روبروی آفتاب: طرز تهیه رب خانگی خوش‌رنگ و خوش‌طعم با نیروی آفتاب!

یکی از سنتی‌ترین و راحت‌ترین روش‌های درست کردن رب گوجه فرنگی خانگی، آماده کردن آن زیر نور آفتاب است. در این روش می‌توانید بدون پخت طولانی و بدون نگرانی در مورد پریدن رب به بیرون از قابلمه، در زمان پخت، یک رب گوجه خانگی باکیفیت آماده کنید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه رب خانگی با آفتاب آشنا شوید.

طرز تهیه رب خانگی با آفتاب و جوشاندن

آماده کردن مواد اولیه این رب حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد، ولی برای پخت و حاضر شدن رب در آفتاب باید حدود ۷ ساعت زمان صرف کنید.

مواد لازم برای تهیه رب خانگی با آفتاب

مواد لازم برای تهیه رب خانگی با آفتاب به شرح زیر است:

گوجه فرنگی۵ کیلوگرمنمک۱ قاشق غذاخوری سر پرروغنبه مقدار لازم

مراحل تهیه رب گوجه فرنگی در آفتاب

در این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن رب گوجه فرنگی غلیظ و خوشرنگ در منزل و زیر نور آفتاب آشنا شوید.

مرحله اول: گوجه‌ها را بشویید و نصف کنید

برای شروع باید گوجه‌ها را بشویید و به خوبی آبشی کنید. سپس آن‌ها را از ۲ تا ۳ قسمت تقسیم کنید و قسمت انتهای گوجه را نیز با نوک چاقو جدا کنید.

مرحله دوم: گوجه‌ها در آفتاب قرار دهید

بعد از خرد کردن گوجه‌ها باید آن‌ها را در قابلمه بریزید و نمک را اضافه کنید. بهتر است نمک را لابه‌لای گوجه‌ها بریزید. این کار موجب می‌شود تا آب گوجه راحت‌تر خارج شود. حالا قابلمه گوجه را برای یک روز در معرض نور خورشید قرار دهید.

مرحله سوم: گوجه‌ها را پوره کنید

در این مرحله باید با کمک یک گوشت کوب برقی گوجه‌ها را به طور کامل پوره کنید. اگر به گوشت کوب برقی دسترسی ندارید، می‌توانید از غذاساز یا مخلوط کن نیز برای میکس کردن گوجه فرنگی‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه رب گوجه فرنگی را فریز کنیم؟

مرحله چهارم: پوره گوجه را از صافی رد کنید

بعد از آماده شدن پوره گوجه فرنگی، ابتدا باید آن را از یک صافی درشت و بعد از یک صافی ریزتر رد کنید تا پوست و دانه‌های گوجه به طور کامل فیلتر شوند.

مرحله پنجم: پوره گوجه را بجوشانید

پخت رب گوجه روی حرارت معمولا چندین ساعت طول می‌کشد. اما در این روش تنها باید ۳ ساعت پوره گوجه را روی حرارت بجوشانید. پوره گوجه را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا برای ۱ ساعت بجوشد و کمی غلیظ شود. در این مرحله بهتر است شعله گاز را زیاد کنید، اما حواستان باشد که گوجه‌ها نسوزند.

مرحله ششم: گوجه‌ها را زیر نور آفتاب قرار دهید

حال باید پوره گوجه را در یک سینی نسبتا گود بریزید و برای ۵ تا ۶ ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا آب اضافه رب تبخیر شده و رب شما آماده شود.

مرحله هفتم: رب را در شیشه بریزید

بعد از این که رب گوجه فرنگی آماده شد، آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید. سپس روی هر شیشه یک قاشق روغن بریزید. این کار ماندگاری رب را افزایش می‌دهد و از کپک زدن آن جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم رب گوجه فرنگی سیاه نشود؟

طرز تهیه رب گوجه با آفتاب و بدون نیاز به پخت

در این روش برخلاف روش قبل نیاز به قرار دادن پوره گوجه روی حرارت نیست و می‌توانید رب را به طور کامل زیر نور آفتاب آماده کنید. در این روش باید گوجه‌ها را درست مثل روش قبل پوره و سپس از صافی رد کنید. در ادامه پوره گوجه را در سینی بریزید و برای ۳ تا ۴ روز در معرض نور آفتاب قرار دهید تا آب اضافه آن تبخیر و رب شما آماده شود.

در این روش باید از مقدار نمک بیشتری در رب استفاده کنید تا رب شما کپک نزند. می‌توانید مقدار نمک را در این روش به اندازه ۲ برابر روش قبل در نظر بگیرید. بعد از این که رب گوجه به غلظت مناسب رسید، می‌توانید آن را در شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و در یخچال یا فریزر قرار دهید.

نکات و فوت و فن‌های تهیه رب خانگی با آفتاب

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه رب خانگی با آفتاب اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای تهیه رب در آفتاب نیاز به هیچگونه مواد نگهدارنده و مصنوعی نیست و می‌توانید با مقداری گوجه و کمی نمک این رب را آماده کنید.به منظور درست کردن رب خانگی باید از گوجه فرنگی‌های قرمز، رسیده و گوشتی استفاده کنید.برای تهیه رب با آفتاب نباید از نمک، کمتر از مقداری که ذکر شد استفاده کنید، زیرا این کار موجب کپک زدن رب شما می‌شود.در صورتی که رب گوجه را به طور کامل زیر نور آفتاب تهیه می‌کنید، مزه رب شما کمی شور می‌شود و از همین رو نباید به غذا نمک اضافه کنید.برای برداشتن این رب نباید از قاشق چرب، خیس یا مرطوب استفاده کنید.قرار دادن بیش از حد رب در معرض آفتاب موجب سیاه شد آن می‌شود.اضافه کردن مقداری روغن به رب گوجه، از ورود هوا به شیشه رب جلوگیری می‌کند و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.در صورتی که پس از مدتی متوجه شدید روی رب کپک ایجاد شده است، تمام رب را به طور کامل دور بریزید و از برداشتن کپک و استفاده مجدد از آن اجتناب کنید.برای تهیه رب به این روش باید صبر کنید تا آب رب به طور کامل تبخیر شود. در صورتی که رب به اندازه غلیظ نشود، ممکن است خیلی زود کپک بزند.برای افزایش ماندگاری این رب بهتر است آن را در کیسه‌های زیپ دار بریزید و در فریزر قرار دهید.در پاسخ به این سوال که یک کیلو گوجه چقدر رب میده باید بگوییم که به طور معمول هر ۴ کیلوگرم گوجه فرنگی حدود ۱ کیلوگرم رب می‌دهد. هر چقدر گوجه فرنگی که برای رب استفاده می‌کنید، گوشتی‌تر باشد، میزان ربی که آماده می‌شود نیز بیشتر خواهد بود.برای جلوگیری از تیره شدن رنگ رب گوجه بهتر است، ربی که به دیواری سینی چسبیده و سفت شده را با بقیه رب ترکیب نکنید.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به ۲ روش طرز تهیه رب خانگی با آفتاب اشاره شد. به خاطر داشته باشید که این رب با حرارت خورشید آماده می‌شود و از همین رو باید تنها در روزهای آفتابی و زمانی که آفتاب داغ است، اقدام به درست کردن آن کنید. اگر تجربه درست کردن رب خانگی در آفتاب را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید