها با تعیین بودجه چند صد میلیون دلاری برای سیستم فیلترینگ است.

«استانیسلاو شکیروف» (Stanislav Shakirov)، مدیر ارشد فناوری گروه حقوق دیجیتال روسکومسوبودا و موسس شرکت «پرایوسی اکسلریتور» (Privacy Accelerator)، در گفتگو با وب‌سایت تک‌ریدار اشاره کرد که کرملین قصد دارد آی‌پی‌ها را به سه دسته سفید، خاکستری و بلکلیست تقسیم‌بندی کند؛ ولی تا به اینجا با زیرساخت‌های کنونی خود موفق به اجرای این روش نشده‌اند.

در حال حاضر روسیه در برخورد با مواردی که به زعم خود تهدید می‌بیند، کل ترافیک اینترنت را مسدود می‌کند. همان‌طور که شکیروف خاطرنشان کرده، روسیه در اجرای فرایند «بازرسی ژرف بسته‌ها» (Deep Packet Inspection) با محدودیت‌هایی از لحاظ فنی مواجه است؛ به‌عنوان مثال، توان محاسباتی کافی برای مسدودسازی پروتکل‌های وی‌پی‌ان و در همان حال، کاهش سرعت یوتیوب ندارد.

به همین خاطر است که بازوی فیلترینگ روسیه سعی دارد ظرف سال‌های 2025 تا 2023 سیستم فیلترینگ دولت را ارتقا بدهد. آن‌ها انتظار دارند در پی تخصیص بودجه کلان برای تقویت فیلترینگ در روسیه، توانایی خود در مسدودسازی فیلترشکن‌ها را تا 96 درصد افزایش بدهند.

در گجت نیوز بخوانید: لیست گوشی‌هایی که بدون دیش به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متصل می‌شوند جولان استارلینک در پشت بام خانه‌های ایران؛ چه خبر است؟ پزشکیان سخت در تلاش است تا بساط فیلترینگ را در ایران جمع کند هکرهای ایرانی با دولت‌های آمریکا و امارات سرشاخ شده‌اند

مطالب مفید