راهنمای جامع انتخاب رنگ کابینت برای طراحی آشپزخانه‌ای رویایی

انتخاب رنگ کابینت در دکوراسیون داخلی منزل و همچنین کوچک یا بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضای آشپزخانه تاثیر زیادی دارد. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین نکات و اصول انتخاب رنگ کابینت توجه به جنس کابینت است. اما بهترین رنگ برای کابینت شما چه رنگی است؟ در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با مهم‌ترین نکات و اصول انتخاب رنگ کابینت آشنا شوید.

چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟

برای رنگ کابینت آشپزخانه باید به عوامل متعددی دقت کنید. اندازه و مساحت آشپزخانه شما در کنار سبک دکوراسیون و جنس کابینتی که انتخاب می‌کنید، همگی در انتخاب رنگ کابینت شما موثر هستند. در ادامه این بخش به مهم‌ترین نکات و اصول انتخاب رنگ کابینت اشاره شده است.

۱- به رنگ‌های به کار رفته در آشپزخانه دقت کنید

یکی از نکات مهم و ضروری در انتخاب بهترین رنگ کابینت آشپزخانه توجه به سایر رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون آشپزخانه است. قبل از این که رنگ خاصی را برای کابینت‌های خود انتخاب کنید، لازم است تا به تیره و روشن بودن رنگ کاشی‌ها و کف آشپزخانه دقت کنید.

هماهنگ بودن رنگ کابینت با رنگ کاشی و سرامیک‌های آشپزخانه اهمیت زیادی بر دکوراسیون این بخش از خانه دارد و رنگ‌ها باید طوری انتخاب شوند که کاملا با هم سازگار باشند.

۲- به اندازه آشپزخانه توجه کنید

یک نکته مهم و اصولی در انتخاب رنگ کابینت، اندازه آشپزخانه شما است. اگر آشپزخانه بزرگی دارید، می‌توانید از رنگ‌های تیره یا روشن به سلیقه خودتان انتخاب کنید، اما بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک، رنگ سفید و روشن است. رنگ‌های روشن فضای آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهند و رنگ‌های تیره نیز موجب بسته و کوچک‌تر شدن فضا می‌شوند.

۳- به نور فضا دقت کنید

اگر فضای آشپزخانه شما کم نور به نظر می‌رسد، بهتر است برای روشن‌تر شدن فضا از رنگ‌های روشن برای کابینت استفاده کنید. رنگ‌های روشن نور را بهتر بازتاب می‌دهند و موجب بزرگ و روشن شدن فضا می‌شوند. استفاده از نورپردازی مناسب در کنار رنگ روشن کابینت‌ها می‌تواند به روشن‌تر شدن فضای آشپزخانه کمک کند.

بیشتر بخوانید: جدیدترین ترندهای طراحی کابینت آشپزخانه

۴- رنگ کابینت را با توجه به جنس آن انتخاب کنید

اگر در مورد جنس کابینت مطمئن هستید و هنوز در مورد رنگ آن به نتیجه نرسیده‌اید، باید بدانید که در هر نوع کابینتی، رنگ‌های خاصی متمایزتر، محبوب‌تر و زیباتر هستند. مثلا اگر کابینت شما از جنس ممبران یا وکیوم است، محبوب‌ترین رنگ این کابینت رنگ سفید و طوسی است.

برای کابینت‌های تمام چوب که معمولا در خانه‌های لوکس یا سبک کلاسیک استفاده می‌شوند، بازه‌های مختلف قهوه‌ای محبوبیت بیشتری دارند. برخی نیز دوست دارند کابینت‌های چوبی آن‌ها سفید رنگ باشد.

معمولا تنوع رنگی کابینت‌های های گلاس بسیار زیاد است و از همین رو برای انتخاب رنگ این نوع کابینت بهتر است به دکوراسیون و رنگ‌های به کار رفته در فضا دقت کنید. معمولا رنگ‌های طوسی روشن و تیره از محبوب‌ترین رنگ‌های این نوع کابینت محسوب می‌شوند.

۵- رنگ‌های خنثی بیشتر ترند هستند

اگر دوست دارید رنگ کابینت آشپزخانه‌تان به روز و شیک باشد، بهتر است به سراغ رنگ‌های روشن و خنثی بروید. معمولا رنگ‌های سفید، طوسی روشن و همچنین رنگ‌های قهوه‌ای و ماهوتی از شیک‌ترین رنگ‌هایی هستند که می‌توانید در اکثر خانه‌های لوکس و جدید نیز این رنگ‌ها را مشاهده کنید.

۶- به روحیات شخصی خودتان توجه کنید

برای انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه در کنار همه عواملی که ذکر شد، باید به سلیقه و روحیات شخصی خودتان نیز دقت کنید. از آن جایی که قرار است ساعات زیادی را در آشپزخانه سپری کنید، باید رنگی را انتخاب کنید و با آن احساس بهتری را تجربه می‌کنید.

استفاده از رنگ‌های گرم موجب افزایش انرژی شما در آشپزخانه می‌شود و رنگ‌های سرد نیز آرامش بیشتری دارند. بنابراین در کنار در نظر گرفتن همه فاکتورها حتما به سلیقه شخصیتان نیز توجه کنید.

بیشتر بخوانید: ایده‌های جذاب چیدن کابینت آشپزخانه

۷- رنگ کابینت را با رنگ دکوراسیون منزل ست کنید

یکی از مهم‌ترین نکات و اصول انتخاب رنگ کابینت هماهنگ بودن رنگ کابینت با رنگ سایر لوازم دکوراسیون منزل است. اگر در خانه شما از مبلمان سفید و روشن استفاده شده است یا رنگهای خنثی در دکوراسیون استفاده شده است، بهتر است برای کابینت نیز از یک رنگ خنثی یا روشن مثل سفید یا خاکستری استفاده کنید. هماهنگ بودن فضای آشپزخانه با پذیرایی موجب هارمونی بیشتر و زیباتر به نظر رسیدن دکوراسیون می‌شود.

۸- جنس کابینت‌ را با دقت انتخاب کنید

اگر فضای آشپزخانه‌تان محدود و کوچک است، بهتر است از کابینت‌های های گلاس رنگ روشن استفاده کنید. این کابینت‌ها ظاهر براقی دارند و از همین رو با بازتاب نور موجب بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضای آشپزخانه می‌شوند.پ

استفاده از رنگ‌هایی مثل کرم، سفید، بژ و خاکستری روشن برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب‌تر است. برای آشپزخانه‌های بزرگ معمولا هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید از هر رنگ و جنس کابینتی که دوست دارید استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که کابینت های تمام چوب معمولا برای خانه های بزرگ و لوکس انتخاب بهتری هستند.

کابینت تک رنگ بهتر است یا دو رنگ؟

بهتر است بدانید که انتخاب رنگ کابینت در کنار همه عوامل موثر، یک تصمیم شخصی است و همه چیز مستقیما به سلیقه شما بستگی دارد. بسیاری از طراحان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از یکنواختی فضا و ایجاد گرمی بیشتر، از کابینت‌های دو رنگ در آشپزخانه استفاده کنید. این موضوع به خصوص برای کابینت‌های سفید رنگ اهمیت بیشتری دارد.

در پاسخ به این سوال که رنگ کابینت سفید با چه رنگی ست می‌شود باید بگوییم که می‌توانید رنگ سفید را در کنار طوسی روشن یا تیره و طیف‌های مختلف قهوه‌ای ست کنید. اگر به رنگ‌های غیرمتعارف علاقه دارید، می‌توانید از رنگ‌های مختلفی مثل مشکی، سرمه‌ای، آبی سبز یا هر رنگ دیگری که مد نظرتان است در کنار رنگ سفید استفاده کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به مهم‌ترین نکات و اصول انتخاب رنگ کابینت اشاره شد. به خاطر داشته باشید که هماهنگ بودن رنگ کابینت با کاشی و سرامیک‌های آشپزخانه و همچنین فضای دکوراسیون منزل شما، تاثیر زیادی بر نتیجه کار خواهد داشت. به نظر شما چه فاکتورهایی در انتخاب رنگ کابینت اهمیت بیشتری دارند؟

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید