تایید اولین واکسن آبله میمونی برای استفاده جهانی

دکتر فرشید رضایی، مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: آبله میمون نوع 2 در دو سال گذشته به آفریقا و سپس به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده و مشخص شد که نسل سوم این بیماری این واکسن ها (MVA-BN) همچنین ممکن است برای آبله میمون با عوارض جانبی کم موثر باشند.

نام تجاری واکسن آبله میمون در آمریکا، کانادا و اروپا

به گزارش سرگرمی روز، وی ادامه داد: شرکت “Bavarian Nordic” واکسن NVA-BN را تولید می کند و این واکسن در آمریکا، کانادا و اروپا تاییدیه ملی دریافت کرده است که با نام های تجاری مختلف استفاده می شود.

این اپیدمیولوژیست درباره واکسن MVA-BN توضیح داد: واکسن MVA-BN با نام تجاری Jynneos که نامی شناخته شده در فضای رسانه ای است توسط پزشکان در آمریکا استفاده می شود.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: واکسن MVA-BN با نام تجاری Imvamune در کانادا و با نام تجاری Imvanex در اتحادیه اروپا و انگلستان استفاده می شود. واکسن MVA-BN مخفف Modified Vaccinia Ankara-Bavarian Nordic است که نام فنی واکسن بدون ذکر نام تجاری است.

تایید اولیه واکسن MVA-BN توسط سازمان بهداشت جهانی

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی واکسن MVA-BN را از قبل تایید کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت واکسن MVA-BN را از قبل تایید کرده است زیرا با تایید آمریکا و کشورهای اروپایی این امکان وجود دارد. واکسن به طور گسترده در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد تأیید قبلی سازمان بهداشت جهانی باعث تولید بیشتر واکسن شده و حمل و نقل آن را در مواقع اضطراری به کشورهای آفریقایی آسیب‌دیده از این بیماری آسان‌تر می‌کند.

رضایی درباره تایید نهایی واکسن توضیح داد: تایید نهایی واکسن نیاز به مطالعات بیشتری دارد و شاید با بررسی های بیشتر بتوان تاییدیه نهایی واکسن را صادر کرد.

چرا سازمان بهداشت جهانی منتظر تایید نهایی نشد؟

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از تایید اولیه واکسن MVA-BN خبر داد و گفت: تایید اولیه، تایید اضطراری یا تایید اولیه سازمان جهانی بهداشت به معنای تایید این سازمان است. برای استفاده اضطراری از این واکسن در محل ابتدا صادر شد تا در شرایط اپیدمی و با توجه به مزایای واکسن نسبت به خطرات، بتوانند از این واکسن در کشورهای جنگ زده و فقیر آفریقایی مبتلا به آبله میمون استفاده کنند. .

وی با بیان اینکه هنوز تاییدیه کامل و نهایی سازمان جهانی بهداشت صادر نشده است، افزود: تنها با گسترش مطالعات و جمع آوری اطلاعات بیشتر، سازمان جهانی بهداشت می تواند تاییدیه کامل این واکسن را صادر کند. تایید کامل به این معنی است که ایمنی و اثربخشی طولانی مدت واکسن به طور کامل تایید شده است.

این متخصص بیماری های عفونی درباره دلایل تایید اولیه واکسن ها گفت: معمولا در مواقع اضطراری و زمانی که یک بیماری ناشناخته جدید یا شیوع گسترده یک بیماری شناخته شده وجود دارد، تاییدیه های اورژانس و پیش تاییدیه ها بر اساس کارایی و مشاهده کم خطر است. در مطالعات اولیه تایید اضطراری به تسریع روند تولید و توزیع واکسن کمک می کند، اما برای صدور تایید کامل به مطالعات بیشتر و دقیق تری نیاز است. تایید کامل به معنای اطمینان بیشتر در مورد ایمنی و اثربخشی طولانی مدت واکسن است و ممکن است به افزایش اعتماد عمومی به واکسن کمک کند.

اثربخشی واکسن آبله میمون

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، بررسی اثربخشی و عوارض کم واکسن نسل سوم آبله در کانادا بر روی 6 هزار مرد انجام شد و افزود: نتایج این مطالعه نشان می دهد که یک دوز از واکسن MVA-BN آبله میمون در پیشگیری موثر است. در مردانی که در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند، اثربخشی واکسن تقریباً متوسط ​​و حدود 58 درصد مؤثر است.

وی در خصوص طرح تحقیقاتی بررسی اثربخشی واکسن نسل سوم آبله گفت: این مطالعه با روش شبیه سازی آزمایشی تارگت و بر روی آبله میمون نوع 2 خفیف تری که دو سال پیش شیوع پیدا کرد انجام شد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که یک دوز واحد واکسن MVA-BN حدود 58 درصد در پیشگیری از ابتلا به آبله در مردان پرخطر موثر است. میزان اثربخشی با نتایج مطالعات مشابه در کشورهای دیگر همخوانی نسبی دارد، زیرا میزان اثربخشی این واکسن در کشورهای دیگر 75 بوده و 85 درصد گزارش شده است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در رابطه با انطباق مطالعات انجام شده با آبله میمون نوع 1 اظهار داشت: نتایج مطالعه کانادایی را نمی توان به راحتی به ویروس آبله میمون در اپیدمی کنونی تعمیم داد. ، که نوع 1 است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد

گسترش سریع آبله میمون نوع 1 با مرگ و میر 4 درصد در منطقه ای از آفریقا

این متخصص بیماری های عفونی درباره آبله میمون نوع 1 توضیح داد: آبله میمون نوع 1 به سرعت در منطقه ای از آفریقا با نرخ مرگ و میر 4 درصد در حال گسترش است. عوامل متعددی مانند فقر و جنگ های داخلی و فرامرزی، جابجایی زیاد جمعیت و ضعف سیستم بهداشتی و کمبود امکانات و کادر پزشکی؛ نیاز به واکسن را افزایش داد.

رضایی گفت: افزایش اخیر موارد ابتلا به آبله میمون در کنار عرضه محدود واکسن ها و سایر نیازها و ملزومات کلیدی پزشکی برای مقابله با بیماری های عفونی، نیاز به یک روند مشارکتی و شفاف برای توزیع عادلانه این منابع حیاتی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام کرده است، افزود: در پی اعلام وضعیت اضطراری جهانی در مورد بیماری آبله میمون در 23 مردادماه سال جاری، لازم بود منابع لازم برای مهار سریعتر این همه گیری در آفریقا فراهم شود.

رضایی ادامه داد: به همین منظور سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان های همکار بین المللی سازمان بهداشت جهانی با هماهنگی کشورهای عضو این سازمان مکانیسمی را برای دسترسی و توزیع ملزومات پزشکی ضروری برای مقابله با بیماری آبله میمون از جمله واکسن، درمان ایجاد کرده اند. و آزمایش‌های تشخیصی و آنها انتظار دارند که این مکانیسم دسترسی و تخصیص (AAM) دسترسی به این نیازهای پزشکی را برای افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند افزایش دهد و منابع محدود فعلی جهان به طور مؤثرتر و عادلانه‌تر استفاده شود.

تعهد کشورها به تهیه واکسن

رضایی گفت: AAM به عنوان مکانیزمی بین اعضای شبکه IMCM-Net اقدامات پزشکی در برابر بیماری های عفونی طراحی شده است. اعضای i-MCM-Net علاوه بر WHO، سایر سازمان‌های بهداشتی، صنعتی و تحقیقاتی از جمله مرکز آفریقایی کنترل بیماری، ائتلاف نوآوری برای آمادگی همه‌گیر، آژانس اتحادیه اروپا برای آمادگی اضطراری و واکنش در سلامت، FIND، GAVI هستند. ، PAHO، یونیسف، Unitaid و چندین عضو دیگر.

در این شبکه ائتلافی، بیش از 3.6 میلیون دوز واکسن برای مقابله با آبله میمون متعهد شده است که شامل 620000 دوز واکسن MVA-BN است که توسط کمیسیون اروپا، اتریش، بلژیک، کرواسی، قبرس، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، مالت ارائه شده است. لهستان، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا و همچنین سازنده واکسن باواریا اسکاندیناوی به کشورهای آسیب دیده متعهد شده اند. ژاپن متعهد شده است که 3 میلیون دوز از این واکسن را ارائه کند که بیشترین تعداد دوزهایی است که تا کنون وعده داده شده است.

تاکید بر واکسیناسیون هوشمند آبله میمون

رضایی ادامه داد: مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سازمان بهداشت جهانی و شرکای بین‌المللی آن از دولت جمهوری دموکراتیک کنگو و سایر کشورهای آسیب‌دیده از آبله میمون می‌خواهند تا رویکردی یکپارچه برای تشخیص و ردیابی بیماران را اجرا کنند. افراد در تماس با بیمار و واکسیناسیون آنها از مراقبت های بالینی و خانگی هدفمند، پیشگیری و کنترل عفونت، مشارکت عمومی و بسیج اجتماعی و حمایت تخصصی کامل حمایت می کنند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه این دومین بار در دو سال گذشته است که آفریقا برای مدیریت شیوع این بیماری به حضور کشورهای اروپایی و آمریکایی نیاز دارد، گفت: تحقیقات میدانی در آفریقا همچنان ادامه دارد. .

روش تزریق واکسن برای برخی گروه ها

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت می گوید پس از بررسی تمام شواهد موجود توسط گروه مشاوره استراتژیک سازمان جهانی بهداشت (SAGE) در زمینه ایمن سازی، استفاده از واکسن MVA-BN برای کنترل شیوع آبله میمون برای افرادی که در خطر تماس بیشتر با این ویروس در حالی که واکسن MVA-BN در حال حاضر برای استفاده در افراد زیر 18 سال تایید نشده است، ممکن است بدون برچسب در نوزادان، کودکان و نوجوانان و همچنین در زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی در آفریقا استفاده شود.

رضایی ادامه داد: یعنی استفاده از واکسن در شرایطی که فواید واکسیناسیون بیشتر از خطرات احتمالی باشد توصیه می شود. این واکسن در 2 دوز با فاصله زمانی یک ماهه تزریق می شود که دوز دوم باعث افزایش اثربخشی می شود. اما سازمان بهداشت جهانی استفاده از یک دوز را در شرایط اپیدمی و عرضه محدود توصیه کرد.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت بر لزوم جمع آوری اطلاعات بیشتر در خصوص ایمنی و اثربخشی واکسن در این شرایط تاکید کرده و تا آن زمان تایید نهایی صادر نخواهد شد.

مطالب مفید