رازهای جلوگیری از تلخی آبلیمو خانگی برملا شد!

در فصل تابستان با وفور لیموترش تهیه آبلیمو تازه و خانگی یکی از کارهای ساده‌ای است که می‌توانید انجام دهید، اما تلخ شدن آبلیمو پس از مدتی نیز یکی از مشکلات رایجی است که اغلب با آن مواجه می‌شویم. روش‌های ساده‌ای برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو و حفظ طعم و عطر آن وجود دارد. در این مقاله از مجله اکالا، به بررسی دلایل تلخ شدن آبلیمو و روش‌های جلوگیری از آن خواهیم پرداخت.

۵ روشی که به شما کمک می کند تا تلخی آبلیمو را بگیرید

برای گرفتن آبلیمو تازه خانگی بهتر است لیموهای تازه و رسیده را انتخاب کنید. لیموهای با پوست نازک و آبدار، آبلیمو با کیفیت‌تری تولید می‌کنند. پیش از شروع عملیات آبگیری لیمو لیموها را به خوبی بشویید و آب آن‌ها را بگیرید.

۱- استفاده از هویج

یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش‌ها برای گرفتن تلخی آبلیمو خانگی استفاده از هویج است. هویج به دلیل داشتن خاصیت جذب‌کنندگی، می‌تواند تلخی آبلیمو را به خود جذب کند. از طرفی هویج حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از اکسید شدن آبلیمو جلوگیری می‌کند.

برای هر لیتر آبلیمو، یک هویج متوسط را پوست کنده و به صورت حلقه‌های نازک برش بزنید. حلقه‌های هویج را به آبلیمو اضافه کنید و پس از گذشت ۲۴ ساعت آبلیمو را از صافی رد کنید و هویج‌ها را جدا سازید.

۲- استفاده از نمک

برای گرفتن تلخی آبلیمو با کمک نمک کافی است برای هر لیتر آبلیمو، یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. نمک به ثابت ماندن رنگ و طعم آبلیمو کمک می‌کند، از طرفی نمک به عنوان یک نگهدارنده طبیعی عمل می‌کند و از رشد باکتری‌ها و مخمرها جلوگیری می‌کند.

۳- صاف کردن آبلیمو

پس از گرفتن آبلیمو باید آن را از صافی ریز عبور دهید تا ذرات و تفاله‌های لیمو از آن جدا شود. دقت کنید که هسته‌های لیمو وارد آبلیمو نشوند؛ زیرا موجب تلخ شدن آبلیمو می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش جلوگیری از تلخ شدن لیموترش در فریزر

۴- انتخاب ظرف مناسب

انتخاب ظرف نگهدارنده برای آبلیمو یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید آن را رعایت کنید. از ظروف شیشه‌ای تیره و در بسته برای نگهداری آبلیمو استفاده کنید. ظروف پلاستیکی ممکن است با آبلیمو واکنش دهند و باعث تغییر طعم آن شوند.

یکی دیگر از راه های نگهداری از آبلیمو ریختن آبلیمو را در قالب‌های یخ و نگهداری آن در فریزر است. با این روش نیز می‌توانید در هر زمان که نیاز داشتید، از آن استفاده کنید.

۵- محل نگهداری

آبلیمو را باید در مکانی به دور از نور خورشید و در جای خشک و خنک مانند یخچال نگهداری کنید تا تلخ نشود و طول عمر مفید آن بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کنسرو لیمو ترش

چرا آبلیمو تلخ می‌شود؟

تلخ شدن آبلیمو دلایل زیادی دارد، وجود ذرات ریز هسته لیمو در آبلیمو، تماس آبلیمو با هوا، نگهداری آبلیمو در ظروف نامناسب و قرار دادن آبلیمو در معرض نور مستقیم خورشید، باعث تسریع روند تخریب و تلخ شدن آبلیمو می‌شود.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله از مجله آشپزی اکالا برایتان مفید واقع شده باشد و شما نیز با رعایت این نکات ساده، بتوانید آبلیمو تازه و خوش طعمی را در منزل تهیه و نگهداری کنید و از آن در انواع غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کنید.

اگر شما برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو از روش‌های دیگری استفاده می‌کنید خوشحال می‌شویم که آن نکات را با ما و سایر دوستان علاقه‌مند در بخش نظرات به اشتراک گذارید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید