ادعای تازه وزیر اقتصاد: قفل واردات خودرو باز شد!

به گزارش تجارت نیوز،

بحث واردات خودرو از چند سال پیش تاکنون به یکی از گره‌های کور در اقتصاد ایران تبدیل شده است. از زمانی که رضا فاطمی‌امین، وزیر اسبق صمت، نتوانست وعده‌هایی همچون واردات 300 هزار خودرو در یک سال را تحقق بخشد و استیضاح شد، این موضوع به یکی از مهم‌ترین معضلات بازار خودرو ایران تبدیل شد.

اخیرا نیز عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت پزشکیان، در صفحه شخصی خود در شبکه اکس نوشت: امروز بالأخره گره کور واردات خودرو با تدبیر رئیس جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز شد. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی داده نمی‌شود. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.

این پست که ابعاد آن چندان مشخص نیست، به نظر می‌رسد که غالباً در مورد تخصیص ارز برای واردات خودرو باشد. تخصیص ارزی که با گذشت 2.5 سال از آزادسازی واردات، با بی‌نظمی کامل انجام می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود که واردات خودرو، آنطور که باید با برنامه و منظم انجام نگیرد.

خبردرمانی جدید برای واردات خودرو

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که منظور همتی از باز شدن گره کور، تخصیص یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو است که با احتساب قیمت 20 هزار یورویی برای تمامی خودروهای واردشده، تعداد 50 هزار دستگاه خواهد بود و می‌تواند تأثیر خوبی روی بازار داشته باشد.

با بررسی وعده‌های ارائه‌شده در حوزه واردات خودرو از سوی مسئولان مربوطه، می‌توان مشاهده کرد که در طول این مدت 2.5 ساله، وعده‌های بسیاری در حوزه واردات خودرو و ساماندهی بازار داده شده است.

وعده‌های گاه نسنجیده‌ای که به‌قدری متعدد بود تا در نهایت اثرگذاری خود را از دست داد و در ماه‌های اخیر، هیچ‌گونه تأثیری روی روند بازار نداشت. با این حال برخی از کارشنان و فعالان بازار همچون علی خسروانی، کاهش شدید قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند، اما آیا چنین خواهد شد؟

اصولاً یک روز پس از انتشار چنین اخباری، بازار خودرو بیشترین تأثیر را می‌گیرد و رفته‌رفته اثر آن در بازار کم‌رنگ‌تر می‌شود، اما با بررسی روند قیمت‌ها از صبح امروز، می‌توان دید که توییت وزیر اقتصاد هم نتوانست روی بازار تأثیری داشته باشد و علاوه‌بر اینکه کاهش قیمتی صورت نگرفت، بلکه بسیاری از محصولات بازار دچار افزایش قیمت شدند.

سیل عظیمی از خودروهای چینی در راه بازار ایران

زمانی که در مورد واردات خودرو و تخصیص ارز برای آن صحبت می‌شود، بد نیست که نیم‌نگاهی هم به وضعیت اقتصاد کشور انداخت. در حال حاضر سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی روی اقتصاد ایران و خصوصاً صنعت خودرو کشور تحمیل شده و می‌توان گفت که هیچ شرکتی به غیر از شرکت‌های خودروساز چینی، قصد همکاری با واردکنندگان ایرانی را ندارند.

بنابراین اگر هدف از واردات، ورود خودروهای باکیفیت و روز جهانی در مقیاس گسترده باشد، تحقق این هدف با سقف ارزی 20 هزار یورویی و تحریم‌های فعلی، دور از انتظار است. چرا که بسیاری از خودروهای اروپایی، با قیمت‌های بالاتر از 20 هزار یورو وارد بازار می‌شوند و باتوجه به اینکه علاقه چندانی برای همکاری با همتای ایرانی ندارند، تأمین محصولات و واردات آنها نیازمند همکاری با گالری‌های خودرو در کشورهای مطقه است.

در چنین شرایطی که نمی‌توان خودروساز خارجی را موظف به ارائه خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی کرد، چگونه می‌توان انتظار داشت که شرکت واردکننده این خودروها تا 10 سال خدمات وارانتی به محصولات فروخته شده بدهند؟

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

مطالب مفید