رایج‌ترین عوارض سکته مغزی – سرگرمی روز

خواب معمولی شش تا هشت ساعت در شب تعریف می شود. با این حال، اکثریت تقریباً 1600 بازمانده از سکته مغزی در مطالعه جدید، خواب زیاد یا خیلی کم داشتند.

به گزارش مهر، دکتر سارا حسنی سرپرست تیم تحقیقاتی دانشکده پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی می گوید: «خوابیدن به میزان مناسب برای سلامت مغز و قلب ضروری است».

او افزود: “ما می دانیم که خواب غیرعادی طولانی یا کوتاه پس از سکته مغزی می تواند بر بهبودی و کیفیت زندگی تاثیر بگذارد، بنابراین این نتایج باید ما را ترغیب کند که به این مسائل نگاه کنیم و ببینیم چگونه می توانیم به افراد کمک کنیم تا عادات خواب خود را بهبود بخشند.”

تقریباً 40000 بزرگسال در مطالعه جدید شرکت کردند و 1572 نفر از آنها سکته مغزی را تجربه کردند. هر دو سال از آنها در مورد میانگین زمان خواب آنها در روزهای تعطیل و یک روز هفته سؤال می شد.

بازماندگان سکته مغزی نسبت به افرادی که هرگز سکته نکرده بودند، خواب طبیعی کمتری داشتند و این تفاوت ها در گروه های سنی نسبتا ثابت بود: به ترتیب 32 درصد در مقابل 54 درصد برای افراد 18 تا 44 ساله. 47 درصد در مقابل 55 درصد برای افراد 45 تا 64 سال؛ و 45 درصد در مقابل 54 درصد برای افراد بالای 65 سال.

حسنی گزارش داد که پس از کنترل عوامل خطر مانند فشار خون بالا، سن و وزن، خواب طولانی – بیش از هشت ساعت – در بین بازماندگان سکته مغزی 54 درصد شایع‌تر بود.

به طور مشابه، خواب کوتاه – کمتر از شش ساعت – در بین بازماندگان سکته مغزی 50٪ بیشتر از افراد بدون سابقه سکته بود.

وی در یک بیانیه خبری گفت: در تحقیقات قبلی، سکته مغزی با خواب غیرطبیعی، به ویژه آپنه خواب مرتبط بوده است. شرایطی مانند بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد در بیماران سکته مغزی شایع است و ممکن است به عنوان پیامد مستقیم یا غیرمستقیم خود سکته مغزی رخ دهد. “تحقیقات آینده باید رابطه بین سکته مغزی و مدت زمان خواب را بررسی کند و تاثیر مدت زمان خواب را بر نتایج بعد از سکته تعیین کند.”

مطالب مفید