طرز تهیه نان پنیری خانگی؛ لذت صبحانه‌ای یا عصرانه‌ای گرم و خوشمزه

آیا به دنبال یک صبحانه یا میان وعده سریع و خوشمزه هستید؟ نان پنیری با بافت نرم و طعم بی‌نظیر، بهترین انتخاب برای شماست. در ادامه با مجله اکالا همراه باشید تا طرز تهیه نان پنیری خانگی را برایتان شرح دهیم.

مواد لازم جهت تهیه نان

مواد لازم جهت تهیه نان به شرح زیر است:

آرد مخصوص نان۲ پیمانهشیرخشک قنادی۱ چهارم پیمانهشکر۱ قاشق سوپ‌خوریخمیر مایه۱ قاشق سوپ‌خورینمک۱ قاشق مرباخوریبیکینگ پودر۱ دوم قاشق مرباخوریروغن مایع۱ چهارم پیمانهماست۲ قاشق سوپ‌خوریآب ولرم۳ چهارم پیمانه کنترل شده

مواد لازم برای روی خمیر

مواد لازم برای روی خمیر به شرح زیر است:

پنیرنصف بستهزرده تخم مرغ۱ عددزعفران دم کردهنصف قاشق مرباخوریشیرنصف قاشق مرباخوریکنجدبه مقدار لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه نان پنیری

برای تهیه نان پنیری کافیست مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول: ترکیب مواد خشک

برای آماده کردن نان ابتدا آرد را الک کرده و شیر خشک را به آن اضافه کنید. سپس بقیه مواد خشک شامل خمیر مایه، شکر، نمک و بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

دقت کنید فقط در صورتی خمیر مایه فوری را مستقیما به آرد اضافه می‌کنیم که از سلامت آن مطمئن باشیم. اگر خمیر مایه را قبلا خریداری کردید و از تاریخ انقضای آن با خبر نیستید مقداری از خمیر مایه را با آب ولرم و شکر مخلوط کنید و روی ظرف را بپوشانید.

ده دقیقه زمان دهید تا خمیر مایه به عمل آید. اگر خمیر مایه عمل آمد یعنی سالم است و می‌توانید داخل خمیر استفاده کنید و اگر عمل نیامد یعنی تاریخ انقضای خمیر مایه گذشته و قابل استفاده نیست.

مرحله دوم: اضافه کردن روغن مایع و ماست

حال روغن مایع و ماست را اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید.

سپس آب ولرم را کم کم و با کنترل به مواد اضافه و مخلوط کنید.

درجه آب ولرم باید حدود ۳۵ الی ۴۰ درجه باشد؛ اگه به دماسنج دسترسی ندارید نوک انگشت‌تان را داخل آب بزنید. دمای آب باید به قدری باشد که گرمای آب را کاملا حس کنید اما دستتان نسوزد و بتوانید داخل آب نگهش دارید.

اگر دمای آب بیشتر از حد لازم باشد خمیر مایه از بین می‌رود و اگر دمای آب کم‌تر از حد لازم باشد خمیر مایه شروع به فعالیت نمی‌کند.

بسته به نوع آرد و میزان جذبِ آب آن ممکن است همه آب مصرف شود و یا اینکه اضافه بیاید؛ پس آب را باید تدریجی اضافه و مخلوط کنید.

مرحله سوم: ورز دادن و چونه کردن خمیر

وقتی خمیر نرم و لطیفی حاصل شد که چسبندگی جزئی داشت، باید خیلی کم و فقط در حد یک دست شدن خمیر، آن را ورز دهید چون این خمیر به ورز زیادی احتیاج ندارد.

بعد خمیر را چونه کنید و داخل ظرف مناسب قرار دهید. روی ظرف سلفون بکشید، سپس روی آن را با دستمال حوله‌ای بپوشانید و به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

بعد از استراحت پف خمیر را بگیرید و کمی ورز دهید تا هوای داخل خمیر خارج شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان عربی

مرحله چهارم: انتقال خمیر به قالب

داخل قالب گرد به قطر ۲۵ سانتی‌متر کاغذ روغنی قرار دهید و کمی چرب کنید. می‌توانید از قالب گرد بزرگ‌تر هم برای این نان استفاده کنید.

خمیر را داخل قالب قرار دهید و با کمک دست یا وردنه خمیر را باز کنید تا داخل قالب را پر کند؛ ضخامت خمیر در همه جای قالب باید یکسان باشد.

بعد به کمک چاقو روی خمیر خط بیندازید و خمیر را هشت قسمت کنید. سپس با نوک انگشت‌ها روی کناره خمیر طرح بیندازید.

مرحله پنجم: انتقال پنیر به قالب

پنیر لاکتیکی را برش بزنید، به صورت نوار باریک در بیاورید، روی برش‌های خمیر قرار دهید و کمی با دست فشار دهید تا داخل خمیر فرو رود.

روی خمیر را بپوشانید و ده دقیقه استراحت دهید.

در این فاصله رومال خمیر را آماده کنید. برای رومال زرده تخم مرغ، شیر و زعفران را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.

سپس با کمک قلم‌مو روی خمیر را رومال کنید و بعد کنجد بپاشید. مجددا روی خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه بپوشانید و استراحت دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان کروسان؛ صبحانه خوشمزه فرانسوی

مرحله ششم: پخت نان

حال قالب را داخل فر ۱۸۰ درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده به مدت حدودی ۳۰ دقیقه بپزید؛ زمان در فرهای مختلف متفاوت است پس مرتب نان را چک کنید.

نان را بعد از پخت از فر خارج کنید. در صورت دلخواه با قلم‌مو روی نون کمی روغن زیتون بزنید تا براق شود؛ البته این کار اختیاری است.

اجازه دهید نان پنیری خنک شود. سپس از قالب خارج کرده و از کاغذ روغنی جدا کنید.

می‌توانید این نان را با چای، گردو و… سرو کنید. نوش جان!

نکات طلایی در تهیه نان پنیری

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه نان پنیری اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خمیر مایه از شکر اضافه شده تغذیه کرده و شروع به فعالیت می‌کند؛ این شکر باعث شیرین شدن نان نمی‌شود.پنیر لاکتیکی نوعی پنیر سفید صبحانه است که داخل فر تغییر شکل نمی‌دهد و آب نمی‌شود. اگر شما پنیر صبحانه دیگری در اختیار دارید که در فر آب نمی‌شود، برای این نان قابل استفاده است.آرد مناسب برای این نان، آرد نان فانتزی و مخصوص نان است. اما در صورت عدم دسترسی می‌توانید از آرد شیرینی پزی هم استفاده کنید.شیر خشک استفاده شده در نان، شیر خشک قنادی است و با شیر خشک نوزادان متفاوت است. ماست استفاده شده در این نان باید بدون آب و ترجیحا همزده و سفت باشد.

در این مطلب از مجله آشپزی اکالا طرز تهیه نان پنیری خوشمزه و مغذی را برایتان شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این نان مخصوص را در خانه تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

سلام زهرا هستم متولد سال ۷۱
کلاس آشپزی خاصی نرفتم اما همیشه به آشپزی علاقه داشتم و دنبال امتحان کردن مزه های جدید بودم
عاشق درست کردن کیک و شیرینی و غذاهای جدیدم و از این کار لذت میبرم و دوست دارم این لذت رو با شما به اشتراک بذارم
ممنون که همراهم هستین

مطالب مفید