۵ شاهکار آلفرد هیچکاک که حتماً باید ببینید!

تاثیر آلفرد هیچکاک بر سینما غیرقابل انکار است. حتی پس از گذشت سال‌ها از درگذشت او، فیلم‌های هیچکاک همچنان تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده‌اند و به عنوان آثار ماندگار سینما شناخته می‌شوند. حتی برای کسانی که با سینمای کلاسیک آشنایی ندارند، فیلم‌های هیچکاک به دلیل نوآوری‌ها و تاثیری که بر نسل‌های بعدی فیلمسازان داشته‌اند، ارزش دیدن دارند.

در این مقاله از مجله اکالا، به معرفی ۵ تا از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک می‌پردازیم.

۱. روانی (Psycho)

سال تولید: ۱۹۶۰کارگردان: آلفرد هیچکاکنویسنده: جوزف استفانو، رابرت بلاکبازیگران: آنتونی پرکینز، جنت لی، ورا مایلزژانر: ترسناک، رازآلود؛ هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۸.۵مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۹ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

ماریون کرین، یک کارمند جوان، پس از دزدیدن مبلغ قابل توجهی پول از کارفرمایش، برای فرار از دست پلیس، به یک متل کوچک و دورافتاده پناه می‌برد. صاحب متل، نورمن بیتس، مردی عجیب و غریب است که با مادرش زندگی می‌کند. ماریون در این متل با اتفاقات هولناکی روبرو می‌شود که زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد.

اگرچه «روانی» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ آغاز می‌شود، اما در نیمه راه تغییر مسیر می‌دهد و به یکی از بهترین فیلم‌های کارآگاهی تمام دوران نیز تبدیل می‌شود. حتی کسانی که به طور خاص با آثار آلفرد هیچکاک آشنا نیستند، احتمالا نام«روانی» را شنیده‌اند.

این فیلم نه تنها اثری افسانه‌ای، بلکه پیشگامی در سینمای دهه ۶۰ است که با بازتعریف ژانر ترسناک و هیجانی، مخاطبان زیادی را مجذوب خود کرد. «روانی» فیلمی جسور، پرتنش، غیرقابل پیش‌بینی و خلاقانه است؛ دستاوردی شگفت‌انگیز که با وجود سادگی و بودجه محدود، توانسته یکی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما شود.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۳۴ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه گلدن گلوب در سال ۱۹۶۱ شد.

بیشتر بخوانید: برترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان 

۲. پنجره عقبی (Rear Window)

سال تولید: ۱۹۵۴کارگردان: آلفرد هیچکاکنویسنده: کرنل وولریچ، جان مایکل هیزبازیگران: جیمز استوارت، گریس کلی، وندل کوریژانر: رازآلود، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۸.۵مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

«پنجره عقبی» یا «پنجره رو به حیاط»، یک فیلم معمایی به کارگردانی آلفرد هیچکاک است که در سال ۱۹۵۴ به نمایش درآمد. این فیلم تکنیکالر، ماجرای عکاسی به نام ال. بی. جفریس (با بازی جیمز استوارت) را روایت می‌کند که پس از شکستن پایش، مجبور است در خانه بماند. او از پنجره آپارتمانش، به طور ناخواسته شاهد رویدادهایی می‌شود که او را به این باور می‌رسانند که یک قتل رخ داده است.

«پنجره عقبی» شاهکاری از آلفرد هیچکاک است که با محدود کردن صحنه به یک آپارتمان، دنیایی پر از رمز و راز و تعلیق را برای مخاطب خلق می‌کند. هیچکاک با دقتی مثال‌زدنی، از قاب پنجره به عنوان ابزاری برای کشف رازها و ایجاد حس کنجکاوی در بیننده استفاده می‌کند.

بازیگوشی‌های بصری، همراه با بازی درخشان جیمز استوارت، این فیلم را به یکی از ماندگارترین آثار تاریخ سینما تبدیل کرده است. هیچکاک با مهارت تمام، به مضامینی همچون پارانویا و نظارت می‌پردازد و با طرح داستانی خلاقانه، «پنجره عقبی» را از دیگر تریلرهای مشابه متمایز می‌کند.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۵۱ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.

۳. سرگیجه (Vertigo)

سال تولید: ۱۹۵۸کارگردان: آلفرد هیچکاکنویسنده: الک کاپل، ساموئل تیلور، پیر بولوبازیگران: جیمز استوارت، کیم نواک، باربارا بل گدسژانر: رازآلود، عاشقانه، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۸.۳مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۸ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

«سرگیجه» اگرچه در زمان اکران خود به اندازه‌ای که شایسته‌اش بود مورد توجه قرار نگرفت، اما با گذر زمان به یکی از برجسته‌ترین آثار سینما تبدیل شد. این فیلم به موضوعاتی می‌پردازد که برای هیچکاک بسیار شخصی هستند و در بسیاری از فیلم‌های او بدیده می‌شوند؛ موضوعاتی مثل هویت، نظارت، عشق محکوم به شکست و کمال‌گرایی.

داستان این فیلم درباره یک کارآگاه است که برای کمک به یک دوست قدیمی، پرونده‌ای را قبول می‌کند و در نهایت درگیر اتفاقاتی می‌شود که هرگز انتظار آن را نداشت.

«سرگیجه» فیلمی است که صبر بیننده را می‌طلبد، اما پاداش آن تجربه‌ای عمیق و فراموش‌نشدنی خواهد بود. هیچکدام از آثار هیچکاک به اندازه‌ این فیلم به روان شخصیت اصلی نفوذ نمی‌کند. موسیقی دلنشین، تصاویر خیره‌کننده و مضامین عمیق، «سرگیجه» را به اثری جاودانه تبدیل کرده است. این فیلم با هر بار تماشا جذاب‌تر می‌شود و به‌عنوان یکی از بهترین آثار آلفرد هیچکاک شناخته می‌شود.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۱۰۸ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های معمایی و رازآلود جهان 

۴. شمال از شمال غربی (North by Northwest)

سال تولید: ۱۹۵۹کارگردان: آلفرد هیچکاکنویسنده: ارنست لمانبازیگران: کری گرانت، اوا ماری سنت، جیمز میسونژانر: اکشن، ماجراجویی، رازآلود، هیجان انگیز، جاسوسیامتیاز (IMDB): ۸.۳مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه

خلاصه داستان

هیچکاک به داستان‌هایی علاقه‌مند بود که در آن شخصیت‌های اصلی به جرمی متهم می‌شدند که مرتکب نشده بودند. از میان این الگوی آشنا اما همیشه مؤثر، هیچ فیلمی به اندازه «شمال از شمال غربی» این موضوع را با چنین مهارتی به تصویر نمی‌کشد. کری گرانت در نقش یک کارمند تبلیغاتی ظاهر می‌شود که به‌ اشتباهی به عنوان یک جاسوس شناخته می‌شود.

او در حالی که دائماً تحت تعقیب افرادی است که او را با فرد دیگری اشتباه گرفته‌اند؛ مجبور می‌شود تا از یک گوشه آمریکا به گوشه دیگر فرار کند. «شمال از شمال غربی» فیلمی هیجان انگیز با صحنه‌های به‌یادماندنی و خنده‌دار است که شما را به شدت سرگرم‌ می‌کند، این اثر کلاسیک انتخابی عالی برای کسانی است که می‌خواهند برای اولین بار با آثار هیچکاک آشنا شوند.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۱۰۲ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.

۵. ام را به نشانه مرگ بگیر (Dial M for Murder)

سال تولید: ۱۹۵۴کارگردان: آلفرد هیچکاکنویسنده: فردریک ناتبازیگران: ری میلند، گریس کلی، رابرت کامینگزژانر: جنایی، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۸.۲مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

«ام را به نشانه مرگ بگیر» با بازی درخشان گریس کلی، ما را به داستانی پر از تعلیق و هیجان می‌برد. او نقش زنی را ایفا می‌کند که شوهرش در غیاب او نقشه شومی برای کشتن او می‌چیند. اما وقتی این نقشه بر آب می‌شود، مرد با زیرکی به دنبال راهی جدید برای خلاص شدن از همسرش می‌گردد.

«ام را به نشانه مرگ بگیر» یک تریلر روانشناختی ساده است، اما هیچکاک با داستانی هوشمندانه و روایتی استادانه، آن را به یک اثر هنری پیچیده تبدیل می‌کند. استفاده ماهرانه از نورپردازی، موسیقی و تدوین، فضایی مرموز و پر از تعلیق ایجاد می‌کند که بیننده را تا پایان فیلم درگیر خود نگه می‌دارد. این فیلم، نمونه‌ای بارز از این است که چگونه یک کارگردان با استعداد می‌تواند با کمترین ابزار، اثری ماندگار خلق کند.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۱۶۱ قرار دارد.

در این مقاله از مجله فرهنگ و هنر اکالا، به معرفی ۵ تا از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک پرداختیم. البته این تنها گوشه‌ای از دنیای گسترده و پر رمز و راز فیلم‌های اوست. آثار هیچکاک آنقدر متنوع و جذاب هستند که انتخاب بهترین‌ها کار بسیار دشواری است. فیلم مورد علاقه‌ شما از این استاد بزرگ سینما کدام است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Collider / MovieWeb / ScreenRant / IMDb

من سورین صیادی هستم و از بچگی تقریباً تمام وقت آزادم را صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! بیشتر به ژانرهای اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز علاقه دارم، اما ژانرهای دیگر را هم دنبال می‌کنم.
خیلی خوشحالم که می‌توانم این لذت بزرگ از زندگی را با دیگران به اشتراک بگذارم و فیلم‌ و سریال‌های مورد علاقه‌ام را به شما معرفی کنم.

مطالب مفید