راهنمای کامل تماشای مجموعه‌های «ارباب حلقه‌ها»، «هابیت» و «حلقه‌های قدرت» به ترتیب زمانی و اکرانی: تجربه‌ای خارق‌العاده در دنیای خیال‌انگیز سرزمین میانه!

سه‌گانه حماسی «ارباب حلقه‌ها» به کارگردانی پیتر جکسون، بر اساس شاهکار ادبی جی. آر. آر. تالکین، یکی از برترین و محبوب‌ترین آثار فانتزی در تاریخ سینماست.

اکنون، ۲۲ سال پس از اکران «یاران حلقه (The Fellowship of the Ring)»، دنیای «ارباب حلقه‌ها» دوباره در مرکز توجه قرار گرفته است. این بار، با سریال «حلقه‌های قدرت (The Rings of Power)» که فصل دوم آن به تازگی آغاز شده و همچنین انیمه سینمایی «ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم (The War of the Rohirrim)»، این دنیای غنی و گسترده جان تازه‌ای گرفته است.

اما بهترین روش برای تجربه این جهان پیچیده چیست؟ ۲ روش مختلف برای تماشای این آثار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، رازها و اطلاعات داستان را به شیوه‌ای متفاوت آشکار می‌کنند و تجربه بیننده را از پیچش‌ها و رویدادهای غیرمنتظره تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در این مقاله از بخش فرهنگ و هنر در مجله اکالا، ترتیب تماشای فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها»، «هابیت» و سریال «حلقه‌های قدرت» را، هم بر اساس خط زمانی داستان و هم بر اساس تاریخ انتشار به شما معرفی می‌کنیم.

ترتیب تماشای فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها»، «هابیت» و سریال «حلقه‌های قدرت» بر اساس تاریخ انتشار

ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring) – ۲۰۰۱ارباب حلقه‌ها: دو برج (The Lord of the Rings: The Two Towers) – ۲۰۰۲ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King) – ۲۰۰۳هابیت: یک سفر غیرمنتظره (The Hobbit: An Unexpected Journey) – ۲۰۱۲هابیت: ویرانه اسماگ (The Hobbit: The Desolation of Smaug) – ۲۰۱۳هابیت: نبرد پنج سپاه (The Hobbit: The Battle of the Five Armies) – ۲۰۱۴سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power) – ۲۰۲۲

ترتیب تماشای فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها»، «هابیت» و سریال «حلقه‌های قدرت» بر اساس خط زمانی

سه‌گانه‌ «هابیت» حدود یک دهه بعد از سه‌گانه‌ «ارباب حلقه‌ها» منتشر شد، اما از نظر داستانی، پیش‌درآمد آن به حساب می‌آید. این فیلم‌ها، داستان ماجراجویی‌های بیلبو بگینز، عموی فرودو را روایت می‌کنند. بنابراین، اگر بخواهید داستان‌ها را بر اساس ترتیب زمانی کتاب‌های تالکین دنبال کنید، باید سه‌گانه‌ «هابیت» را قبل از «ارباب حلقه‌ها» ببینید.

در ادامه این مطلب، بهترین ترتیب تماشای فرانچایز «ارباب حلقه‌ها» را به شما معرفی می‌کنیم.

هشدار: خلاصه فیلم‌ها ممکن است برای افرادی که هنوز «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» را تماشا نکرده‌اند، حاوی اسپویل باشد.

۱. ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power)

سال تولید: ۲۰۲۲بازیگران: مورفید کلارک، چارلی ویکرز، مارکلا کاواناژانر: اکشن، ماجراجویی، درام، فانتزیامتیاز (IMDB): ۶.۹تعداد قسمت‌ها: ۱۷ قسمت (۲ فصل – در حال پخش)

خلاصه داستان

سریال «حلقه‌های قدرت»، در دوران دومین عصر سرزمین میانه جریان دارد، یعنی هزاران سال پیش از وقایع «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت». این دوره، زمانی است که در سرزمین میانه شاهد ساخت حلقه‌های قدرت، ظهور لرد تاریک سائرون داستان حماسی نومنور و آخرین اتحاد الف‌ها و انسان‌ها هستیم؛ در این سریال، شخصیت‌های آشنا و دوست‌داشتنی مثل گالادریل و الروند را در جوانی می‌بینیم.

اگر دوست دارید داستان را از ابتدا دنبال کنید، «حلقه‌های قدرت» می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد؛ با این حال، تماشای این سریال ضروری نیست، به‌ویژه چون هنوز در حال پخش است و باید منتظر قسمت‌های بعدی باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های ماجراجویانه تاریخ

۲. هابیت: یک سفر غیرمنتظره (The Hobbit: An Unexpected Journey)

سال تولید: ۲۰۱۲کارگردان: پیتر جکسوننویسنده: پیتر جکسون، فرن والش، فیلیپا بوینسبازیگران: مارتین فریمن، ایان مک‌کلن، ریچارد آرمیتاژژانر: ماجراجویی، فانتزیامتیاز (IMDB): ۷.۸مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴۹ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

با اینکه فیلم «یک سفر غیرمنتظره» بیش از یک دهه پس از «یاران حلقه» اکران شد، اما از نظر ترتیب زمانی، اولین فیلم در دنیای «سرزمین میانه» پیتر جکسون محسوب می‌شود و ماجراهای چند دهه قبل از اتفاقات «ارباب حلقه‌ها» را روایت می‌کند. این داستان بر ماجراجویی‌های بیلبو بگینز جوان تمرکز دارد و توضیح می‌دهد که چگونه او حلقه‌ یگانه را پیدا می‌کند.

داستان با بیلبو بگینز پیر شروع می‌شود که در حال نوشتن ماجرای کاملی از ماجراجویی‌هایش است؛ رویدادهایی که ۶۰ سال پیش رخ داده‌اند. او توضیح می‌دهد که چگونه گندالف با شناخت تمایل پنهان بیلبو برای ماجراجویی، او را ترغیب می‌کند تا به گروهی از کوتوله‌ها بپیوندد و به آن‌ها در یافتن راهی به «تنها کوه» کمک کند. این فیلم بر اساس بخش اول رمان «هابیت» ساخته شده است.

۳. هابیت: ویرانی اسماگ (The Hobbit: The Desolation of Smaug)

سال تولید: ۲۰۱۳کارگردان: پیتر جکسوننویسنده: پیتر جکسون، فرن والش، فیلیپا بوینسبازیگران: مارتین فریمن، ایان مک‌کلن، ریچارد آرمیتاژژانر: ماجراجویی، فانتزی، درامامتیاز (IMDB): ۷.۸مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴۱ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

«یک سفر غیرمنتظره» آغازگر ماجراجویی بیلبو بگینز بود و زمینه‌ساز سه‌گانه‌ای گسترده شد که در سال ۲۰۱۳ با «ویرانی اسماگ» ادامه یافت.

فیلم دوم، «ویرانی اسماگ» یا «برهوت اسماگ»، بلافاصله پس اتفاقات نفس‌گیر «یک سفر غیرمنتظره» آغاز می‌شود. در این قسمت، بیلبو و همراهانش به سفر خود ادامه می‌دهند و با اژدهای مخوفی که از گنج مورد نظرشان محافظت می‌کند، روبرو می‌شوند. فیلم با نجات گروه توسط عقاب‌ها آغاز شده و ماجراجویی آن‌ها را تا رسیدن به «تنها کوه» دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: سریال‌های تاریخی مشابه شوگان

۴. هابیت: نبرد پنج سپاه (The Hobbit: The Battle of the Five Armies)

سال تولید: ۲۰۱۴کارگردان: پیتر جکسوننویسنده: پیتر جکسون، فرن والش، فیلیپا بوینسبازیگران: مارتین فریمن، ایان مک‌کلن، ریچارد آرمیتاژژانر: ماجراجویی، فانتزیامتیاز (IMDB): ۷.۴مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۴ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

«نبرد پنج لشکر»، پایان باشکوه سه‌گانه‌ «هابیت» است که در سال ۲۰۱۴ اکران شد. این قسمت بلافاصله پس از پایان «ویرانی اسماگ» آغاز می‌شود و عمدتاً نبردی بزرگ را به تصویر می‌کشد که بین اسماگ، وبیلبو و همراهانش، کوتوله‌ها، الف‌ها و چندین ارتش دیگر که برای بازپس‌گیری سرزمین آمده بودند، رخ می‌دهد.

«نبرد پنج لشکر» یک پایان پرشور و مهیج برای سه‌گانه «هابیت» است که با بازگشت بیلبو به شایر به پایان می‌رسد، جایی که او تا وقوع ماجراهای «یاران حلقه» در آن می‌ماند. این همان داستانی است که بیلبو در ابتدای فیلم اول «ارباب حلقه‌ها» در حال نگارش آن است و پایان «نبرد پنج لشکر» به‌خوبی مسیر را برای وقایع «یاران حلقه» هموار می‌کند.

۵. ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring)

سال تولید: ۲۰۰۱کارگردان: پیتر جکسوننویسنده: پیتر جکسون، فرن والش، جی. آر. آر. تالکینبازیگران: الایژا وود، ایان مک‌کلن، اورلاندو بلومژانر: اکشن، ماجراجویی، درام، فانتزیامتیاز (IMDB): ۸.۹مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۵۸ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» ۶۰ سال پس از رویدادهای «هابیت» رخ می‌دهد و داستان فرودو بگینز، پسرعموی بیلبو (که بیلبو او را نوه خود می‌نامد)، را دنبال می‌کند. فرودو مأموریت دارد حلقه‌ یگانه، همان حلقه‌ای که بیلبو در «هابیت» کشف کرد، را نابود کند.

فیلم «یاران حلقه» که در سال ۲۰۰۱ اکران شد، مخاطبان را به دنیایی جادویی می‌برد و با معرفی شخصیت‌های کلیدی، ما را برای یک ماجراجویی هیجان‌انگیز آماده می‌کند. این فیلم، پایه‌های روابطی را می‌ریزد که در ادامه‌یداستان نقش مهمی ایفا می‌کنند. با این‌که «یاران حلقه» دنباله‌ای بر «هابیت» است، اما نیازی نیست که سه‌گانه پیش‌درآمد پیتر جکسون را دیده باشید. هیچ‌یک از اتفاقات «یاران حلقه» یا دو فیلم بعدی وابسته به جزئیات داستان «هابیت» نیست.

در پایان «یاران حلقه»، فرودو و سام از گروه جدا می‌شوند تا مأموریت خود را ادامه دهند، در حالی که دیگران برای نجات مری و پیپین از چنگ اورک‌ها تلاش می‌کنند.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۴ جایزه اسکار در سال ۲۰۰۲ شد.

۶. ارباب حلقه‌ها: دو برج (The Lord of the Rings: The Two Towers)

سال تولید: ۲۰۰۲کارگردان: پیتر جکسوننویسنده: پیتر جکسون، فرن والش، جی. آر. آر. تالکینبازیگران: الایژا وود، ایان مک‌کلن، ویگو مورتنسنژانر: اکشن، ماجراجویی، درام، فانتزیامتیاز (IMDB): ۸.۸مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۵۹ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

فیلم «دو برج» پل ارتباطی بین اولین و آخرین قسمت از سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» است. این فیلم گروه یاران را از هم جدا می‌کند و ما را با مکان‌های جدید در مسیر موردور آشنا می‌سازد. داستان به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: سفر فرودو و سام به موردور همراه با گالوم، ماجراجویی‌های مری و پیپین با انت‌ها، و تلاش دیگر قهرمانان برای نجات روهان از ارتش‌های سائرون.

اوج داستان در نبرد هلمز دیپ است، که راه را برای پایان‌بندی حماسی سه‌گانه هموار می‌کند. این فیلم، اگرچه بخشی از یک روایت گسترده‌تر است، اما با رویدادهای مهم و صحنه‌های نبردی نفس‌گیر، از جمله حمله اورک‌ها به هلمز دیپ، لحظاتی ماندگار را خلق می‌کند.

«دو برج» شاهکاری است که هم توانایی تالکین در روایت داستان‌های حماسی و هم مهارت جکسون در به تصویر کشیدن این داستان‌ها بر پرده سینما را به نمایش می‌گذارد. این فیلم، در عین اینکه بخشی از یک روایت بزرگ‌تر است، به‌قدری غنی و کامل است که به‌تنهایی نیز می‌تواند مخاطب را مجذوب خود کند.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۱۲ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۲ جایزه اسکار در سال ۲۰۰۳ شد.

۷. ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King)

سال تولید: ۲۰۰۳کارگردان: پیتر جکسوننویسنده: پیتر جکسون، فرن والش، جی. آر. آر. تالکینبازیگران: الایژا وود، ویگو مورتنسن، ایان مک‌کلنژانر: اکشن، ماجراجویی، درام، فانتزیامتیاز (IMDB): ۹.۰مدت زمان فیلم: ۳ ساعت و ۲۱ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

سه‌گانه‌ حماسی «ارباب حلقه‌ها» با اوج‌گیری در فیلم «بازگشت پادشاه» به پایان می‌رسد. این فیلم نفس‌گیر، که در سال ۲۰۰۳ اکران شد، تمامی رشته‌های داستانی را به هم پیوند زده و نبرد نهایی مردم متحد سرزمین میانه علیه لرد تاریک سائرون و ارتش قدرتمندش را به تصویر می‌کشد.

«بازگشت پادشاه»، نقطه پایانی بر دنیای سینمایی ارباب حلقه‌های پیتر جکسون است و آخرین اتفاقاتی که در این جهان رخ می‌دهد را به تصویر می‌کشد. داستان، همراه با فرودو و دوستانش، ما را به سفری حماسی برای نابودی حلقه‌ یگانه می‌برد؛ حلقه‌ای که سرنوشت سرزمین میانه را در دستان خود دارد. با نابودی حلقه، صلح و آرامش به سرزمین میانه باز می‌گردد.

«بازگشت پادشاه» نه تنها پایان سه‌گانه است، بلکه آخرین نقطه‌ای است که جی. آر. آر. تالکین درباره تاریخ سرزمین میانه نوشته است، چرا که اطلاعات کمی درباره‌ وقایع پس از این داستان و آغاز عصر چهارم وجود دارد.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۱۱ جایزه اسکار و ۴ جایزه گلدن گلوب در سال ۲۰۰۴ شد.

در حالی که می‌توانید داستان‌ها را به ترتیب دلخواه تماشا کنید، برخی از اتفاقات در «ارباب حلقه‌ها» زمینه را برای دیدن داستان‌های «هابیت» آماده می‌کنند. از سوی دیگر، ماجرای «هابیت» به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای رویدادهای بزرگ‌تری که در «ارباب حلقه‌ها» رخ می‌دهند، عمل می‌کند.

در نهایت، یکی از ویژگی‌های برجسته دنیای «ارباب حلقه‌ها» این است که پایان هر داستان، به نوعی آغاز داستان دیگری را شکل می‌دهد و دنیای این حماسه را به شکلی منسجم و پیوسته به هم پیوند می‌زند.

منابع: ScreenRant / IGN/ IMDb

من سورین صیادی هستم و از بچگی تقریباً تمام وقت آزادم را صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! بیشتر به ژانرهای اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز علاقه دارم، اما ژانرهای دیگر را هم دنبال می‌کنم.
خیلی خوشحالم که می‌توانم این لذت بزرگ از زندگی را با دیگران به اشتراک بگذارم و فیلم‌ و سریال‌های مورد علاقه‌ام را به شما معرفی کنم.

مطالب مفید